!!! Witam serdecznie na mojej aukcji !!!
Przedmiotem niniejszej licytacji jest przedstawiona poniżej książka:
Autor: Krzysztof Andrzej Wojcieszek
Tytuł: Człowiek spotyka alkohol
Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym
Wydawnictwo: Rubikon 2010
Oprawa: Miękka
Stron: 328
Stan: Książeczka w bardzo dobrym stanie...praktycznie znikoma widoczność śladów użytkowania...
Stan taki jak jest on widoczny na zdjęciu...
Opis:
Praca dr Krzysztofa Wojcieszka stanowi odważną próbę zastosowania klasycznej antropologii filozoficznej do zrozumienia problemów współczesnego świata, a zwłaszcza problemów alkoholowych. Niewątpliwą jej wartością jest interdyscyplinarność, gdyż autor korzysta zarówno z wiedzy filozoficznej (metafizyka, antropologia, etyka), jak i z wiedzy zgromadzonej przez nauki szczegółowe – fizjologię, farmakologię, psychologię, socjologię. Książka jest czymś w rodzaju systematycznej encyklopedii problemów alkoholowych w aspekcie ich genezy, ale też poszukiwania rozwiązań i zapobiegania. Szczególnie interesującym wątkiem jest zarys oryginalnej teorii powstawania problemów alkoholowych w wyniku zazębiających się ludzkich pomyłek poznawczych i procesu rozpaczy. Ostateczny kształt pracy dowodzi, że z pozoru anachroniczna teoria człowieka, skonstruowana w wiekach średnich i rozwinięta współcześnie w ramach szkoły tomizmu konsekwentnego (M. Gogacz), świetnie nadaje się do zgłębiania spraw bardzo aktualnych i ważnych dla współczesnego człowieka.
Autor postuluje, aby jako cel pedagogiczny przyjąć wypracowanie u wychowanka stałej gotowości do abstynencji, nawet w przypadku osób umiarkowanie spożywających alkohol. Książka stanowi cenny materiał dla osób mających wpływ na wychowanie młodzieży, jak również zajmujących się zawodowo terapią i profilaktyką problemów alkoholowych. Teza autora, że zasadniczym warunkiem skutecznej profilaktyki i terapii jest obecność, rozumiana filozoficznie jako trwanie relacji osobowych, wyznacza ważne pole przyszłych badań nad skutecznością rozwiązywania problemów alkoholowych.
Fragment recenzji ks. prof. dra hab. Tomasza Stępnia (UKSW)
Spis treści:
ROZDZIAŁ I: Alkohol i napoje alkoholowe w ujęciu nauk szczegółowych i filozofii
1.1. Alkohol etylowy
1.2. Czy alkohol etylowy jest bytem?
1.3. Alkohol a napoje alkoholowe
1.4. Podsumowanie i wnioski
ROZDZIAŁ II: Bytowa struktura człowieka
2.1. Człowiek jako przedmiot autorefleksji. Uwagi metodologiczne
2.2. Czy człowiek jest tożsamy jedynie ze swoim ciałem?
2.3. Czy rozumiemy ludzkie ciało?
2.4. Powracające pytanie: czy jesteśmy tylko ciałem?
2.5. Ciało czy organizm? Paradoksy ciała
2.6. Nie cały umieram! Dualizm i wiekuistość człowieka
2.7. Człowiek jako twórca kultury
2.8. Człowiek jako autor decyzji
2.9. Podwójny charakter władz poznawczych i dążeniowych człowieka
2.10. Działanie ludzkie w ujęciu cybernetycznym: dwa współdziałające układy władz w pętlach sprzężeń zwrotnych
2.11. Najważniejsze pryncypium bytu - akt istnienia
2.12. Podsumowanie
ROZDZIAŁ III: Człowiek we wspólnocie
3.1.Konieczność relacji międzyludzkich dla ukonstytuowania się człowieka
3.2. Związki budowane na uczuciach
3.3. Głębsze związki: relacje osobowe
3.4. Granice poznania filozoficznego w odniesieniu do człowieka. Tajemnica człowieczeństwa
3.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV: "Człowiek we wspólnocie" wobec napojów alkoholowych
4.1.Człowiek spotyka alkohol
4.2.Dlaczego dostrzegamy problemy? Zależność ujęcia problemów alkoholowych od aktualnej teorii człowieka
4.3. Podsumowanie
ROZDZIAŁ V: Teoria osoby ludzkiej kluczem do adekwatnego i kompletnego ujmowania problemów alkoholowych
5.1.Używanie substancji psychoaktywnych przez człowieka jako źródło ludzkich problemów
5.2. Stopniowe "wyłanianie się" problemów alkoholowych w postaci recepcji negatywnych skutków używania napojów alkoholowych
5.3. Współczesne spojrzenie na rodzaje problemów powodowanych przez alkohol - uwarunkowania społecznej percepcji szkód alkoholowych
5.4. Miejsce problemów alkoholowych na mapie współczesnych szkód i dysfunkcji
Szkody zdrowotne
Straty z tytułu zaburzeń zachowania
Psychologiczne straty rozwojowe
Uzależnienie
Szkody "inne" (nieznane i pomijane)
5.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VI: Ludzka reakcja na problemy alkoholowe
6.1. Wołanie o rozwiązania - historia prób terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do problemów alkoholowych
6.2. Próby empirycznego ujęcia źródła problemów alkoholowych
6.3. Teoria czynników ryzyka i czynników chroniących
6.4. Teorie socjologiczne i psychologiczne problemów alkoholowych: niewystarczalność podejścia czysto empirycznego, potrzeba zrozumienia filozoficznego
6.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VII: Antropologiczna analiza czynników ryzyka występowania problemów alkoholowych
7.1. Dostępność
7.2. Indywidualne czynniki biologiczne
7.3. Indywidualne dyspozycje jako wynik korzystania z kultury.
Rodzina, społeczność lokalna, naród
7.4. Brak mądrości w korzystaniu z własności napotkanych bytów
7.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VIII: Czynniki chroniące. Istota i przegląd
8.1. Zagadnienie czynników chroniących
8.2. Wspólny mianownik czynników chroniących: czy istnieje?
8.3. Otwarcie antropologicznej perspektywy na to, co nas chroni
8.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IX: Specyficzne obszary działania czynników chroniących: rola więzi z rodzicami
9.1. Unikatowe znaczenie rodziców: z dzieckiem na dobre i na złe
9.2. Różnorodność wpływu rodziców: czy jedna i ta sama przyczyna może powodować zarazem dobre i złe skutki?
9.3. Perspektywa emocji i perspektywa relacji osobowych - niedoceniana
różnica
9.4. Natura rodzicielstwa w ujęciu filozoficznym
9.5. Poszerzenie perspektywy działania rodzicielskiej więzi - okres prenatalny i perinatalny
9.6. Szczegółowa analiza rodzajów rodzicielskiego wpływu i szansa na efekt resilience
9.7. Kwestia oczekiwań wobec rodziców: co ostatecznie rozstrzyga o jakości ich wpływu?
9.8. Podsumowanie
ROZDZIAŁ X: Wspólnota szkolna jako miejsce osobowego rozwoju i ochrony wobec problemów alkoholowych
10.1. Co wiemy o profilaktycznym znaczeniu środowiska szkolnego?
Podejście socjoekologiczne
10.2. Słabości współczesnej szkoły jako źródło problemów
10.3. Zależność struktury szkoły od współczesnej kultury
10.4. Czym jest szkoła? Ujęcie filozoficzne
10.5. Nauczyciel (i nauczanie) według św. Augustyna i św. Tomasza.
W kierunku szkoły jako wspólnoty chroniącej
10.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XI: Rozwój duchowy i doświadczenie religijne jako czynniki chroniące i jako ewentualne czynniki ryzyka problemów alkoholowych
11.1. Empiryczne przesłanki do poszukiwania profilaktycznej roli życia religijnego
11.2. Antropologiczne warunki relacji osobowej człowieka i Boga
11.3. Problem "ciemnej nocy miłości"
11.4. Czy wszyscy jesteśmy mistykami? Ujęcie rozwoju religijnego od strony filozofii mistyki
11.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XII: Rozpacz jako problem pierwotny w stosunku do szczegółowych problemów alkoholowych
12.1. Pułapka rozpaczy i pokusa rozpaczy
12.2. Człowiek w poszukiwaniu obecności
12.3. Zerwanie relacji i brak obecności jako punkt wyjścia procesu rozpaczy
12.4. Opis procesu rozpaczy i jego skutków
12.5. Dlaczego rozpacz jest możliwa? Co ją aktywizuje?
12.6. Co wstrzymuje proces rozpaczy? Sposoby obrony przed rozpaczą a zabiegi profilaktyczne
12.7. Osobliwe źródła rozpaczy: przemoc interpersonalna, seksualizm
12.8. Zasadnicze znaczenie procesu rozpaczy w profilaktyce i terapii problemów alkoholowych
12.9. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XIII: Rekapitulacja: dwa plany w powstawaniu problemów alkoholowych jako rezultat dualizmu natury ludzkiej
13.1. Możność materialna i niematerialna osoby ludzkiej jako podłoże dwu planów powstawania problemów alkoholowych
13.2. Przykład imaginacyjny ilustrujący dualizm w genezie problemów alkoholowych
Faza pierwsza: wstęp do inicjacji, inicjacja, utrwalenie się wzorca używania alkoholu
Faza druga: uruchomienie procesu rozpaczy na podstawie przedwczesnej inicjacji seksualnej
Dwie składowe ludzkiej miłości a problemy alkoholowe, czyli to samo wyjaśnione jeszcze inaczej
Rozdział XIV: Skuteczność w profilaktyce problemów alkoholowych a bytowa struktura człowieka
14.1. Antropologiczna analiza warunków skuteczności edukacyjnych działań profilaktycznych (filozoficzna metaanaliza wyników ewaluacji alkoholowych programów profilaktycznych)
14.2. Empiryczna podstawa ewaluacji działań profilaktycznych
14.3. Wnioski o warunkach skuteczności alkoholowych programów psychoedukacyjnych i profilaktycznych. Skuteczne strategie i standardy działań profilaktycznych
14.4. Antropologiczna interpretacja warunków skuteczności profilaktyki
14.5. Problem dysonansu poznawczego. Konieczność wypracowania przewagi refleksji intelektualnej nad odruchami zmysłowymi
14.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XV: Ambiwalencja kultury. Kultura jako źródło problemów alkoholowych i jako źródło rozwiązań problemów alkoholowych
15.1. Rozmaite ujęcia kultury. Kultura wewnętrzna i zewnętrzna
15.2. Modelowanie zachowań alkoholowych w toku tworzenia kultury
15.3. Związek treści kultury zewnętrznej z problemami alkoholowymi
15.4. Analiza zawartości aktualnej kultury zewnętrznej: deficyt prawdy i dobra
15.5. Sposoby "naprawiania" kultury - kluczowa rola budowania mądrości
15.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XVI: Antropologiczne aspekty uzależnienia od alkoholu. Uzależnienie jako wynik niedojrzałej kultury wewnętrznej i zewnętrznej
16.1. Miejsce uzależnienia od alkoholu wśród problemów alkoholowych - podstawowe ustalenia
16.2 Społeczne spostrzeganie uzależnienia od alkoholu
16.3. Zasadnicze ustalenia empiryczne w sprawie uzależnienia od alkoholu
16.4. Biologiczne aspekty uzależnienia od alkoholu
16.5. Psychologiczne aspekty uzależnienia
16.6. Duchowe aspekty uzależnienia
16.7. Metafizyczna analiza stanu uzależnienia od alkoholu
16.8. Ciało ludzkie i alkohol - analiza metafizyczna
16.9. Uzależnienie czy wolność, życie czy śmierć?
16.10. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XVII: Teoria sprawności a współczesna profilaktyka i terapia uzależnień
17.1. Budowanie trwałej dyspozycji do dobrego postępowania. Sprawności jako warunek trwałości relacji osobowych w postaci obecności
17.2. Osobowe tło budowania sprawności umiaru - przykłady
17.3. Co ma być celem wychowania do trzeźwości?
17.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ XVIII: W kierunku integralności i rozwoju osoby. Pedagogika tomizmu konsekwentnego jako postulowana podstawa integralnej profilaktyki i terapii alkoholowej
18.1. Pedagogika jako dziedzina filozoficzna
18.2. Zarys pedagogiki tomizmu konsekwentnego w zastosowaniu do tematyki alkoholowej
18.3. Pedagogika dwu podmiotów i siedmiu pryncypiów
ROZDZIAŁ XIX: Otwarte problemy, pytania i perspektywy badawcze
19.1. Rola edukacji filozoficznej w profilaktyce i terapii alkoholowej
19.2. Stan kultury a problemy alkoholowe
19.3. Miłość samego siebie i problem godności
Podsumowanie
Posłowie
Bibliografia
W razie jakichkolwiek pytań czy sugestii bardzo proszę o kontakt poprzez opcję: "Zadaj pytanie sprzedającemu"
Po wygraniu aukcji bardzo proszę o odrobinę cierpliwości
Dane niezbędne do dokonania przelewu zostaną przesłane najszybciej jak to tylko możliwe
!!! Bardzo serdecznie zapraszam do licytacji !!!
UWAGA!
ZANIM ZALICYTUJESZ PRZECZYTAJ UWAŻNIE!
1. Po otrzymaniu (wysłaniu) maila z danymi do przelewu na pieniążki czekam 7 dni. Po upływie tego terminu będę zmuszony wystawić komentarz negatywny, a samą transakcję uznać za nieważną.
2. Bardzo proszę o NIE dokonywanie wpłat poprzez "Płacę z allegro"...po wygraniu aukcji zwycięzca otrzyma niezbędne dane do przelewu i bardzo proszę o wpłacenie należności na podany numer...procedura ta jest dla mnie dużo wygodniejsza i znacznie przyspiesza proces wysyłki...
3. W niektórych aukcjach koszty wysyłki mogą wydawać się zbyt wysokie, jednakże uwarunkowane są one nie tylko cennikiem Poczty polskiej, ale również dodatkowymi kosztami wynikającymi z faktu pakowania przesyłki i zabezpieczenia jej przed ewentualnym uszkodzeniem w czasie transportu
4. Więcej zdjęć oferowanych przedmiotów w lepszej jakości wysyłam zainteresowanym osobom na maila po uprzednim otrzymaniu takowej prośby
5. JEŻELI JAKIKOLWIEK PUNKT BUDZI PAŃSTWA ZASTRZEŻENIA BARDZO PROSZĘ O NIE BRANIE UDZIAŁU W LICYTACJI
Ze swojej strony pragnę dołożyć wszelkich starań, aby transakcja przebiegła sprawnie i bezproblemowo i aby obie strony czuły się w pełni usatysfakcjonowane
Jeszcze raz bardzo serdecznie zapraszam do licytacji i zapraszam również na inne moje aukcje...