|
"CZŁOWIEK - ŚWIAT RZECZY - BÓG w FILOZOFII SARTRE'a" , W.GROMCZYŃSKI ; PWN ; nakład : 3 250 ; stan : db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Wstęp .............. 9
Rozdział I Człowiek i świąt rzeczy...... 21 Heterogenia istnienia i poznania...... 21 Człowiek i rzeczy.......... 29
Rozdział II Sartre'owska krytyka Kartezjusza i Husserla............... 41 W poszukiwaniu ludzkiego konkretu ..... 41 Sartre a Kartezjusz.......... 43 Sartre a Husserl........... 51 Intencjonainość — podstawowa struktura świadomości 61 Stosunek Sartre'a do zasady intencjonalności ... 64 Sartre'owska krytyka Husserla rozumienia czasu . . 73
Rozdział III Sartre'owska teoria czasującego się istnienia............... 78 Koncepcja świadomości jako bytu «pour-soi» ... 78 Koncepcja istnienia jako temporalizacji .... 89 Świadomość a byt......... 89 Przeszłość ........... 96 Przyszłość ........... 101 Ocena Sartre'a teorii temporalizacji..... 107
Rozdział IV Sartre'a filozofia wolności i jej krytyka 111 Zarzuty wobec Sartre'a. Próba ich konfrontacji z egzystencjalizmem Sartre'a . . 111 Krytyka Sartre'owskiego rozumienia aktywności «cogito».............. 115
Rozdział V Sartre a psychologia atomistyczna . . . 130 Czynna rola podmiotu w tworzeniu się wyobrażenia i emocji.......... 130 Podmiotowe uwarunkowanie percepcji . . . . 150 Percepcja a działanie........ 160 Krytyka założeń psychologii atomistycznej i reprezentacjonizmu na przykładzie problemu stałości percepcji .............. 167 Pojęcie wrażenia w psychologii atomistycznej. Helmholtz ........... 172 Krytyka pojęcia wrażenia-atomu. Psychologia postaci ..... 174 Koncepcja podniety jako struktury. Funkcjonalne ujęcie własności rzeczy........ 177 Całościowa koncepcja psychiki. Teoria nastawienia.............. 179 Merleau-Ponty i Sartre o przedmiotowych i podmiotowych warunkach stałości percepcji ...... 184 Sens formuły «świat uczłowieczony» w świetle doświadczenia Strattona....... 191
Rozdział VI Sartre a Hegel........ 201 Metoda pięcia się od abstrakcji do konkretu . . . 201 Istnienie Innego . ....... 212 Stosunek Sartre'a do filozoficznej tradycji . . . 212 Ambiwalentne stanowisko Sartre'a wobec Hegla i Kierkegaarda......... . 219 Stosunek Sartre'a do Hegla....... 225 Heglowska teoria Pana i Niewolnika i jej wpływ na Sartre'a ........... 225 Sartre'owska ocena i krytyka Hegla . . 232 Sartre, Hegel, Marks......... 249
Rozdział VII Problem Boga w filozofii Sartre'a ... 255 Ateizm ontologiczny i ateizm postulowany Sartre'a 258 Sartre przeciw substancj alizmo wi .... 258 Dychotomia świadomości i bytu jako ontologiczna podstawa quasi-dowodliwego ateizmu Sartre'a . 261 Teistyczna krytyka argumentacji Sartre'a . . . 264 Ateizm postulowany Sartre'a ....... 267 Formy świadomości religijnej: Bóg jako świadek i przyczyna sprawcza; religia bez Boga — «Saint- -Genet».... 273 Istnienie Boga jako problem antropologiczny . . . 276 Eliadowska formuła esencjalizmu . . . . . 276 Eliadowska koncepcja mitu....... 278
Rozdział VIII "Saint-Genet" — religia bez Boga ... 282 Nowy element w Sartre'6wskim opisie istnienia: rola uwarunkowań społecznych........ 282 Wpływ dzieciństwa Geneta na jego świadomość. Niekonsekwencje Sartre'a......... 289 Wybór pierwotny Geneta a jego percepcja świata 301 Religia bez Boga........... 312 Konkluzja Sartre'a.......... 323 Ocena analizy Sartre'a. Wnioski...... 226 Zakończenie ........... 342 Problem "nihilizmu moralnego" Sartre'a .... 342
Bibliografia.......... 367 |
|
|