Zofia Cydzik - NAUCZANIE ARYTMETYKI W KLASACH I-IV
wydanie drugie poprawione i uzupełnione
Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1962
Stron - 139
Stan - Zauważalne ślady użytkowania w postaci m.in. niewielkiej plamki na dolnych krawędziach części kartek oraz delikatne pofalowanie górnych krawędzi kartek (wilgoć) - bez wpływu na tekst. Unieważnione pieczątki pobiblioteczne, poza tym wnętrze czyste. Czas osłabił już oryginalne klejenie - stąd podklejenie przy okładce (wszystko się trzyma, wplyw tylko na estetyke). Okładak miejscami przetarta - wpływ czasu i po prostu użytkowania.
Okładka miękka
spis treści:
Rozdział I. Przyczyny trudności w nauczaniu matematyki w kl. I-IV
Rozdział II. Analiza programu matematyki pod kątem widzenia wyników nauczania
Rozdział III. kierowanie myśleniem uczniów w początkowym nauczaniu matematyki
1. Struktura podstawowych pojęć matematycznych
2. Rozwijanie u dzieci umiejętności abstrahowania i uogólniania treści pojeć matematycznych
3. Stosowanie poznanych pojęć matematycznych w rozwiązywaniu konkretnych zagadnień
4. Rola zagadnienia w procesie nauczania matematyki
Rozdział IV. Opracowanie węzłowych zagadnień programu matematyki dla klas I-IV
1. Klasa I
a. Ćwiczenia wstępne
b. Pierwsza dziesiątka
c. Formuła arytmetyczna
d. Metoda dodawania i odejmowania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
e. Pierwsze wiadomości o zasadach dziesiątkowego układu pozycyjnego
2. Klasa II
a. Wprowadzenie dzielenia jako mieszczenia i podziału
b. Mnożenie w zakresie tabeli mnożenia
c. Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych
d. Metoda mnożenia i dzielenia liczby dwucyfrowej przez jednocyfrową
3. klasa III
a. Dzielenie z resztą
b. Wprowadzenie nawiasów
c. Działania piśmienne
d. Pogłębienie wiadomości o dziesiątkowym układzie pozycyjnym
4. Klasa IV
a. Ułamki
b. Pojęcie skali i planu
Rozdział V. Sposoby przezwyciężania trudności w rozwiązywaniu zadań tekstowych
1. Analiza porównawcza metod syntetycznej i analityczno-syntetycznej rozwiązywania zadań tekstowych
2. Sposoby wdrażania uczniów w proces rozwiązywania zadań tekstowych
Rozdział VI. Żywy proces a podręcznik
Bibliografia