Cyberświat - cóż to takiego, czy istnieje obok nas, czy jesteśmy z nim nierozerwalnie związani ? Cyberświat to przestrzeń stworzona przez komputery i roboty elektroniczne. Dziś nie wyobrażamy już sobie życia bez internetu. Stwarza on olbrzymie możliwości rozwoju człowieka, ale także jest wielkim zagrożeniem, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Możliwości - to bezpośrednia łączność z całym światem, edukacja medialna, nauka języków obcych, korzystanie z bibliotek, zakupy przez internet, obsługa bankowa itp. Zagrożenia - to uzależnienie od mediów zwłaszcza dzieci i młodzieży, to utożsamianie się z obrazem świata, coraz częściej pełnym agresji i przemocy, to zatracenie poczucia między tym co rzeczywiste, a co prezentuje nam internet. Jak wykorzystać to, co służy rozwojowi i postępowi i jak nie ulec temu, co uczy nienawiści, przemocy i agresji i jak uchronić dzieci przed złym wpływem internetu? Na pytanie te szukają odpowiedzi autorzy poszczególnych rozdziałów tej książki - pedagodzy, wykładowcy wyższych uczelni.
Spis treści
Wprowadzenie (Józef Bednarek, Anna Andrzejewska)
Część I. MOŻLIWOŚCI CYBERŚWIATA
Rozdział I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni (Józef Bednarek)
1. Aktualność i ważność problematyki człowieka w cyberprzestrzeni
2. Istota i charakterystyka cyberprzestrzeni
3. Nowy wymiar terroryzmu w cyberprzestrzeni
4. Podstawy teoretyczne edukacji medialnej i cyberprzestrzeni
5. Założenia metodologiczne badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni
Rozdział II. Edukacja medialna a cyberprzestrzeń (Dorota Choroś)
1. Założenia edukacji czytelniczo-medialnej
2. Edukacja czytelniczo-medialna jako program nauczania
3. Szkolne centrum informacji
4. Biblioteka szkolna jako centrum informacji
Rozdział III. Nauka języków obcych w cyberprzestrzeni (Beata Buksińskd)
1. Założenia europejskie
2. Przydatność edukacji językowej w cyberprzestrzeni
3. Metody nauczania języków obcych
4. Internetowe kursy języków obcych w Polsce
Rozdział IV. Usługi bibliotek naukowych w dostarczaniu informacji elektronicznej w edukacji na odległość (Bogumiła Konieczny-Rozenfeld)
1. Polskie biblioteki cyfrowe (w wyborze)
2. Systemy elektronicznego dostarczania dokumentów
Rozdział V. Reklama intemetowa, jej odbiorcy oraz kierunki rozwoju (Dominika Orłowska)
1. Charakterystyka reklamy internetowej
2. Nowe strategie rozwoju reklamy
3. Reklama intemetowa a jej odbiorcy
4. Oczekiwania odbiorców reklamy intemetowej
Rozdział VI. Możliwości robotyki we współczesnym świecie i edukacji (Sebastian Koczy)
1. Nowe technologie a społeczeństwo z perspektywy edukacji
2. Znaczenie sztucznej inteligencji w procesie edukacji
3. Roboty a futurystyczna wizja człowieka
Część II. ZAGROŻENIA CYBERŚWIATA
Rozdział VII. Komunikatory internetowe zagrożeniem dla dzieci (Małgorzata Puchała)
1. Istota komunikacji intemetowej
2. Kultura języka w sieci
3. Komunikacja międzyludzka w dobie internetu
4. Wpływ komunikatorów intemetowych na dzieci
5. Komunikatory intemetowe - niebezpieczeństwem dla dzieci
w przyszłości
Rozdział VIII. Świat wirtualny - kreatorem rzeczywistości dziecka (Anna Andrzejewska)
1. Teoretyczny kontekst cyberprzestrzeni - wirtualnej rzeczywistości
2. Komputer łącznikiem ze światem wirtualnym
3. Internet wirtualną otchłanią
4. Świat wirtualny - sposobem na życie
Rozdział IX. Media a problem uzależnień (Jadwiga Kwiek)
1. Istota i mechanizmy uzależnienia
2. Media jako czynnik kształtowania osobowości uzależnionej
3. Media jako obiekt uzależnień
4. Kształtowanie uzależnionej osobowości we współczesnym systemie edukacyjnym
5. Wychodzenie z uzależnień od mediów elektronicznych
Rozdział X. Zagrożenia dla osób niepełnosprawnych związane z korzystaniem z mediów elektronicznych (Andrzej Hankald)
1.Zagrożenia dla zdrowia somatycznego i sprawności motorycznej osób niepełnosprawnych
2.Zagrożenia dla dobrostanu i zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych
Rozdział XI. Ryzyko uzależnień dzieci i młodzieży od mediów cyfrowych (Anna Andrzejewska)
1. Istota i specyfika uzależnienia
2. Rodzaje i charakterystyka uzależnień
3. Przyczyny uzależnień
4. Objawy i przebieg uzależnień
Rozdział XII. Problem agresji i przemocy w multimediach elektronicznych - aspekty psychologiczne i etyczne (Dariusz Sarzała)
1. Agresja i przemoc - wyjaśnienie terminologiczne
2. Multimedia elektroniczne jako źródło agresji i przemocy
3. Argumenty wskazujące na korzyści psychologiczno-społeczne związane z agresją i przemocą zawartą w przekazach multimedialnych
4. Argumenty wskazujące na konsekwencje psychologiczno - społeczne związane ze zjawiskiem agresji i przemocy multimedialnej
5. Pedagogiczny kontekst problemu agresji i przemocy zawartej w przekazach multimedialnych
Rozdział XIII. Agresja w filmach rysunkowych dla dzieci - aspekty psychologiczne i pedagogiczne (Anna Andrzejewska)
1. Psychologiczno-pedagogiczne ujęcie agresji w programach telewizyjnych
2. Filmy animowane źródłem agresji
3. Prezentowanie agresji w spotach reklamowych
Rozdział XIV. Cyberpornografia i cyberseks (Anna Wrona)
1. Istota i specyfika cyberprzestępczości
2. Pojęcie i charakterystyka przestępstw seksualnych
3. Pornografia w internecie
4. Cyberseks naturalnym elementem ciągle zmieniającej się rzeczywistości
Rozdział XV. Gry i gierki w komunikacji społecznej
Informacyjne uwikłania i zależności (Aleksander Kobylarek)
1. Źródła
2. Kręgi na powierzchni
3. Pływanie w oceanie
Rozdział XVI. Cyberterrorystyczna internetyzacja (Kamil Dzięgielewski)
1. Klasyfikacja terroryzmu i miejsce zajmowane przez cyberterroryzm
2. Cyberterroryzm i infoterroryzm
3. Symulacje cyberterrorystyczne i próby ataku
4. Rodzaje ataków cybernetycznych
Rozdział XVII. Prawne aspekty przestępczości teleinformatycznej (Justyna Szwarc)
1. Przestępstwa przeciwko ochronie informacji
2. Przestępstwa przeciwko mieniu prywatnemu i publicznemu
3. Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów
4. Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu w tym Rzeczpospolitej Polskiej
5. Łamanie praw autorskich
Autorzy
Abstrakty