„Cutty Sark” jest piątą monetą z serii „Żaglowce”, wyemitowaną przez Narodowy Bank Republiki Białorusi. Ta piękna seria monet kolekcjonerskich poświęcona została najokazalszym i najbardziej rozpoznawalnym statkom żeglugi morskiej. Ich unikatowe piękno oraz siła i potęga zostały ujęte w dynamiczny sposób na monetach. Monety są produkowane z użyciem technologii integralnego HOLOGRAMU, który przedstawia rysunek róży wiatrów. W skład serii wchodzą również: „Sedov” (2008), „Dar Pomorza” (2009), „Amerigo Vespucci” (2010) oraz USS Constitution (2010).
Awers:
W górnej części monety – herb Republiki Białoruś i napis: РЭСПУБЛIКА БЕЛАРУСЬ (Republika Białoruś). Pośrodku, na tle mapy nawigacyjnej – stylizowany wizerunek róży wiatru z wybitym hologramem, wykonanym metodą laserową. Wzdłuż krawędzi – rok emisji: 2011 oraz nominał: 20 РУБЛЁЎ (20 rubli).
Rewers:
W centralnej części monety, na tle krajobrazu morskiego – stylizowany wizerunek słynnego żaglowca Cutty Sark. Na dole – pomniejszony wizerunek statku (z profilu). Z prawej strony– napis: Cutty Sark.
Projektant: Dobrochna Surajewska
Nominał |
20 Rubli Prawny środek płatniczy w Republice Białoruś |
Metal |
Ag 925 |
Stempel |
zwykły |
Wymiary |
38,61 mm |
Masa |
28,28 g |
Nakład |
do 7000 szt. |
Emitent |
Narodowy Bank Republiki Białoruś |
Zdobienie |
hologram |
Data emisji |
marzec 2011 |
Cutty Sark to jedyny na świecie zachowany szybki kliper, który w swoim czasie odzwierciedlał najwyższy stopień osiągnięć technicznych w dziedzinie budowy szybkich żaglowców komercyjnych. Żaglowiec powszechnie jest uważany za najsławniejszą i najpiękniejszą jednostkę pływającą na całym świecie. Delikatne linie, stanowiące istotną część atrakcyjności statku, definiowane są przez ramy zewnętrzne tworzące element jednolitej konstrukcji – techniki budowy, której jednostka ta jest najlepszym zachowanym przykładem.
Jako kliper herbaciany żaglowiec ten stanowi namacalny dowód ogromnego znaczenia herbaty w XIX-wiecznym handlu i życiu kulturalnym. Jest jednym z trzech statków w Londynie wpisanych do Zbioru Krajowego Rejestru Statków Zabytkowych.
Został zaprojektowany przez Herculesa Lintona i zbudowany w roku 1869 w Dumbarton w Szkocji przez firmę Scott & Linton. Oryginalny kil zbudowany był z wiązu o grubości 43 cm, jednak w latach 20-tych XX wieku został zastąpiony kilem wykonanym z sosny smołowej o grubości 38 cm. Długość statku wynosiła 64,74 m, zanurzenie 6,40 m, a wyporność 921 ton. Nazwę jednostka przyjęła od Cutty Sark (w języku Scots: halka), przezwiska fikcyjnej postaci Nannie Dee z wiersza Roberta Burnsa z roku 1791, Tam o' Shanter. W utworze czarownica ta miała na sobie lnianą koszulkę nocną (sark), którą dostała jako dziecko, co wyjaśnia dlaczego była dla niej cutty, czyli bardzo kusa. Erotyczny wizerunek tańczącej Nannie w takiej przykrótkiej bieliźnie powoduje, że Tam krzyczy: „Weel done, Cutty-sark”, (Dobra robota, Cutty Sark), a to wyrażenie wkrótce staje się powszechnie znanym powiedzonkiem. Nie wiemy, dlaczego nazwa została wybrana przez Jocka Willisa, kapitana statku. Wiemy, że inny statek nazwał Hallowe'en, co również było tytułem wiersza Burnsa. Mimo że „cutty sark” to dość nietypowa nazwa, to jednak przyznać trzeba, że pasuje do kształtnego, szybkiego klipera herbacianego, nadając mu aurę magii i tajemniczości.