Crisis Core: Final Fantasy VII jest częścią sporego przedsięwzięcia o nazwie Compilation of Final Fantasy VII, skupiającego gry wirtualne (m.in. Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII dla PS2), filmy (np. Final Fantasy VII: Advent Children) i powieści, związane z siódmą odsłoną kultowej sagi Final Fantasy, wydaną oryginalnie w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku z myślą o pierwszej generacji konsol z rodziny PlayStation. Wspomniany obszerny projekt obejmuje produkty zarówno o charakterze sequeli, jak i prequeli – niniejsza pozycja ukazuje właśnie wydarzenia, poprzedzające fabułę FFVII.
Pracownicy koncernu Square Enix zaserwowali nam interesującą hybrydę elementów gatunku cRPG i dynamicznej akcji a la elektroniczno-rozrywkowy cykl Full Metal Alchemist. Rolę głównego bohatera pełni Zack, będący członkiem elitarnej jednostki operacyjnej SOLDIER (oddziały żołnierzy korporacji Shin-Ra) i bliskim przyjacielem Clouda Strife’a – pamiętnego protagonisty z „siódemki”. Scenariusz zahacza o wypadki, zaistniałe w miasteczku Nibelheim, kiedy słynny Sephiroth poznaje swoją przeszłość i dokonuje straszliwej rzezi mieszkańców. Wydarzenia z Crisis Core: Final Fantasy VII łączą się więc także z wątkami, przedstawionymi w dwudziestopięciominutowym filmie animowanym pt. Last Order: Final Fantasy VII (inny reprezentant Compilation of Final Fantasy VII).
Warto zauważyć, że w gronie twórców omawianej gry figuruje m.in. Tetsua Nomura (projektant postaci) i Yoshinori Kitase (producent). Obaj panowie działali już niejednokrotnie w tym samym zespole, czego efektem był np. rynkowy debiut Chrono Trigger, Ehrgeiz: God Bless the Ring i Kingdom Hearts. Natomiast stanowisko reżysera objął Hajime Tahata, który nadzorował również proces developingu Before Crisis: Final Fantasy VII - pozycji dostępnej wyłącznie dla posiadaczy nowoczesnych telefonów komórkowych.