Crackdown 2 to druga odsłona udanego, futurystycznego klona serii Grand Theft Auto, opracowanego przez studio Real Time. Nad developingiem kontynuacji, osadzonej po wydarzeniach znanych z „jedynki”, czuwała ekipa Ruffian Studios.
Akcja gry została osadzona po wydarzeniach opowiedzianych w części pierwszej. Mianowicie, po rozgromieniu trzech rywalizujących ze sobą gangów przez bohatera części pierwszej, Pacific City ogarnął pozorny spokój. Przerwało go przybycie do miasta tajemniczego wirusa, zamieniającego mieszkańców niektórych dzielnic w potwory przypominające zombie. Nad całością nie potrafiła zapanować Agencja, co doprowadziło do wszczęcia przez gang o nazwie Cell krwawej rewolucji. Efektem był niemalże upadek organizacji mającej zadbać o spokój w Pacific City. W samym środku konfliktu umieszczony został gracz, którego zadaniem jest zapanowanie nad tą trudną sytuacją.
W Crackdown 2 Pacific City żyje własnym życiem, będąc czymś więcej niż tylko tłem dla działań podejmowanych przez głównego bohatera. Przykładem są tu zachowania zwykłych mieszkańców, którzy prowadzą własne życie i np. niejednokrotnie padają ofiarami rabunków i walk ulicznych. Nie należą jednak do osób spokojnie tolerujących kolejne ataki – widać to choćby na przykładzie pojazdów, jakimi przemierzają ulice miasta. Nie tylko zostały one poddane tunningowi, ale również wyposażone w pancerz oraz broń defensywną i ofensywną. Warto w tym momencie zwrócić uwagę na fakt, że nowe Pacific City to tak naprawdę stara metropolia z kilkoma drobnymi zmianami. Starzy wyjadacze poczują się tu zatem jak ryba w wodzie.
Do dyspozycji gracza oddane zostały nowe pojazdy (m.in. helikoptery) i rodzaje broni (np. potężniejsza strzelba, Rail Gun, a także granaty, które możemy przyklejać do różnych powierzchni). Warto zauważyć, że cięższe maszyny – takie jak autobusy i ciężarówki –można wyposażyć w wieżyczki strzelnicze, które wpływają automatycznie na zwiększenie naszych szans w walce z przeciwnikami. Rozbudowanie arsenału wynika przede wszystkim z faktu, że Crackdown 2 jest znacznie trudniejszy od „jedynki”. Powodem jest np. obecność różnego rodzaju monstrów (większość z nich będzie grasować po mieście nocą), ewoluujących w miarę rozwoju fabuły i pokonywania kolejnych etapów gry. Dlatego też nasz bohater dysponuje poszerzonymi umiejętnościami w walce wręcz.
W kwestii mechaniki rozgrywki także wprowadzonych zostało kilka poprawek. Ulepszony został m.in. system celowania, a niemal zupełnie usunięto irytującą powtarzalność zadań i misji. Orbsy, za pośrednictwem których rozbudowujemy poziom bohatera uzyskamy korzystając z przypisanych mu umiejętności.
Produkcja oferuje nie tylko rozgrywkę w opcji dla pojedynczego gracza, ale również rozbudowany multiplayer. Składa się on z klasycznej rywalizacji (od 2 do 16 osób), a także kooperacji, w której udział może wziąć nawet czterech graczy.