Piąta część najpopularniejszej na świecie rajdowej serii z firmy Codemasters, promowanej imieniem i nazwiskiem słynnego kierowcy zawodów World Rally Championship (WRC) - Colina McRae. Główną oś zmagań w Colin McRae Rally 2005 stanowi rozbudowany tryb Kariery, w którym rozgrywkę rozpoczynamy jednej z niższych klas światowych rajdów, by z czasem awansować do grona czołowych kierowców. Wirtualną jazdę możemy szkolić w 20 rodzajach imprez rajdowych o różnej randze - m.in. Championship, Challenge, Cup, SuperCup oraz Shield.
Zmagania na kolejnych odcinkach tras rajdowych odbywają się w następujących kategoriach: 2-Wheel Drive, super 2WD, 4-Wheel-Drive, 4WD Classic (i innych). Najciekawiej wygląda oczywiście rywalizacja w klasie samochodów z napędem na cztery koła (4WD championship). Twórcy Colin McRae Rally 2005 zaimplementowali również tryb rozgrywki wieloosobowej (do 8 graczy rywalizujących jednocześnie).
Do gry przeniesiono modele ponad 30 autentycznych, licencjonowanych samochodów, m.in. Volkswagen Golf MK5, Toyota Celica GT-FOUR, Lancia Stratos, Alfa Romeo 147 GTA, Alfetta GTV Turbodelta, Mitsubishi Lancer Evo VIII, Peugeot 206, 205 T16 Evo2 oraz VW Beetle RSi.
Poszczególne rajdy umiejscowione zostały w dziewięciu krajach (do już znanych: Wielkiej Brytanii, Szwecji, Stanów Zjednoczonych, Finlandii, Australii, Hiszpanii, Grecji i Japonii dołączyły teraz Niemcy). Każda trasa podzielona została na osiem odcinków (plus odcinki testowe i specjalne), wzdłuż których ustawiono w pełni animowanych kibiców.
Usprawnienia nie ominęły silnika graficznego serii, a zwłaszcza interakcji z obiektami znajdującymi się na trasie przejazdu (na które narzekała pewna grupa wirtualnych kierowców). Jeżeli zbyt agresywna jazda doprowadzi do kolizji np. z drzewem, to - oprócz uszkodzeń widocznych na samochodzie - na drzewie pozostanie ślad po zderzeniu, zaś z gałęzi polecą liście. Każdą kolizję dodatkowo „okraszono” efektem rozmycia ekranu (blur), trwającym kilka sekund (podnosi to realizm rozgrywki). Nie należy również zapominać o poprawie pracy kamer (powrócił wyczekiwany przez wielu graczy widok „znad silnika” pojazdu). Dopracowany model zniszczeń pozwala na dostrzeżenie nawet drobnych zadrapań samochodu, zaś sytuacje z odpadającymi częściami zewnętrznymi obserwujemy niemal cały czas (jak w Colin McRae Rally 04).