Tytuł |
Coaching w jeździectwie |
Autor |
Isly Auty |
Wydawca |
Akademia Jeździecka |
Rok wydania |
2013 |
Liczba stron |
131 |
Wymiary |
165 x 235 mm |
Okładka |
miękka |
ISBN |
978-83-[zasłonięte]392-2-6 |
Prezentacja nowoczesnych technik treningowych i ich zastosowań w
jeździectwie.
Książka dla instruktorów jeździectwa zainteresowanych poprawą swoich
kompetencji szkoleniowych, w szczególności dla trenerów i kandydatów
przystępujących do egzaminów instruktorskich. Jest to doskonała lektura
uzupełniająca dla szkoleniowców zainteresowanych uzyskaniem wyższych
uprawnień instruktorsko-trenerskich.
Autorka jest renomowaną brytyjską trenerką. W książce prezentuje metody
doskonalenia umiejętności trenerskich gwarantujące najwyższą skuteczność
nauki - zarówno w treningu światowej klasy zawodników, jak i jeźdźców
rekreacyjnych. Autorka opisuje zastosowanie nowoczesnych technik
coachingowych na gruncie jazdy konnej, koncentrując się nie tyle na nauce
umiejętności jeździeckich, ile na kompetencjach samego trenera. Omawia m.in.
takie zagadnienia jak: motywacja, wzmacnianie pewności siebie, rozwój
osobisty, komunikacja, ocena i osąd, psychologia oraz sposoby uczenia się
ludzi. Analizuje konkretne problemy pojawiające się przy nauce dzieci,
jeźdźców rekreacyjnych i zawodników wszystkich poziomów, dodatkowo
uzupełniając tekst inspirującymi i praktycznymi scenariuszami jazd.
Poruszane tematy w książce – podręczniku to: cechy dobrego trenera, rozwój
zawodowy trenera, komunikacja, ocena uczniów, rozwój świadomości trenera,
jeźdźca, ewolucja strategii nauczania, trening dzieci, rozwój talentów,
trening jeźdźca rekreacyjnego, trening zawodników, jeźdźcy zestresowani,
odpowiedzialność, cele jeźdźca.
Spis
treści
Wstęp 7
Jak
korzystać z tej książki? 8
Kilka definicji 8
Rozdział 1
„Ty"
w roli trenera 11
Cechy dobrego trenera 11
Rozwój zawodowy trenera 12
Kto
jest dla ciebie wzorem?13
Inne
metody doskonalenia umiejętności trenerskich 13
Rozdział 2
Komunikacja 15
Pierwsze wrażenie 15
Wygląd 15
Mowa
ciała 16
Głos
17
Jak
jesteś postrzegany 17
Słuchanie 18
Pytania 20
Jak
zadawać pytania? 21
Rozdział 3
Jak
uczą się ludzie 24
Doświadczenia pozytywne i negatywne 24
Inne
podejście - inne rezultaty 24
Proces uczenia się 26
Rozwój umiejętności 26
Model Kolba 30
Programowanie neurolingwistyczne 31
Model Honeya i Mumforda 32
Rozwój stylu treningowego/szkoleniowego 34
Ocena uczniów 34
Samodzielny jeździec 35
Kwestie do rozważenia 35
Rozdział 4
Świadomość i osąd 37
Rozwój świadomości trenera 37
Ocena ryzyka przed zajęciami 38
Bieżąca świadomość i osąd 40
Rozwój świadomości jeźdźca 41
Zrozumienie 42
Predyspozycje fizyczne i sprawność 45
Sprawność i kondycja fizyczna jeźdźca 45
Kondycja trenera 48
Psychologia jeźdźca i konia 50
Psychologia jeźdźca 50
Psychologia konia 50
Rozdział 5
Odpowiedzialność 53
Odpowiedzialność trenera 53
Odpowiedzialność jeźdźca 55
Wspólna odpowiedzialność za konia 58
Partnerskie relacje pomiędzy jeźdźcem, koniem i trenerem 59
Rozdział 6
Cele
61
Planowanie 61
Metody planowania 63
Ocena 64
Metody oceny 64
Rozwój 65
Rezultaty 68
Satysfakcja 69
Niezgodność celów i rezultatów 70
Rozdział 7
Trening prowadzony przez trenera i trening prowadzony przez jeźdźca 73
Ewolucja strategii nauczania 73
Zmiana punktu ciężkości 77
Zachowanie równowagi 78
Rozdział 8
Trening dzieci 80
Odpowiedni wiek i motywacja 80
Predyspozycje fizyczne 82
Najważniejsze kwestie szkoleniowe 83
Jak
często dzieci powinny jeździć? 83
Wyjątkowo utalentowane dzieci 84
Rozwój talentów 84
Dziecko – nastolatek – dorosły 88
Rozdział 9
Trening jeźdźca rekreacyjnego 90
Jeźdźcy rekreacyjni i szkółki jeździeckie 90
Czego można się nauczyć 91
Jeździec weekendowy 92
Jazdy grupowe i indywidualne 92
Jeźdźcy zestresowani
Nauka jazdy konnej w starszym wieku 95
Powrót po latach 96
Jeźdźcy bez ambicji sportowych 97
Rozdział 10
Trening zawodnika wyczynowego 100
Wyszukiwanie młodych talentów 100
Od
jeźdźca weekendowego do zawodnika 101
Motywacja 102
Czynniki wpływające na motywację 103
Przetwarzanie sukcesów i porażek 105
Oczekiwania 105
Sukces 105
Porażka 107
Rozdział 11
Kariera trenera jeździectwa 111
Podstawowe wymogi trenerskie 112
Rozwój i specjalizacja 113
Wszechstronność 114
Informacje zwrotne 115
Forma zatrudnienia 117
Własna działalność 118
Samodzielny trener 119
Rozdział 12
Trening – zastosowanie praktyczne 121
Zaplecze szkoleniowe 121
Rozwiązywanie problemów i przykładowe ćwiczenia 124
Określanie celów i rozwiązywanie problemów 124
Przykładowe ćwiczenia 125
Refleksje 130
Podtrzymanie własnej motywacji 131