Opis książki: Coaching stał się w ostatnim okresie jednym z najpopularniejszych terminów. Podkreśla się powszechnie, iż stanowi on najbardziej wartościowe podejście do rozwoju zawodowego pracowników, a waga tej problematyki stale rośnie. Coaching jest bowiem optymalną strategią na trudne czasy - nie sposób znaleźć drugiej koncepcji i praktyki działania, która tak bardzo wzmacnia kulturę organizacyjną firmy. Dostępne na naszym rynku publikacje to, niemal wyłącznie, tłumaczenia książek napisanych przez zagranicznych autorów. Prezentowana książka jest odpowiedzią na pilną potrzebę kompleksowego ujęcia problematyki coachingu w odniesieniu do realiów polskich organizacji. Zaproszenie do współudziału w tworzeniu książki przyjęło kilkanaście osób. Są wśród nich zarówno wykładowcy akademiccy, osoby od lat pracujące w charakterze coacha, jak i specjaliści łączący te dwie funkcje. Taki dobór autorów zapewnia publikacji wszechstronną analizę zjawiska, uwzględnienie zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów procesu coachingu. Książkę wzbogacają opisy przypadków pochodzące z doświadczeń coachów działających na polskim rynku.
Wstęp Małgorzata Sidor-Rządkowska Rozdział 1. Pojęcie i odmiany coachingu Łukasz T. Marciniak Przegląd definicji coachingu Przegląd praktycznych podejść do coachingu Mity na temat coachingu Cele coachingu Zasady efektywnej praktyki Odmiany coachingu Coaching a inne działania wspierające: konsulting, psychoterapia, counselling, mentoring W stronę zintegrowanej definicji coachingu Rozdział 2. Coaching a zarządzanie strategiczne Czesław Szmidt Coaching, strategia firmy, strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi Coaching procesu budowy i realizacji strategii firmy Budowa kultury coachingowej jako element strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi Podsumowanie Rozdział 3. Coaching jako wsparcie procesu adaptacji pracowników awansowanych na stanowiska kierownicze Agnieszka Flis Sytuacja nowego menedżera Jak pomóc nowym menedżerom? Kontrakt Główne części coachingu Zadania domowe i follow up Rozdział 4. Kompetencje profesjonalnego coacha Dominika Kukiełka-Pucher Skuteczny coach - kluczowe kompetencje Zakres wiedzy potrzebnej coachowi Umiejętności ważne w pracy coacha Postawa coacha Sytuacje trudne w trakcie coachingu a kompetencje coacha Stawanie się coachem - rozwijanie umiejętności i poszukiwanie własnego stylu prowadzenia coachingu Rozdział 5. Zawieranie kontraktu coachingowego Łada Drozda Na co umawia się coach ze swoim klientem? Cel a myślenie problemowe Kto jest klientem coacha? Ustalenie sposobu monitorowania procesu coachingowego Etapy zawierania kontraktu Kontrakt jako cel coachingowy klienta Czas trwania procesu i raport końcowy Rozdział 6. Coach - klient: etapy budowania relacji Dominika Kukiełka-Pucher Specyfika relacji coach - klient Warunki brzegowe relacji coach - klient Etapy współtworzenia relacji z klientem Autentyczne bycie w relacji Rozdział 7. Metody i narzędzia pracy coacha Łada Drozda Wartości Kontakt Kto mieszka w Tobie? Sztuka pytania Od czego zacząć? Zadania coachingowe Rozdział 8. Coaching międzykulturowy Edyta Hillesland Coaching międzykulturowy a expat coaching Kultura organizacji Kultury organizacyjne według F. Trompenaarsa Pojęcie szoku kulturowego Poziomy wrażliwości międzykulturowej w procesie coachingu Siatka orientacji kulturowych jako narzędzie pracy coacha Rozdział 9. Mierzenie efektywności coachingu Piotr Olaf Żylicz Efektywność coachingu Badania nad efektywnością coachingu Adaptacja modelu Donalda Kirkpatricka i problem ROI "Twarde" i "miękkie" wskaźniki efektywności Ankiety i kwestionariusze w ocenie efektywności coachingu Ku przyszłości Rozdział 10. Coaching wewnętrznego nastawienia Jacek Santorski (Zbyt) agresywny szef sprzedaży (autentyczna historia) Zrównoważony coaching wszechstronnego lidera - model Kaplana i Kaisera Narzędzia coachingu "wewnętrznej gry" Przykłady pytań i zadań dla adepta "Wewnętrzna gra" coacha Rozdział 11.Coaching biznesowy a psychologia pozytywna Tomasz Ochinowski Po co coachowi psychologia pozytywna? Coaching nastawiony na przepływ W poszukiwaniu mocnych stron Kilka szczegółowych przykładów obecności psychologii pozytywnej w coachingu biznesowym Rozdział 12. Pojęcie i istota life coachingu Katarzyna Popiołek Jak uczynić czas swoim sprzymierzeńcem? Potrzeba sensu życia i samorealizacji jako źródło rozwoju Wsparcie społeczne jako życiodajna siła Pułapki współczesnej codzienności Dziesięć praw życia Rozdział 13. Superwizja w coachingu - w odniesieniu do realiów polskich organizacji Henryk Szmidt Istota superwizji Rodzaje superwizji Superwizja audytu, terapii, konsultingu, doradztwa, mentoringu a superwizja coachingu - punkty specyficzne Badania poświęcone superwizji Jakie warunki wstępne powinien spełniać projekt superwizyjny? Sposób kontrolowania i oceny projektu coachingowego za pomocą superwizji Korzyści płynące z usystematyzowanego podejścia do kontroli projektów coachingowych Polskie doświadczenia w superwizji coachingu Rozdział 14. Etyka coachingu Małgorzata Sidor-Rządkowska Etyka coachingu jako etyka zawodowa Kontrowersje wokół kodeksów etycznych Powinności moralne coacha w świetle kodeksów etycznych Dylematy etyczne w pracy coacha 14 zasad coacha Studia przypadków Studium przypadku I. Proces coachingu w Philips Lighting Łukasz T. Marciniak Studium przypadku II: Coaching Zarządu Robert Żelewski, Roman Stolarski Studium przypadku III. Historia Anny Łada Drozda Studium przypadku IV. Historia Pauliny Dominika Kukiełka-Pucher Studium przypadku V. Historia Tomka Paweł Sopkowski Studium przypadku VI. Historia Adama Michał Kułakowski Studium przypadku VII. Historia Piotra Anna Subocz-Polańczyk Studium przypadku VIII. Coaching zespołów Piotr Kociołek Studium przypadku IX. Coaching zespołu z uwzględnieniem nieświadomych zjawisk grupowych Jerzy Dmuchowski Studium przypadku X. Proces superwizji w DBM Polska Katarzyna Pieciul Studium przypadku XI. Rola superwizji w mojej pracy - wywiad z coachem Henryk Szmidt
|