OD REDAKCJI
Cud jest „zgorszeniem" XX wieku. Tak to odczuwa nowoczesny człowiek, w jego bowiem przekonaniu coś takiego jak cud nie jest możliwe. Dla nowoczesnego umysłu, żywiącego kult dla myślenia naukowego, cud jest czymś zbyt mitologicznym czy nawet graniczącym z mistyfikacją, żeby warto było nad nim się zastana¬wiać. Postawa taka tłumaczy się niewątpliwie wpływem „ducha czasu", zniewolonego przez naturalizm i pan-teizm. Naturalizm, który uznaje za jedynie realną — istniejącą samą z siebie i przez siebie naturę, ten prze¬biegający sam przez się, z samym sobą zazębiony i przez siebie samego uwarunkowany proces w przestrzeni i cza¬sie, z racji swych założeń filozoficznych odrzuca z góry możliwość cudu. Tak samo panteizm, gdyż dla niego Bóg „identyczny" z naturą nie może czynić nic innego niż to, co czyni natura.
Przez cud bowiem w znaczeniu teologicznym rozu¬mie się zjawisko niezwykłe, występujące w sferze ludz¬kiego doświadczenia, zjawisko, którego nie można wy¬jaśnić przez przyczyny naturalne, ponieważ jest bezpo¬średnim dziełem Boga.
Otóż pojęcie to przedstawia także dla współczesnych chrześcijan źródło ogromnych trudności natury inte¬lektualnej, a nawet religijnej. Chrześcijanin, jeśli tylko z całą otwartością uznaje Boga transcendentnego, oso¬bowego — Stwórcę świata, mimo wszelkich trudności wierzy w cudy, wierzy, że są one znakami samego Bo¬ga, wierzy wreszcie, że miały one miejsce w historii ludzkości i, co więcej, że nadają sens tej historii. Cho¬dzi tu o cudy ewangeliczne, które dla wierzącego mają charakter dogmatyczny. Cudy więc w oczach współ¬czesnego chrześcijanina, choć wydają mu się często te¬oretycznie niemożliwe do przyjęcia, wręcz żenujące z punktu widzenia intelektualnego, zachowują jednak
całą wagę religijną w swym aspekcie historycznym, przynajmniej jako fakty, które miały miejsce 2000 lat temu. Ale i ten zdawałoby się ostatni punkt, na którym najczęściej wspiera się wiara chrześcijanina, jest nie¬jednokrotnie atakowany przez historyków. Są to zwykle ci, którzy — świadomie lub podświadomie — odrzucają możliwość cudu w związku ze swymi poglądami filo¬zoficznymi, mającymi wpływ na ich metodologię.
1 tu zamyka się koło: znów powracamy do aspektu filozoficznego, od którego wyszliśmy. Chrześcijanin, któ¬ry przyjmuje Boga transcendentnego i osobowego, mu¬si podjąć dyskusję filozoficzną z naturalizmem i pan-teizmem oraz zweryfikować swoje dotychczasowe po¬jęcie cudu. Musi także podjąć dyskusję z historykami, którzy dochodzą do swoich wniosków posługując się nie tylko przesłankami historycznymi, lecz także filozoficz¬nymi, szczególnie w kwestii możliwości lub niemożli¬wości cudu. Cud bowiem jest zagadnieniem również filozoficznym i od postawy filozoficznej zależy roz-strzynięcie problemu jego możliwości albo niemożliwości.
Zagadnieniem tym zajął się współczesny myśliciel an¬gielski o zainteresowaniach religijno-filozoficznych, Cli-ve Staples Lewis, w swym zbiorze esejów zatytułowa¬nym „Cudy". Książkę tę uznał autor za studium wpro¬wadzające (stąd podtytuł dzieła — „A Preliminary Stu-dy") do historycznych badań mających za przedmiot rzeczywistość cudów. Lewis stwierdza, że na badaniach historycznych zaciążył ogromnie naturalizm, toteż za¬sadniczy tok swego dowodzenia kieruje przeciw tym po¬glądom filozoficznym, które wywodząc się w prostej linii od Kanezjusza i Hume'a zdołały wszechwładnie zapanować na przestrzeni XIX wieku i po dziś dzień panują w umyśle przeciętnego inteligenta.
Punktem wyjścia w rozważaniach Lewisa jest więc analiza pojęć typowych dla myśli naturalistycznej.
Lewis jednak nie poprzestaje na krytyce negatywnej, nie zadowala się samą analizą logiczną, lecz zajmuje dające się wyraźnie określić stanowisko filozoficzne, co z jednej strony pozwala mu podejmować dyskusję z wy¬branej przez siebie pozycji, a z drugiej — wystąpić ze zwartą teorią metafizyczno-teologiczną.
Teoria ta, aczkolwiek nie pozbayjiona cech oryginal¬ności, żywo przypomina metafizykę średniowiecznych filozofów chrześcijańskich. I tak na przykład idąc (za¬pewne nieświadomie) za św. Tomaszem, wykazuje, że cud ma nie tylko aspekt negatywny — tak silnie i niemal wyłącznie podkreślany przez współczesną mentalność chrześcijańska — a mianowicie, że cud jest wypadkiem „przełamania praw natury" oraz jakimś „wyjątkiem" od tych praw. Zdaniem autora, cud ma także aspekt pozytywny, bo „ingerując" w naturę wspomaga ją i do¬pełnia; również natura dostosowuje się natychmiast do sytuacji spowodowanej przez cud, czyni ją swoją i przy¬porządkowuje do niej cały kompleks zjawisk.
Lewis nie jest katolikiem, jest wyznawcą Kościoła anglikańskiego. W wywodach swych nie nawiązuje do uznanych w Kościele katolickim powag i autorytetów. Mimo to dochodzi poprzez konkluzje i wnioski, jakie wyprowadza z rozważań na temat cudów, do stanowi¬ska, które jest uderzająco bliskie pozycji katolickiej. To¬też „Cudy" spotkały się z wręcz entuzjastycznym przy¬jęciem ze strony intelektualistów katolickich (por. Hel-mut Kuhn, „C. S. Lewis" w „Wort und Wahrheit", luty 1955). Co prawda, natrafiamy w tej książce na pewne — nieliczne zresztą — sformułowania teologiczne, które, jako dopuszczające możliwość różnych interpretacji, mogłyby wywołać zastrzeżenia u katolickiego teologa; także zwykły czytelnik katolicki, zaskoczony bogactwem metafor, analogii, paradoksów — znamiennych dla spo¬sobu myślenia pisarza angielskiego — mógłby się „zgor¬szyć" którymś z nich. Jednak ani jeden, ani drugi nie
mógłby, zachowując poczucie proporcji, zaprzeczyć, że korzyści zarówno natury intelektualnej, jak i religijr nej, odniesione z lektury „Cudów", są bezsporne. .
Clive Staples Lewis urodził się w 1898 roku w Belfast, stolicy Północnej Irlandii, Jest profesorem Uniwersytetu w Cam¬bridge — wykłada angielską literaturę średniowieczną i okresu Odrodzenia. Jest również członkiem (fellow) Magda~ len College w Oksfordzie. Wydał szereg prac ściśle nauko¬wych z zakresu teorii i historii literatury (np. „Allegory of Love"), jest jednak nie tyle uczonym, co przede wszyst¬kim pisarzem: wydał bajki dla dzieci („The Lion, the Witch and the Wardrobe", „Prince Caspian", „The Voyage of the «Dawn Treader»", „The Silver Chair", „The Horse and His Boy"), powieści fantastyczno-naukowe („Out of the Silent Planet", „Perelandra", „That Hideous Strength"). Sławę sięgającą i poza granice swej ojczyzny zdobył dzięki pismom religijno-filozoficznym, wśród których na pierw¬szym miejscu należy wymienić znane już w Polsce „Listy diabła" („The Screwtape Letters"), poza tym „The Pilgrim's Regress", „The Problem of Pain", „Merę Christianity" po¬gadanki radiowe na temat wiary i moralności, wydane także jako osobne pozycje: „Broadcast Talks", „Christian Beha-viour" i „Beyond Personality"), „The Great Dworce" i inne. W ostatnich latach ukazały się: na wpół autobiograficzna książka „Surprised by Joy" oraz rozważania religijne „Ke-flecUons on the Psalms",
W dzieciństwie Lewis był wierzący, lecz w latach wczes¬nej młodości utracił wiarę. Później wyrzekł się ateizmu, odnalazłszy radość w wierze w jedynego Boga, do której doszedł na drodze intelektualnej. Dzięki własnemu doświad¬czeniu ma głębokie zrozumienie dla trudności religijnych niepokojących współczesnego człowieka.
Lewis jest jednym z czołowych humanistów chrześcijań¬skich XX wieku. Jest apologetą chrześcijaństwa w najlep¬szym tego słowa znaczeniu. Jest ogromnie popularny za¬równo w Angtii, jak i w Europie Zachodniej.
SPIS TREŚCI
Wstęp . . .
Co jest tematem ksiąjżki
Naturalista i nadnaturalista ....
Wewnętrzna sprzeczność w stanowisku
naturalisty ...
Natura i nadnatura
Dalsze trudności stanowiska naturalistycz-
nego
Odpowiedzi na wątpliwości ....
Rozdział o nieporozumieniach ....
Cud a prawa natury
Rozdział niezupełnie konieczny „Okropne czerwone ziarenka" .... Chrześcijaństwo a „religia" ....
Właściwość cudów
O prawdopodobieństwie
Wielki cud
Cudy starego stworzenia
Cudy nowego stworzenia
Zakończenie ' .
Apendyks A. O słowach „duch" i „du¬
chowy"
Apendyks B. O zdarzeniach opatrznościo¬
wych
WIELKOŚĆ 19,5X12,5 CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 274 STRONY.
STAN :OKŁADKA DB,ŚRODEK DB/DB+.
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM
/ KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / / W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / .
WYDAWNICTWO PAX WARSZAWA 1958.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE