Witam, mam do zaoferowania bardzo rzadki pojazd produkcji polskiej z czasów PRL – dokładnie z jego schyłku czyli roku 1990, jednakże konstrukcyjnie oparty na dobrze znanych podzespołach poczciwego fiata 126p.
Podobno jeden z 3 wyprodukowanych ciągników, wyprodukowanych w Zakładach Maszyn Budowlanych w Wadowicach. Konstrukcja opiera się na podzespołach Fiata 126p (silnik, oświetlenie, skrzynia biegów, elementy wnętrza), Żuka (koła, podzespoły zawieszenia) polskiej hydraulice i częściach dostępnych w tym okresie w innych pojazdach polskiego PRL-u. Z tego co się orientuję jedyny który doczekał czasów dzisiejszych, co ważne, w całości - kompletny i sprawny.
Posiada bardzo wiele ciekawych rozwiązań technicznych, jak choćby podnośnik hydrauliczny na pług/kosiarkę, wałek przeniesienia mocy wyprowadzony na przód mogący obsługiwać np. zamiatarkę, zwolnice na kołach pędnych i wiele innych bardzo nowoczesnych i przemyślanych rozwiązań jak na tamte czasy. Cała konstrukcja oparta jest na solidnej ramie.
Kabina mieści wygodnie 2 osoby, kierowcę oraz osobę obsługującą przyłączony osprzęt. Wszystkie szyby są oryginalne Bespo, wykonane ze szkła hartowanego. Wnętrze ma takie wygody jak ogrzewanie, nawiewy w dachu, popielniczkę, oświetlenie wnętrza. Ponadto wszelkie niezbędne mechanizmy które umożliwiały zarejestrowanie pojazdu (wycieraczki, oświetlenie zewnętrzne itp.) jednak ze względu na to iż był on cały czas użytkowany na terenie zamkniętego zakładu nie był nigdy rejestrowany.
Posiada oryginalną tabliczkę znamionową, rok produkcji 1990, numer silnika, moc 24 KM przy 4500 obr/min czyli typowy maluchowski silnik 652cm. Ciężar własny pojazdu to 1280 kg, posiada skrzynię biegów od malucha, z wyprowadzonym wałkiem pędnym , oraz zwolnicami na tylnych kołach. Posiada również maluchowski zestaw wskaźników – szeroki z wersji po lifcie.
Do ciągnika posiadam również oryginalną przyczepkę, która jest w komplecie, z ciekawszych rozwiązań w jakie ją wyposażono to hamulec ręczny, mechanizm wywrotki, oraz bardzo ciekawie rozwiązany hydrauliczny hamulec najazdowy na oba koła. Całość również oryginalna, z fabrycznym lakierem.
W opcji do tego sprzętu z tego co się dowiedziałem występował również pług oraz kosiarka- które nie były w komplecie z tym egzemplarzem. Posiadam również ocenę rzeczoznawcy motoryzacyjnego, która była niezbędna do odkupienia tego sprzętu z zakładu w którym pracował (nie ma tam nic ciekawego z historii pojazdu, opis silnika, ogumienia, zużycia itp.) z czego wynika, że przedmuchana jest uszczelka przy silniku (przypuszczalnie pod kolektorem wydechowym) oraz wycieki oleju, zużycie ogumienia określone na poziomie 20%, kłopoty z wrzuceniem biegu wstecznego.
Pojazd jest w pełni sprawy, na chodzie, zapala i jeździ. Jak widać na załączonym filmie działa podnośnik oraz wałek. Pojazdu specjalnie nie myłem, chciałem go zachować w stanie oryginalnym, blacharka nie wymaga poprawki, jest to korozja powierzchowna, liczne zarysowania, ale co najważniejsze lakier oryginalny- akrylowy beż!
Wyposażenie w skrócie:
-oświetlenie kabiny
-2 fotele amortyzowane
-ogrzewanie kabiny
-wentylacja w dachu
-popielniczka
-podnośnik hydrauliczny z przodu
-oświetlenie zewnętrzne
-wałek przeniesienia mocy WPM
-zwolnice kół tylnych
-ogumienie terenowe/budowlane – tył 16 cali
-wszystkie opony w stanie bardzo dobrym, wg oceny rzeczoznawcy 20% zużycia
-oryginalny lakier oraz malowanie pasów
-hamulec ręczny
-dwa koła zapasowe- przednie + tylne
-wycieraczka szyby przedniej
-ssanie ręczne
-zaczep przedni
-zaczep tylni
-instalacja 12V
Przyczepa:
-wzmocnione ogumienie 16 cali
-mechaniczny system wywrotu towaru, podnoszenie na korbę
-ładunek max 1000kg
-koło podporowe
-sprzęg z amortyzacją
-hamulec ręczny linkowy
-hamulec najazdowy niezależny na oba koła, hydrauliczny!
-podwyższenie burt załadowczych
-oryginalny lakier
FILM Z URUCHOMIONYM CIĄGNIKIEM -> http://www.youtube.com/watch?v=D-p6UxJxbw4
Jeśli ktoś zna więcej szczegółów lub ciekawostek na temat tego wynalazku PRL proszę o pisanie maili, jako entuzjasta techniki PRL chętnie dowiem się na jego temat coś więcej. Sprzedaję ponieważ nie mam czasu zająć się tym projektem. Chcę sprzedać entuzjaście który podda go renowacji – nie do użytku codziennego, mimo że jest w pełni sprawny – myślę, że zasłużył na emeryturę w ciepłym garażu.
Kontakt:
- formularz Allegro
- e-mail: ecoracing [zasłonięte]@o2.pl
- tel. 665 [zasłonięte] 665
Poniżej kilka zdjęć przedstawiających rozwiązania techniczne:
Jeśli masz konkretną propozycję pisz, możliwa jest również zamiana na skutery, motory i inne pojazdy - ewentualne propozycje proszę kierować na maila wraz ze zdjęciami i opisem pojazdów na wymianę.
Do obejrzenia koło Sycowa, na trasie krajowej nr.8 Wrocław - Warszawa, 70 km od Wrocławia - tylko po wcześniejszym umówieniu się.