|
|
Przed zalicytowaniem proszę zapoznać się ze stroną „O mnie”
Kupując więcej książek oszczędzasz na wysyłce!!!:) bowiem bez względu na ilość zakupionych książek jej koszt doliczamy tylko raz i zawsze wynosi on 7,50 zł (paczka, polecony ekonomiczny), lub 9 zł (priorytet)
Poza tragizmem, Eseje o chrzescijanskiej interpretacji historii - ZNAK 1985
194 str
stan dobry
PRZEDMOWA
Książka ta składa się z esejów homiletycznych rozpatrujących różne aspekty tego samego tematu. Temat ten to chrześcijańska, dialektyczna koncepcja związków pomiędzy czasem a wiecznością, Bogiem a światem, naturą a łaską. Stronice tej książki zawierają tezę, że biblijny pogląd na życie jest dialektyczny, z jednej bowiem strony afirmuje sens dziejów i naturalnej egzystencji człowieka, z drugiej zaś głosi, że centrum, źródło i spełnienie historii znajduje się poza historią.
Chrześcijaństwo musi przeto powiedzieć zarazem „tak" i „nie" filozofiom naturalistycznym. Przyjmuje je ono o tyle, że utrzymują, iż egzystencja historyczna ma głęboki sens. Odrzuca je o tyle, że twierdzą, iż proces czasowy sam siebie tłumaczy i spełnia. W ten sam sposób przyjmuje chrześcijaństwo rozróżnienie na czas i wieczność w mistyce i 10 racjonalnych filozofiach dualistycznych, wszelako odrzuca to, ze negują znaczenia procesu historycznego. W perspektywie biblijnej każdy moment historii znajduje się zarazem poniżej wieczności i w wieczności, ale ani nie wyczerpuje, ani nie spełnia tego co wieczne.
Ponieważ ortodoksyjne chrześcijaństwo przetworzyło ów pogląd biblijny w supranaturalizm, który mówi
0 dwóch rozłącznych dziedzinach bytu — naturalnej
1 nadprzyrodzonej —• jest ono skamieniałą postacią bardziej mitycznej i dialektycznej myśli biblijnej. Nie będzie może od rzeczy uznać taki bieg wypadków za wynik oddziaływania racjonalizmu greckiego na bardziej zmitologizoioaną i hebrajską myśl biblijną, w której głębię wieczności w czasie ujmuje się w kategoriach poświęcających racjonalną spójność na rzecz głębokiej przenikliwości religijnej. Drugim tematem niniejszych esejów jest przeto niezbędny i trwały wkład mitu w biblijny pogląd na świat. Temu zagadnieniu poświęca szczególną uwagę pierwszy esej zatytułowany: „Ucho-
dzący za oszustów, a przecież -prawdomówni", incydentalnie zaś zostało ono potraktowane w niektórych innych esejach.
Idea historii sensownej nie wyjaśnia wszakże rzeczywistej treści tego sensu. Tezą poniższych esejów jest, że chrześcijański pogląd na historię przez poczucie tragizmu przechodzi do nadziei i pewności, które znajdują się „poza tragizmem". Krzyż, tkwiący w centrum chrześcijańskiej wizji świata, objawia zarazem powagę ludzkiego grzechu, jak i zamysł oraz wolę Boga, aby grzech przezwyciężyć. Krzyż ukazuje człowieka gwałcącego wolę Bożą w najwyższych swych moralnych i duchowych osiągnięciach (w prawie rzymskim i religii żydowskiej) oraz Boga wchłaniającego w Siebie zło właśnie w tejże chioili, kiedy się ono najżywiej uzewnętrznia. Chrześcijańską wizję historii cechuje tragizm o tyle, że uznaje ona zło za nieunikniony składnik najwyższych nawet przedsięwzięć ducha. Wykracza ona poza tragizm o tyle, ze nie uważa zła za właściwość samej egzystencji, lecz za coś ostatecznie poddanego dobremu Bogu.
Znaczna część materiału niniejszych esejów była najpierw wykorzystana w kazaniach wygłaszanych w kaplicach toyższych uczelni i uniwersytetów. W chwili ich wygłaszania kazania te nie były spisane, toteż przelanie ich później na papier zmieniło nieco ich postać z kazań na eseje. Również ich treść uległa niewielkim zmianom ze lozglądu na jednolitość całości.
Reinhold Niebuhr
Książka ta po raz pierwszy została opublikowana przed li Wojną SwiatGwą. Zawiera ona szereg odniesień, którym błyskawiczne tempo współczesnej historii odebrało aktualność. Wszelako sens jest oczywisty, zasadnicza zaś treść przedstawianych zagadnień nie doznała szwanku.
R. N.
|
Zapraszam na inne moje aukcje
| | |