Iwona Chrzanowska
Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną
Wybrane zagadnienia
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2009
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 326
Nasza cena: 29,50 PLN
OPIS:
Książka swoją tematyką wpisuje się w obszar coraz częściej prowadzonych dyskusji dotyczących uwarunkowań uczestnictwa lub nieobecności człowieka w życiu społecznym. Jednym z ważniejszych jego wymiarów jest edukacja. I na tym etapie, jak się okazuje, może dochodzić do procesów marginalizacji i wykluczenia związanego z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnością, czy miejscem zamieszkania. W analizach i w oparciu o badania własne Autorka książki ukazuje ich rozmiar. Tytułowe – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną – jest wskazaniem na konieczność współpracy pedagogów i nauczycieli.
Dzieci niepełnosprawne coraz częściej są i będą uczniami szkół ogólnodostępnych, a wiedza na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, specyfiki funkcjonowania dotkniętego nią dziecka stanie się warunkiem skutecznej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Prezentowane w książce wyniki badań dotyczące osiągnięć szkolnych uczniów z niepełnosprawnością umysłową lekkiego stopnia pomogą uzmysłowić zakres możliwości jakimi dysponują w sytuacjach szkolnych. Ukażą również dystans jaki ich dzieli do pełnosprawnych rówieśników, uzmysłowią z jakim zróżnicowaniem grupy należy się liczyć i jakie w związku z tym może to rodzić utrudnienia, tak dla ucznia, jak i dla nauczyciela.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności
Bieda i ubóstwo – wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji
Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego
Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa
Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji
Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych – sytuacja w Polsce
O nierównościach edukacyjnych – zaspokajanie specjalnych potrzeb
Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia
Edukacja w Polsce – szansa czy zagrożenie? Jak „zreformować reformę”
Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji
Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się
Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka
Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia
Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina
Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu
Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności
Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego
Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość
Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich
Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi – wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji
Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego
Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym
Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – nierozwiązany problem
alternatywnej edukacji
Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół – raporty polskie z badań OECD w latach 2000–2006
Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich – analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002–2008
Kwalifikacje nauczycieli
Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich
Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich
Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich – z wyników badań CKE w latach 2002–2008
Kwalifikacje nauczycieli
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich
Odpad szkolny – przemilczane wykluczenie
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z wyników badań CKE w latach 2002–2008
Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych
Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002–2008)
Kształcenie specjalne w Polsce – szkoły podstawowe
Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych
w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z danych CKE za lata 2002–2008
Kształcenie specjalne w Polsce – etap gimnazjum
Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum
Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie?
Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – z badań własnych
Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych
Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych
Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych
Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych
Podsumowanie
Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich
Relacja: integracja – nauczanie włączające
Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich Relacja z badań własnych
Podsumowanie
Jaka przyszłość? Wnioski, postulaty, prognozy
Bibliografia
Netografia