|
"TEORIA LITERATURY w SZKOLE. Z BADAŃ nad RECEPCJĄ LIRYKI", B.CHRZĄSTOWSKA ; OSSOLINEUM 1979; nakład : 5 250; stan : plus db; przesyłka polecona : 9,30 zł .
SPIS TREŚCI :
Wstęp............. 5
Rozdział I. Koncepcje, programy, postulaty........ 14 1. Spojrzenie wstecz............. 14 2. Niekonsekwencje programów współczesnych...... 24 3. Zaniedbania metodyki............ 31
Rozdział II. Proces komunikacji literackiej w szkole ..... 42 1. Świadomość literacka............ 43 2. Proces dydaktyczny w przebiegu czasowym...... 48 3. Problemy interpretacji w szkole......... 54 4. Rozumienie a przeżycie.....,....... 63 5. Kategoria odbiorcy w szkole.......... 71 6. Dwustopniowy układ komunikacji......... 76
Rozdział III. Modele edukacji literackiej w liceum...... 87 1. Najważniejsza jest treść. Model I......... 88 2. Kontekst przesłania dzieło. Model II........ 94 3. Niedostatki analizy. Model III.......... 100 4. W kręgu interpretacji. Model IV......... 106 5. Strategie dydaktyczne — strategie odbioru.......117
Rozdział IV. Kształtowanie pojęć w liceum ........ 123 1. Zasady nauczania............. 124 2. Start licealisty.............. 128 3. Błędy dydaktyczne kształcenia okazjonalnego...... 132
Rozdział V. Antynomie dydaktyki zracjonalizowanej..... 150 1. Z terminami czy bez terminów?......... 150 2. Szkolny „język-antykwariat".......... 156 3. Jak funkcjonują quasi-nazwy?.......... 162 4. „Za" i „przeciw" wiedzy z poetyki . ...... 173
Rozdział VI. Gra wyobraźni czy logika wnioskowania ? .... 178 1. Lektura i analiza wiersza Norwida W Weronie .... 180 2. Lektura i analiza wiersza Tetmajera Idą błękitne....... 185 3. Myślenie intuicyjne i analityczne ......... 193
Rozdział VII. Autonomia sztuki poetyckiej a jej funkcje społeczne . 200 1. Poeta czy podmiot liryczny........... 202 2. Odbiór w sytuacji „swoistej".......... 207 3. Odbiór w sytuacji „biograficznej"......... 216 4. Rola biografii w dydaktyce ........... 222
Rozdział VIII. Szkolne uwarunkowania odbioru....... 226 1. Metodyczna rola tekstu............ 226 2. Wiadomości czy myślenie historyczne ?........ 233 3. Uczeń jako odbiorca liryki........... 244
Aneks.................. 257 1. O badaniach słów kilka........... 257 2. Testy-sprawdziany, wyniki ilościowe........ 263 Test III. W. Broniewski, Słowik......... 263 Test 1/2. Wiersz Słoty i pieśń VII J. Kochanowskiego . . . 267 Test 1/3. J. Kochanowski, J. A. Morsztyn, I. Krasicki ... 271 Test III/l. C. K. Norwid, W Weronie....... 276 Test III/2. K. Przerwa-Tetmajer, Idą błękitne........ 280 Test III/3. J. Przyboś, B. Leśmian, L. Staff, J. Tuwim ... 284 Test IV/a, IV/b. H. Poświatowska......... 289
Tablice.................. 291 Indeks nazwisk................ 301 Indeks rzeczowy ........ 305 |
|
|