B.CHRZĄSTOWSKA
TEORIA LITERATURY W SZKOLE
Z BADAŃ NAD RECEPCJĄ LIRYKI
spis treści:
Wstęp ł I. Koncepcje, programy, postulaty 1. Spojrzenie wstecz2. Niekonsekwencje programów współczesnych3. Zaniedbania metodyki II. Proces komunikacji literackiej w szkol1. Świadomość literacka2. Proces dydaktyczny w przebiegu czasowym3. Problemy interpretacji w szkole4. Rozumienie a przeżycie5. Kategoria odbiorcy w szkole 6. Dwustopniowy układ komunikacji III. Modele edukacji literackiej w liceum1. Najważniejsza jest treść. Model I2. Kontekst przesłania dzieło. Model II 3. Niedostatki analizy. Model III4. W kręgu interpretacji. Model I5. Strategie dydaktyczne — strategie odbioru
IV. Kształtowanie pojęć w liceum1. Zasady nauczania.2. Start licealisty3. Błędy dydaktyczne kształcenia okazjonalnego.....V Antynomie dydaktyki zracjonalizowanej .1. Z terminami czy bez terminów?........2. Szkolny „język-antykwariat"........3. Jak funkcjonują quasi-nazwy?........4. „Za" i „przeciw" wiedzy z poetyki......VI. Gra wyobraźni czy logika wnioskowania? .1. Lektura i analiza wiersza Norwida W Weronie .2. Lektura i analiza wiersza Tetmajera Idą błękitne... .3. Myślenie intuicyjne i analityczne......VII. Autonomia sztuki poetyckiej a jej funkcje społeczne1. Poeta czy podmiot liryczny........2. Odbiór w sytuacji „swoistej"......3. Odbiór w sytuacji „biograficznej".....4. Rola biografii w dydaktyce........VIII. Szkolne uwarunkowania odbioru .1. Metodyczna rola tekstu........2. Wiadomości czy myślenie historyczne? .3. Uczeń jako odbiorca liryki........Aneks.............1. O badaniach słów kilka........2. Testy-sprawdziany, wyniki ilościowe.....Test l/l. W. Broniewski, Słowik......Test 1/2. Wiersz Słoty i pieśń VII J. Kochanowskiego Test 1/3. J. Kochanowski, J. A. Morsztyn, I. Krasicki Test III/l. C. K. Norwid, W Weronie ....Test III/2. K. Przerwa-Tetmajer, Idą błękitneTest III/3. J. Przyboś, B. Leśmian, L. Staff, J. Tuwim Test IV/a, IV/b. H. PoświatowskTablice
stan dobry(pieczątki)
stron 315