|
|
CHORA I AGORA U FILOZOFICZNYCH KORZENI KULTURY EUROPEJSKIEJ Pod redakcją Stanisława Kijaczki i Jana Krasickiego rok wyd. 2008, stron 217, miękka oprawa foliowana, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Z notatki wydawniczej : Chôra i agora. U filozoficznych korzeni kultury europejskiej to zbiór rozpraw analizujących związki tradycji filozoficznej z aktualnymi europejskimi problemami etyczno-politycznymi. Kontekst kulturowy towarzyszący kształtowaniu się paneuropejskiej wspólnoty jest tu określany w oparciu o następujące zagadnienia: 1. Problem polityczności (odczytywany poprzez tragiczność bądź też poprzez ideę demokratycznego melioryzmu); 2. Przemiany, jakim podlegają doktryny na temat Absolutu i związane z tym nowe usytuowanie człowieka; 3. Tendencje etnocentryczne i uniwersalistyczne w rozpatrywaniu celu historii; 4. Źródłowa europejska samoświadomość człowieka – artystyczna rekonstrukcja filozoficznego poznania według Fryderyka Nietzschego jako alternatywa dla nihilizmu; 5. Nowa polityczność a aksjologicznie zorientowana kultura filozoficzna; 6. Podłoże etyczne sfery politycznej w kontekście relacji zachodzących pomiędzy jednostkowością a życiem wspólnotowym i propozycji poszerzenia zakresu wspólnoty moralnej. Praca adresowana jest zarówno do badaczy i studentów filozofii, jak również – z racji podejmowania zagadnień z zakresu filozofii polityki, prawa i kultury – do przedstawicieli tych dziedzin oraz do osób o szerokich zainteresowaniach humanistycznych i społecznych. Ze wstępu : Wstęp. Europa jako locus philosophicus „Użycie słowa w praktyce jest jego znaczeniem" - powiada Ludwig Wittgenstein. Jako kategoria semantyczna nazwa „Europejczyk" jest określeniem okazjonalnym, które w zależności od kontekstu może odnosić się do różnych osób, może spełniać różne funkcje. Dzisiaj jednak „europejskość" przestaje być po prostu siecią różnorodnych przygodnych określeń, etykietką dla kulturowo, historycznie i geograficznie ukształtowanej identyfikacji. Jako znacznie bardziej skomplikowana struktura i funkcja „europejskość" przejmuje rolę nieustannie usprawnianego i modyfikowanego narzędzia samoidentyfikacji konkretnych osób, utożsamiania się z owym „ja-Europejczykiem". Europa, dawny „wynalazek", kolejny raz w swojej historii przestaje być spoiwem ukonstytuowanych już znaczeń. Mająca zawsze jakiś telos kultura europejska, której kolebką jest starożytna Grecja, to zarazem - zarówno w duchowym, jak i w materialnym wymiarze - źródłowe ujęcie człowieka i świata. Proces samorozumienia i pojmowania własnej swoistości w obrębie sensów konstytuujących europejskie myślenie i działanie na przestrzeni wieków i epok nie jest już dziełem samych Greków. Jednak rozjaśnianie idei rozumności i nauki, etyczności i polityczności zawsze kieruje ku antyczności Europy, która nie jest wyłącznie tym, co znane, już dokonane, kulturowo przetworzone i wyczerpane. Gdy filozofia staje wobec problemu polityczności - rozumianej w ujęciu klasycznym jako działanie dla wspólnego dobra, jako wspólne działanie - figurą modelową sygnalizowanej kwestii pozostaje Sokrates, archetyp filozofa europejskiego. Sokrates bowiem jest między polis a chôra; przez niego dochodzi do głosu właśnie chôra, trzeci — obok „bytu" i „powstawania" — czynnik: przestrzeń czy „pomieszczenie", obejmujące miejsce zarówno zajęte (topos), jak i puste (kenon); to, w czym wszystko powstaje, i to, z czego wszystko powstaje — podłoże (Arystoteles twierdzi, że Platon utożsamia chôra z materią pierwszą) ... SPIS TREŚCI : Wstęp. Europa jako locus philosophicus Stanisław KIJACZKO — Europa — nadzieja narodów? Krzysztof Piotr SKOWROŃSKI — Filozofia współczesna wobec problemu polityczności Zbigniew AMBROŻEWICZ — Teoria cywilizacji Feliksa Konecznego jako rezygnacja z Absolutu w dziejach Agnieszka NALEPA — Kierkegaard i Hegel wobec problemu polityczności Marcin PIETRZAK — Fundamenty zasady dyferencji. Bezstronność i współczucie Piotr LEŚNIAK — Zwierzęta racjonalne? Antropologiczne dylematy współczesnej demokracji Grzegorz FRANCUZ — Wspólnota moralna, status moralny, przysługiwanie praw Tomasz DREWNIAK — Pomiędzy końcem a początkiem: tragiczna theória i filozofia Henryk BENISZ — Artystyczna rekonstrukcja filozoficznego poznania według Fryderyka Nietzschego Jan KRASICKI — „Śmierć Boga" i Nowa Europa KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|