Chiaroscuro DRZEWORYTY ŚWIATŁOCIENIOWE XVI XVIII
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180161
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 9
Koniec: 12-01-2012 20:22:07
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
PONIŻEJ : ZDJĘCIA, SPIS TREŚCI, SPIS ILUSTRACJI (jeśli jest w książce), STAN. WYSYŁKA - POCZTĄ.
Przewiń do spisu treści
Oprawa: miękka
Format: 16,5x23,5 cm
Ilość stron: 56 + 20 reprodukcji na osobnych stronach str.
Nakład: 600 egz.
Stan: -bdb
Tytuł, autor i wydawnictwo
CHIAROSCURO
Drzeworyty światłocieniowe
XVI, XVII, i XVIII wieku
w zbiorach polskich
Łódź 1981
Spis treści:
Wystawa Chiaroscuro — drzeworyty światłocieniowe XVI, XVII wieku ze zbiorów polskich jest kolejną, czwartą już z cyklu
XV
r
rganizowanych przez Muzeum Sztuki w Łodzi ekspozycji poświęconych najcenniejszym zespołom dawnej grafiki obcej ze zbiorów krajowych.
Prezentujemy ją między innymi z okazji przypadającej w 1982 roku czterechsetpięćdziesiątej rocznicy śmierci Ugo da Carpi — artysty, który posługując się techniką chiaroscuro osiągnął w tej dziedzinie najwybitniejsze rezultaty.
Zgodnie z początkowymi założeniami miała to być wystawa zorganizowana wyłącznie w oparciu o najbogatszy w Polsce zbiór drzeworytów chiaroscuro, będący własnością Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Jak wiadomo składają się nań ryciny pochodzące z kolekcji króla Stanisława Augusta, Stanisława Kostki Potockiego, a zwłaszcza liczny zespół chiaroscuro zgromadzony przez dr Izydora Krzemic-kiego we Lwowie, mniej więcej w pierwszym dziesięcioleciu naszego wieku. Jednakże prowadzona równolegle z pracami przygotowawczymi do ekspozycji kwerenda, przyniosła wyniki na tyle obiecujące, że można było rozszerzyć wystawę o pokaźną ilość cennych obiektów przechowywanych w zbiorach innych krajowych muzeów i bibliotek.
Dzięki temu społeczeństwo nasze po raz pierwszy uzyskuje możność zapoznania się z pełnym, dostępnym w kolekcjach polskich zestawem dzieł graficznych wykonanych tą niezmiernie interesującą i efektowną techniką, dzieł — dodajmy — pochodzących z trzech stuleci i należących do różnych szkół europejskich: niemieckiej, włoskiej, niderlandzkiej, francuskiej oraz angielskiej. Godzi się w tym miejscu wspomnieć, że zorganizowana przez prof. dr Stanisławę M. Sawicką w roku 1936 w warszawskim Muzeum Narodowym pierwsza wystawa drzeworytów włoskich chiaroscuro zaprezentowała jedynie zasoby Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Ekspozycja niniejsza nie doszłaby do skutku, gdyby nie przyjazne i życzliwe — jak zawsze — stanowisko muzeów i bibliotek, które zgodziły się wypożyczyć nam swoje ryciny. Pragnę zatem wyrazić głęboką wdzięczność: dyrektorowi doc. dr Janowi Baculewskiemu i mgr Teresie Sulerzyskiej z Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, skąd uzyskaliśmy największą ilość grafik, dyrektorowi prof. dr Stanisławowi Lo-rentzowi i mgr Helenie Domaszewskiej z Muzeum Narodowego w Warszawie, dyrektorowi doc. dr Zbigniewowi Jabłońskiemu, dr Annie Trei-derowej i dr Marii Macharskiej z Biblioteki PAN w Krakowie, dyrektorowi dr Janowi Przale i mgr Aleksandrze Kunickiej z Muzeum Narodowego w Gdańsku, dyrektorowi dr Leszkowi Itmanowi i mgr Ewie Stepie z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, dyrektorowi prof. dr Stanisławowi Grzeszczukowi i mgr Piotrowi Hordyńskiemu z Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie oraz dyrektorowi mgr Józefowi Kowalewskiemu
dr Jadwidze Bednarskiej z Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Ilustracje:
Przejdź na górę strony
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.