Dziesiąta, jubileuszowa edycja najpopularniejszej komputerowej odmiany gry w szachy. W założeniach ma ona w równym stopniu zadowolić zarówno te osoby, które dopiero zaczynają interesować się szachami, jak i wytrawnych mistrzów, którzy bezproblemowo pokonywali sztuczną inteligencję w poprzednich odsłonach programu. Możliwe stało się to dzięki zastosowaniu nowej, udoskonalonej wersji, skalowalnego w dużym zakresie, silnika szachowego „King”. Gra posiada też sporo opcji statystycznych pozwalających na przyglądanie się i analizowanie swoich dotychczasowych osiągnięć.
Jednym z podstawowych elementów „Chessmaster 10000” jest akademia szachistów (swego rodzaju tutorial oraz baza danych o szachach w ogóle), w której jeden ze słynnych szachowych mistrzów, Josh Waitzkin, objaśnia podstawy gry czy też przedstawia mniej lub bardziej skomplikowane strategie działania. Tryb ten zawiera również zestaw najlepszych posunięć w wykonaniu innego szachowego mistrza - Larry'ego Christiansena.
Sporą innowacją tej edycji jest całkiem nowy interfejs użytkownika, a to dlatego, iż ostatnie zmiany w tej dziedzinie miały miejsce aż siedem lat temu. Jego nowa wersja została nakierowana przede wszystkim na przejrzystość i prostotę obsługi. Dziesiąta edycja „Chessmastera” wprowadza też wiele czysto wizualnych atrakcji. Można prowadzić rozgrywki w pełnym trójwymiarze (nowy silnik graficzny), a ponadto z myślą o młodszych graczach zaimplementowano między innymi efektowne animacje ruchów.
Zmiany nie ominęły opcji rozgrywek sieciowych. Oprócz pojedynków z żywymi graczami można ustalać różnorakie rankingi, tworzyć wirtualne turnieje i w ogóle zaistnieć na międzynarodowej arenie graczy w szachy.