Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Chapelain Trzy poetyki z czasów Richelieu

02-06-2012, 17:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 26 zł     
Użytkownik kasia_kwiat
numer aukcji: 2283362020
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 9   
Koniec: 17-05-2012 03:03:45

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Jean Chapelain, Jules Pilet de La Mesnardiere, François Hédelin d’Aubignac
Trzy poetyki z czasów Richelieu. Francuski klasycyzm o dramacie
stron:380
format:125 x 195
Chociaż w Polsce studiuje się dzieła Corneille’a, Moliera i Racine’a, mało znane pozostają czytywane przez tych autorów podręczniki dramatopisarskiego rzemiosła. Funkcję tę pełniły traktaty poetyki pochodzące z czasów panowania Ludwika XIII oraz jego ministra, kardynała Richelieu, wybitnego mecenasa teatru. To w tych tekstach – dwadzieścia lat przed Nicolasem Boileau – dokonał się proces krystalizacji nowego, racjonalistycznego systemu reprezentacji. Równocześnie, lektura siedemnastowiecznych traktatów pociąga za sobą serię przewartościowań. Podstawowe intelektualne kategorie używane przez twórców klasycystycznego paradygmatu estetycznego jawią się nam jako nieredukowalnie obce. 
Nic, co stanowiło o istocie tamtej myśli, nie jest współczesnemu czytelnikowi dane, wszystko natomiast musi stać się przedmiotem historycznej rekonstrukcji.
Tylko taka lektura, prowadzona z poszanowaniem czasowego i kulturowego dystansu, pozwala w dalszej perspektywie dostrzec wciąż aktualne elementy klasycystycznej poetyki.
Spis rzeczy
Michał Bajer Składnia wyobraźni 5
Jean Chapelain Przemowa o poezji przedstawiającej 41
Jules Pilet de La Mesnardi�re Poetyka 49
Rozdział V: Złożenie tematu, pierwszy składnik tragedii 51
Rozdział Viii: O obyczajach (wybór) 82
Rozdział iX: O odczuciach (wybór) 88
Rozdział X: O wysłowieniu (wybór) 104
François Hédelin d’Aubignac Praktyka teatru 119
KSięGA i
Rozdział Vi: O widzach i sposobie, w jaki poeta powinien 
ich postrzegać 121
KSięGA ii
Rozdział i: O temacie (wybór) 131
Rozdział ii: O prawdopodobieństwie 139
Rozdział iii: O jednoœci działania 145
Rozdział iV: O ciągłoœci działania 152
Rozdział Vi: O jednoœci miejsca (wybór) 156
Rozdział Vii: O rozległoœci teatralnego działania bądź o czasie 
i trwaniu stosownym utworowi dramatycznemu 170Rozdział Viii: O przygotowaniu zdarzeń 185
Rozdział iX: O rozwiązaniu albo katastrofie i skutku utworu 
dramatycznego 193
KSięGA iii
Rozdział V: O aktach (wybór) 199
Rozdział Vi: O przerwach między aktami 202
Rozdział Vii: O scenach (wybór) 207
Rozdział Viii: O monologach albo mowach jednej postaci 
(wybór) 210
Rozdział iX: O a­parté, inaczej mówiąc: o przemowach
czynionych niejako do siebie w obecnoœci innego (wybór) 213
Rozdział X: O stancach 217
KSięGA iV  
Rozdział i: O postaciach albo aktorach i tym, czego poeta 
powinien przestrzegać w tej materii 221
Rozdział ii: O mowach w ogólnoœci 236
Rozdział Vii: O mowach patetycznych (wybór) 241
Rozdział Viii: O figurach (wybór) 254
Przypisy 261
Bibliografia 372
indeks osób 377