Tytuł |
Chłopiec na rowerze |
Tytuł oryginalny |
Le gamin au vélo |
Reżyseria |
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne |
Zdjęcia |
Alain Marcoen |
Scenariusz (film) |
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne |
Obsada |
Cécile De France, Thomas Doret, Egon Di Mateo |
Rok produkcji |
2011 |
Kraj produkcji |
Belgia, Francja, Włochy |
Dystrybutor |
Carisma |
Data premiery |
11 listopada 2011 |
Czas projekcji |
87 min. |
Gatunek |
dramat |
Małe arcydzieło braci Dardenne, twórców Milczenia Lorny i Dziecka! Najnowszy film dwukrotnych zdobywców Złotej Palmy nagrodzony Grand Prix w Cannes. Tytułowy chłopiec to 11-letni Cyryl, mający tylko jedno pragnienie - odnaleźć ojca, który go porzucił. Podczas kolejnej ucieczki z domu dziecka poznaje fryzjerkę, Samantę (Cécile de France). To spotkanie staje się punktem zwrotnym w jego życiu. Krytyka okrzyknęła go „małym wielkim filmem” i najbardziej dojrzałym w ich dorobku.

11-letni Cyryl ma tylko jedno pragnienie – za wszelką cenę odnaleźć ojca, który go porzucił. Wciąż desperacko poszukuje ojca, choć ten nie chce mieć z nim nic wspólnego. Wyprowadził się bez słowa, nie zostawiając nowego adresu, na dodatek sprzedał ukochany rower syna. Chłopak jednak nie poddaje się. Podczas kolejnej ucieczki z domu dziecka poznaje fryzjerkę Samantę. To spotkanie staje się punktem zwrotnym w jego życiu. Samanta zgadza się, by Cyryl odwiedzał ją w weekendy. Między kobietą a chłopcem stopniowo rodzi się szczególna więź. Początkowo chłopiec nie rozpoznaje uczucia, którym obdarza go Samanta. Uczucia, którego potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek. To właśnie ono pomoże mu opanować młodzieńczy gniew i bunt, oraz uchronić przed pokusami półświatka, który coraz bardziej go pociąga.

Cyryl skupiony jest tylko na jednym celu: znaleźć swojego ojca, który pozostawił go w domu dziecka. Nie przyjmuje do wiadomości, że ten nie chce go znać - przyciśnięty do muru mówi to synowi wprost. To jednak wcale nie rujnuje jego nadziei. Na swojej drodze Cyryl spotyka przez przypadek Samanthę, która prowadzi salon fryzjerski, i postanawia zaopiekować się chłopcem, zgadza się zabierać go do domu na weekendy. Cyrylem zainteresuje się również młody diler, wychowanek tego samego domu dziecka. Staje się odpowiednikiem ojca. Uczy chłopca złodziejstwa. Bohater, wyposażony w kij baseballowy, dokonuje napadu. Ma prosty cel - za zdobyte w ten sposób pieniądze chce kupić uczucie ojca.

RECENZJE (otwierają się w nowym oknie):







„Chłopiec na rowerze” to film skromny, prosty, potwierdzający wyrazisty styl i klasę słynnych Belgów. Nazywani „mistrzami ludzkiego humanizmu” od lat poszukują w bohaterach takich cech, jak nadzieja czy bezinteresowna dobroć, które pomagają w starciu z bezdusznym światem. Jednak „Chłopiec na rowerze” jest dużo pogodniejszym filmem, niż poprzednie dzieła Dardennów. Mimo, że nie pozostawia złudzenia, że takie rzeczy zdarzają się raczej w bajce, nie zaś w realnym świecie... Na konferencji prasowej w Cannes Dardennowie zresztą przyznali, że ich film jest wariacją słynnej bajki „Czerwony Kapturek”. Co wyraźnie widać w wykreowanej przez nich przestrzeni filmowej. Tym razem bardziej baśniowej i symbolicznej.
TRAILER (otwiera się w nowym oknie):


|