Moralistyka okresu wczesnego Cesarstwa Rzymskiego wobec problemów wychowania w rodzinie A.Ossowska stron 220 SPIS TREŚCI OD AUTORA......................................................................................................7 ZAGADNIENIA WSTĘPNE.................................................................................9 1. Przedmiot badań........................................................................................9 2. Podstawa źródłowa...................................................................................14 3. Omówienie literatury przedmiotu............................................................17 4. Układ pracy..............................................................................................27 ROZDZIAŁ PIERWSZY MORALISTYKA A HORYZONTY ŻYCIA INTELEKTUALNEGO NA PRZEŁOMIE I/II WIEKU W CESARSTWIE RZYMSKIM...........................30 1. Polityka cesarska w sferze kultury - czasy restrykcji i przyjaźni z twórcami...............................................................................30 2. Oddziaływanie znaczących kręgów intelektualnych................................39 A. Pliniusz Młodszy - życie i twórczość w „srebrnym" okresie literatury łacińskiej...............................................................39 B. Plutarch z Cheronei - filozof epoki eklektyzmu................................51 C. Dion Chryzostom - retor w czasach Drugiej Sofistyki......................61 3. Moralistyczny charakter poglądów Diona Chryzostoma, Plutarcha i Pliniusza Młodszego na wychowanie.....................................73 ROZDZIAŁ DRUGI RODZINA A HORYZONTY ŻYCIA SPOŁECZNEGO W CESARSTWIE RZYMSKIM NA PRZEŁOMIE I/II WIEKU...........................81 1. Swoistość rzymskiej drogi rozwoju społecznego. Funkcjonowanie elit w Imperium I i początku II wieku..........................81 2. Zadania i miejsce rodziny w społeczeństwie rzymskim...........................94 3. Podstawowe przemiany rzymskiej myśli teoretycznej dotyczącej rodziny i wychowania...........................................................102 POGLĄDY DIONA CHRYZOSTOMA, PLUTARCHA Z CHERONEI I PLINIUSZA MŁODSZEGO NA WYCHOWANIE W RODZINIE....................109 1. Koncepcje dotyczące małżeństwa oraz miejsca i roli kobiety w tym związku...................................................................109 2. Pozycja dziecka w rodzinie i jego udział w kształtowaniu środowiska wychowawczego.......................................129 3. Określenie ról i zadań wychowawczych ojca........................................141 4. Określenie ról i zadań wychowawczych matki......................................151 5. Oddziaływanie krewnych i innych osób na wychowanie w rodzinie.....................................................................160 ROZDZIAŁ CZWARTY WPŁYWY GRECKIE A RZYMSKIE W POGLĄDACH MORALISTÓW NA WYCHOWANIE W RODZINIE OKRESU CESARSTWA (I-II W. N.E.)............................................................169 1. Podstawy greckiej myśli dotyczącej rodziny i wychowania....................169 2. Idea romanitas wobec asymilacji poglądów grecko-rzymskich na wychowanie w rodzinie.....................................................................178 ZAKOŃCZENIE..............................................................................................182 BIBLIOGRAFIA..............................................................................................187 SUMMARY.....................................................................................................213 |