Centra usług w Krakowie. i ich relacje z otoczeniem lokalnym
Dodatkowe informacje
ISBN:978-83-[zasłonięte]-2872-8liczba stron: 136Okładka: miękkaWydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu JagiellońskiegoWymiary: 176 x 250 mmRok wydania: 2010 Opis
Do głównych walorów publikacji Centra usług w Krakowie i ich relacje z otoczeniem lokalnym należy przedstawienie kompleksowej ilościowej i jakościowej oceny wpływu krakowskich centrów na otoczenie lokalne. [...] Interesujące są wyniki obliczeń dochodów budżetów lokalnych i regionalnych z tytułu podatków; w opracowaniu zwrócono także uwagę na niedostrzegane znaczenie centrów dla rozwoju rynku pracy w mieście [...]. Naszkicowano również, niedocenianą w badaniach wpływu inwestycji na otoczenie, charakterystykę działań na rzecz społeczności lokalnych. Dokonano porównania funkcjonujących w Krakowie centrów i wskazano na wyraźne różnice w funkcjonowaniu, zakorzenieniu i trwałości działalności między firmami badawczo-rozwojowymi a centrami outsourcingowymi i usług wspólnych.
Z recenzji dr. hab. Michała Paszkowskiego
Grzegorz Micek, Jarosław Działek i Janusz Górecki prezentują złożony obraz relacji krakowskich centrów usług (centrów outsourcingowych, usług wspólnych i badawczo-rozwojowych) z otoczeniem lokalnym. Autorzy dokonali wieloaspektowej charakterystyki badanego sektora, szczególną uwagę poświęcając generowanym efektom mnożnikowym, zakorzenieniu i trwałości działalności centrów, ich wpływowi na rynek pracy oraz relacjom z władzami publicznymi. Powyższe elementy analizy posłużyły do oceny przyszłości centrów usług w Krakowie. Wykorzystano nie tylko wywiady z kadrą zarządzającą centrów, ale również wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej wśród obecnych i byłych pracowników oraz dane z raportów finansowych przedsiębiorstw.
Spis treści:
Spis treści
1. Wprowadzenie, 7
Autorzy, 9
2. Tło teoretyczne, dotychczasowe badania i metody badań, 11
2.1. Ustalenia terminologiczne, 11
2.2. Dotychczasowe badania, 17
2.3. Źrodła informacji i metody analiz, 19
3. Charakterystyka centrów usług w Krakowie, 23
3.1. Centra usług w Krakowie na tle Polski, 23
3.2. Historia rozwoju sektora w Krakowie, 25
3.3. Centra usług w Krakowie a kraj pochodzenia kapitału, 28
3.4. Zatrudnienie w centrach usług, 30
3.5. Nakłady inwestycyjne w centra usług, 33
3.6. Rodzaje usług świadczonych w centrach, 35
3.7. Lokalizacja centrow usług na obszarze aglomeracji krakowskiej, 36
4. Czynniki lokalizacji centrów usług w Krakowie, 41
5. Relacje: centra usług - otoczenie lokalne, 53
5.1. Efekty mnożnikowe w zakresie zatrudnienia, 53
5.2. Finansowe efekty mnożnikowe, 63
5.3. Wpływ funkcjonowania centrow na rynek pracy, 73
5.4. Sektor a władze publiczne, 80
5.5. Społeczna odpowiedzialność biznesu, 88
6. Opinie pracowników centrów usług o sektorze, 93
7. Zakorzenienie centrów usług w Krakowie i trwałość ich działalności, 103
7.1. Stopień zakorzenienia, 103
7.2. Stopień trwałości, 106
8. Przyszłość centrów usług w Krakowie, 111
9. Podsumowanie, 117
Literatura, 121
Summary, 127
Spis rycin, 131
Spis tabel, 133