Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

CD YSAYE Sonaty na skrzypce solo op. 27 KOPROWSKI

20-01-2012, 16:49
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45 zł     
Użytkownik tune_up
numer aukcji: 1996988152
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 9   
Koniec: 13-01-2012 10:04:10

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Opakowanie: w folii
Liczba płyt w wydaniu: jedna
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Wydawca: CD ACCORD  ACD 147-2
Rok  wydania:  2010

Czas :65 :01


                                    EUGÈNE YSAŸE

             Sonaty na skrzypce solo op. 27
 

I Sonata g-moll
Grave. Lento assai
Fugato. Molto moderato
Allegretto poco scherzoso. Amabile
Finale con brio. Allegro fermo
II Sonata a-moll
Obsession: Prelude. Poco vivace
Malinconia: Poco lento
Danse des ombres: Sarabande. Lento
Les Furies: Allegro furioso
III Sonata d-moll
Ballade: Lento molto sostenuto - Molto moderato quasi lento - Allegro in tempo giusto e con bravura - Tempo poco più vivo e ben marcato
IV Sonata e-moll
Allemande. Lento maestoso
Sarabande. Quasi lento
Finale. Presto ma non troppo
V Sonata G-dur
L’Aurore: Lento assai
Danse rustique: Allegro giocoso molto moderato - Moderato amabile - Tempo primo - Poco più mosso
VI Sonata E-dur
Allegro giusto non troppo vivo - Allegretto poco scherzando - Allegro. Tempo primo




Wojciech Koprowski - skrzypce

Zbiór sześciu Sonat na skrzypce solo op. 27 wyrasta pośród innych kompozycji Eugène’a Ysaÿe’a na jedno z jego największych twórczych dokonań. Impulsem do stworzenia tego pod wieloma względami bezprecedensowego cyklu stał się Bachowski recital młodego węgierskiego skrzypka, Josepha Szigetiego. W dość krótkim czasie, podczas lipcowych dni 1923 roku spędzanych na belgijskim wybrzeżu, utwory zyskały swój ostateczny kształt, a każda z Sonat została zadedykowana innemu młodemu wirtuozowi skrzypiec. Opus 27 stało się wielkim hołdem złożonym muzyce Jana Sebastiana Bacha (wprost nawiązując do idei Sonat i Partit na skrzypce solo), przemawiającym oczywiście nowoczesnym językiem XX wieku. Technika skrzypcowa zdaje się wskazywać graniczne możliwości instrumentu, inwencja tonalna i harmoniczna, wyzwolona z ograniczeń systemu dur-moll, zachwyca oryginalnością i nietuzinkowością, a forma (od jednej do czterech części) kojarzy się ze swobodnym żywiołem improwizacji. Wszystkie te aspekty, skojarzone ze sobą, tworzą organiczny stop cech, zapewniający Sonatom op. 27 absolutną wyjątkowość, decydując o rozpoznawalności każdej z osobna już po wybrzmieniu pierwszych dźwięków. Co ważniejsze, żadnego z modeli, użytego w poszczególnych Sonatach, kompozytor nie powtarza. Być może zaważyła na takim podejściu idea dedy­kacji utworów muzykom o cechach wybitnie indywidualnych, innymi słowy – chęć stworzenia wyraźnie różniących się portretów sześciu skrzypków. To, co łączy, staje się na wyższym poziomie wielkim autoportretem ich twórcy. Tak zresztą postrzegał Sonaty op. 27 Joseph Szigeti – jako rodzaj próby zapisu „nieuchwytnego stylu gry” samego Ysaÿe’a. W porównaniu z innymi jego kompozycjami, Sonaty rzeczywiście świadczą o niezwykłej inwencji twórczej i wizjonerskim sposobie myślenia o grze skrzypcowej.


Marcin Majchrowski

(Polskie Radio)

 

Płyta CD oryginalna, nowa, zafoliowana.