Alina Bolechowska urodziła się 12 listopada 1924 roku w Warszawie. Studia wokalne odbyła właściwie w tzw. tajnym konserwatorium warszawskim w latach 1941 – 1946 u prof. St. Kazury, wieńcząc je dyplomem ówczesnego Państwowego Instytutu Muzycznego w Warszawie uzyskanym w 1946 roku. W tym samym roku miał miejsce jej debiut operowy, w niecodziennych zresztą okolicznościach. Sama artystka tak wspominała go w jednym z wywiadów: Debiutowałam na scenie muzyczno-operowej przy ul. Marszałkowskiej, gdzie dziś jest Teatr “Rozmaitości”, tytułową partią w “Madamie Butterfly” Pucciniego, zaśpiewaną bez jednej próby, w nagłym zastępstwie za chorą Helenę Lipowską. O swoim debiucie dowiedziałam się kilka godzin przed przedstawieniem: prosto z lekcji u mego profesora Stanisława Kazury zawieźli mnie do teatru dyrygent Olgierd Straszyński i dyrektor Kazimierz Poreda. Była za kwadrans piąta, kiedy znalazłam się za kulisami – spektakl zaczynał się o 18-tej. W ciągu godziny zostałam ucharakteryzowana, ubrana (kostium trzeba było naprędce zwęzić) – i wyszłam na scenę. Trzeba dodać, że debiut Aliny Bolechowskiej wypadł doskonale, a partia Butterfly należała do jej popisowych i wysoko ocenianych przez polską i zagraniczną krytykę muzyczną. Od owego debiutu przez wiele następnych lat była jedną z czołowych i lubianych solistek Opery Warszawskiej. Śpiewała na tej scenie wiele partii: Violetta, Gilda, Micaela, Małgorzata w Fauście, Tatiana, Anusia w Wesołych kumoszkach z Windsoru, Elza w Lohengrinie, Donna Anna w Don Giovannim, Ifigenia w Ifigenii na Taurydzie, Marzenka w Sprzedanej narzeczonej, Kleopatra w Juliuszu Cezarze, Halka, Hrabina i Hanna w operach Moniuszki, Roksana w Królu Rogerze, Skierka i Goplana w operze Żeleńskiego. Zawsze dyspozycyjna, zawsze zdyscyplinowana i pilna, mówiła, że nie miała swoich ulubionych partii. Lubiła to, czego w danym momencie się uczyła. Wszechwładny w latach 50-tych dyrektor Opery Warszawskiej, Zdzisław Górzyński, przyznał po latach, że co do Bolechowskiej, to ja jej nie chciałem, a ona jest teraz podporą mojej grupy sopranów. Solistką Opery Warszawskiej Alina Bolechowska była etatowo w latach 1948 – 1966.
Jak śpiewała Alina Bolechowska? Oto fragment recenzji bułgarskiego krytyka po jej sofijskim występie w partii Butterfly: Alina Bolechowska zademonstrowała wysokie walory wykonawcze. Posiada ona świetną technikę wokalną, co pozwala jej łatwo i naturalnie pokonywać najtrudniejsze nawet problemy odtwórcze. Szlachetny blask i timbr jej sopranu, wyrównana skala głosu, piękna dykcja i jej wygląd sceniczny nadają wykonaniu urok, który budzi podziw słuchaczy i wzruszenie (za: S. Panczew, Oteczestwen Front, Teatr nr 12/1960 r.). Zakończywszy czynną działalność wokalną, od 1978 roku Alina Bolechowska została konsultantem wokalnym TW w Warszawie.
Jacek Chodorowski (www.trubadur.pl)
Płyta CD oryginalna, nowa, zafoliowana.