Cash Management w grupach kapitałowych. Diagnozowanie, kształtowanie, ocena
Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64107liczba stron: 383Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinWymiary: 156 x 230 mmRok wydania: 2009 Opis
Książka jest pierwszym kompleksowym ujęciem tematu cash management w grupach kapitałowych w polskiej literaturze fachowej. Autor przedstawia typowe dla grup narzędzia wspierające zarządzanie gotówką (ze szczególnym naciskiem na narzędzia wspierające zarządzanie płynnością - cash pooling), a także typowe formy współdziałania spółek w tym obszarze (centrum koordynujące, bank wewnętrzny, fabryka płatności, wspólne centrum usług). Omówienie tych zagadnień poprzedza prezentacja atrybutów grupy kapitałowej istotnych z punktu widzenia integracji jej uczestników oraz omówienie poszczególnych obszarów zarządzania finansami w grupie kapitałowej. Istotną wartością opracowania jest możliwość aplikacji zaproponowanego modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej. Pomocne w tym mogą być także zaprezentowane przez Autora studia przypadków analizujące procesy restrukturyzacji cash management w wybranych grupach kapitałowych. Po książkę powinny sięgnąć osoby pracujące w grupach kapitałowych, samodzielnych przedsiębiorstwach, bankach, a także w jednostkach samorządu terytorialnego. Jej adresatami są też przedstawiciele kadry naukowej i studenci nauk o zarządzaniu, finansów i bankowości.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1. Grupa kapitałowa i jej atrybuty istotne dla kształtowania cash management
1. Prawnogospodarcze parametry grupy kapitałowej
1.1. Charakter powiązań pomiędzy podmiotami w grupie kapitałowej
1.2. Efekty synergiczne funkcjonowania grupy kapitałowej
1.3. Operacyjny, strategiczny i finansowy typ grupy kapitałowej
2. Zarządcze parametry grupy kapitałowej
2.1. Poziomy zarządzania grupą kapitałową i podział kompetencji zarządczych w grupie kapitałowej
2.2. Typ strategii grupy kapitałowej i jej wymiary
2.3. Struktura organizacyjna i procesowa grupy kapitałowej
2.4. Nadzór właścicielski w grupie kapitałowej i jej rodzaje
Rozdział 2. Miejsce cash management w zarządzaniu finansami w grupie kapitałowej
1. Zarządzanie finansami w grupie kapitałowej jako wyraz współdziałania jej uczestników
2. Finansowanie działalności w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami
3. Zarządzanie podatkami w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami
4. Zarządzanie skarbem w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami
4.1. Zadania, kompetencje i otoczenie zarządzania skarbem w grupie kapitałowej
4.2. Cash management jako element zarządzania skarbem w grupie kapitałowej
4.3. Pozostałe elementy zarządzania skarbem w grupie kapitałowej
4.4. Modelowe formy zarządzania skarbem w grupie kapitałowej
5. Rachunkowość i controlling w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami
5.1. Ramy polityki grupy kapitałowej w zakresie sporządzania i wykorzystania skonsolidowanej sprawozdawczości finansowej
5.2. Ujednolicenie polityki rachunkowości w grupie kapitałowej
5.3. Dostosowanie rachunkowości zarządczej do potrzeb zarządzania grupą kapitałową
5.4. Dostosowanie controllingu do potrzeb zarządzania grupą kapitałową
Rozdział 3. Zarządzanie przez wartość w grupie kapitałowej. Oddziaływanie na wartość grupy kapitałowej i jej uczestników poprzez zarządzanie kapitałem obrotowym, zarządzanie płatnościami, zarządzanie relacjami i rachunkami bankowymi
1. Zarządzanie przez wartość w grupie kapitałowej
1.1. Wpływ wykorzystania koncepcji zarządzania przez wartość na system zarządzania grupą kapitałową
1.2. Wykorzystanie pomiaru ekonomicznej wartości dodanej w grupie kapitałowej
2. Obszary, narzędzia i techniki optymalizacji cash management
2.1. Oddziaływanie zarządzania kapitałem obrotowym w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną
2.2. Oddziaływanie zarządzania płatnościami w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną
2.3. Oddziaływanie zarządzania relacjami i rachunkami bankowymi w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną
Rozdział 4. Oddziaływanie na wartość grupy kapitałowej i jej uczestników poprzez zarządzanie płynnością
1. Oddziaływanie zarządzania płynnością w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną - wprowadzenie
2. Rozwiązania wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej
2.1. Współpraca spółek grupy kapitałowej w zakresie wspólnego krótkoterminowego planowania finansowego
2.2. Wewnątrzgrupowe narzędzia wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej
2.3. Podstawowe narzędzia wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej oferowane przez banki
2.4. Rzeczywista konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej
2.5. Wirtualna konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej
2.6. Hybrydowa i transgraniczna konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej
Rozdział 5. Rozwiązania systemowo-organizacyjne wspomagające cash management w grupie kapitałowej
1. Systemy i rozwiązania informatyczne wspomagające cash management w grupie kapitałowej
1.1. Systemy bankowości elektronicznej
1.2. Systemy i moduły finansowo-księgowe
1.3. Systemy i moduły zarządzania skarbem
2. Rozwiązania organizacyjne w obszarze cash management w grupie kapitałowej
2.1. Centrum koordynujące
2.2. Bank wewnętrzny
2.3. Fabryka płatności
2.4. Wspólne centrum usług
2.5. Outsourcing kontraktowy
Rozdział 6. Model diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
1. Określenie celów cash management w grupie kapitałowej
2. Diagnoza cash management w grupie kapitałowej
2.1. Określenie potencjalnego zakresu centralizacji w modelu diagnozowania, kształtowania
i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
2.2. Zbieranie danych w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
2.3. Analiza danych w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
2.4. Wycena potencjalnych korzyści w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
2.5. Ocena wstępnie przyjętych założeń i strategii w modelu diagnozowania, kształtowania
i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
3. Kształtowanie cash management w grupie kapitałowej
3.1. Określenie wymagań wobec banków, wobec systemów informatycznych oraz opracowanie założeń dla nowej struktury organizacyjno-procesowej
3.2. Wybór oferty bankowej i systemów informatycznych
3.3. Opracowanie projektu nowej struktury organizacyjno-procesowej
3.4. Określenie zmian w cash management w grupie kapitałowej
4. Wdrożenie określonych na etapie kształtowania zmian w cash management w grupie kapitałowej
4.1. Przygotowania planu wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej
4.2. Przeprowadzenie wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej
4.3. Ocena wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej
5. Bieżąca ocena cash management w grupie kapitałowej
Rozdział 7. Restrukturyzacja cash management w grupie kapitałowej - analiza przypadków
1. Restrukturyzacja cash management w Grupie Sudzucker w Polsce
1.1. Zastosowanie modelowego podejścia w ocenie restrukturyzacji zarządzania relacjami/rachunkami bankowymi i zarządzania płynnością w Grupie Sudzucker w Polsce
1.2. Zastosowanie modelowego podejścia w projektowaniu restrukturyzacji zarządzania płatnościami w Grupie Sudzucker w Polsce
2. Struktura organizacyjno-procesowa cash management w międzynarodowej grupie kapitałowej działającej na rynku europejskim
3. Cash management w grupach kapitałowych działających w Polsce - doświadczenia i kierunki rozwoju
Podsumowanie
Spis załączników
Bibliografia
Załączniki