Cars to pozycja wyścigowa wyróżniająca się mocno zarysowanym wątkiem fabularnym, która powstała w oparciu o animację komputerową studia Pixar (wydaną pod tym samym tytułem, co opisywana gra), której światowa premiera nastąpiła 9 czerwca 2006 roku. Producentem opisywanej pozycji jest firma Helixe, mające dotąd w swym dorobku jedną grę (mianowicie drugą część The Incredibles), natomiast wydawcą THQ.
Elementem, który stanowi pewnego rodzaju wyznacznik jakości tejże pozycji, a jednocześnie odróżnią ją spośród dziesiątek jej podobnych jest mocno zarysowany wątek fabularny (zaczerpnięty oczywiście z obrazu kinowego), kręcący się wokół pojazdu o wiele mówiącym imieniu Lightning McQueen oraz słynnej autostrady 66. Zadaniem gracza jest umożliwienie zdobycia wspomnianej wcześniej postaci mistrzostwa w wyścigach z serii Pucharu Piston. Jak możecie się domyślić, osiągnięcie sukcesu wcale nie jest takie proste, na jakie mogłoby wyglądać.
Do rywalizacji włącza się wiele innych charakterów-samochodów (w Cars sterujemy pojazdami będącymi jednocześnie bohaterami gry oraz filmu), a bardzo rozbudowane trasy obfitują w liczne pułapki oraz katapulty mogące przeszkodzić w zdobyciu upragnionego pierwszego miejsca. Oprócz głównego trybu zabawy (nazwanego Story), możemy przystąpić do pojedynczego wyścigu, zmierzyć się z czasem, a także rozegrać wyścig z przyjaciółmi, dzięki trybowy rozgrywki wieloosobowej. Umożliwia on jednoczesną zabawę z kilkoma osobami, dzięki wykorzystaniu systemu Wi-Fi. Ekran dotykowy pozwala w pełni kontrolować menu gry oraz w błyskawiczny sposób wykorzystywać wszelkie udogodnienia, na które napotkamy się podczas wyścigu.
Gracze mogą się wcielić w dziesięć postaci, z których każda jest jednocześnie jedynym w swoim rodzaju wehikułem oraz wziąć udział w blisko pięćdziesięciu wyścigach rozgrywanych na trasach znanych z filmu. W procesie produkcji Cars udział wzięli znani amerykańscy aktorzy podkładający głosy filmowym postaciom (m.in. Owen Wilson i Paul Newman).
Rozgrywce towarzyszy przyzwoita oprawa graficzna korzystająca ze wszelkich dobrodziejstw oferowanych przez Nintendo DS. Dwa ekrany umożliwiły odpowiednie rozmieszczenie wszelkich danych, takich jak aktualna pozycja w wyścigu, czy też mapa, przez co całą uwagę możemy skupić na ekranie ukazującym właściwy wyścig.