Wydawnictwo:
Sport i turystyka 1970, wydanie III
ilość stron numerowanych:
473
Oprawa:
twarda, kartonowa z płóciennym grzbietem, format 15, 5 x 21 cm
inne informacje:
na końcu rysunki czarno-białe łodzi SOLING - TEMPEST - CONTENDER oraz 53 fotografie czarno-białe
Stan:
dobry plus, niewielkie zabrudzenia grzbietu, lekko zagięte, poprzycierane krawędzie i rogi okładki, przykurzone krawędzie kartek
Opis/Spis treści:
SPIS TREŚCI
Przedmowa ........................ 7
Część I
JACHTY I FORMUŁY POMIARU KLASOWEGO ......... 9
1. Ewolucja jachtu i formuły pomiarowej ............. 11
2. Współczesne formuły pomiarowe ............... 22
a) Formuła C.R. .................... 22
b) Formuła C.C.A. ................... 24
c) Formuła R.O.R.C. .................. 26
S. Międzynarodowe klasy regatowe ............... 32
Klasa 5, 6 M ...................... 33
Star ........................ 35
Dragon ....................... 38
Scow ........................ 40
Film ........................ 40
Latający Holender - FD ................. 40
Klasa 5-0-6 ...................... 43
Sionka ........................ 43
Kadet ........................ 45
Międzynarodowa klasa Canoe ................ 46
Katamarany ...................... 47
i. Rysunek konstrukcyjny jachtu ................ 49
5. Ogólne zasady ruchu jachtu ................. 56
Część II
AERODYNAMIKA OŻAGLOWANIA .............. 61
l. Pojęcie siły aerodynamicznej ................ 63
1. Rozkład ciśnień na żaglu ......... ......... 74
3. Skutki działania siły aerodynamicznej ............. 83
4. Pomiar sił aerodynamicznych ................ 99
a) Powolna zmiana kąta natarcia żagla ............ 99
b) Szybka i powtarzalna zmiana kąta natarcia żagla (pumping) . . .100
3. Aerodynamiczny opór ożaglowania .............. 103
a) Opór indukowany ................... 105
b) Opór tarcia ..................... 107
c) Opór kształtu .................... 116
d) Dodatkowy opór aerodynamiczny jachtu .......... 129
6. Struktura -wiatru pozornego ................. 131
7. Znaczenie kata natarcia .................. 138
8. Zależność kąta natarcia żagla od siły wiatru oraz kursu na wiatr ...143
9. Znaczenie wybrzuszenia żagla ................ 155
a) Wybór wybrzuszenia żagla ............... 157
b) Regulacja wybrzuszenia żagla, refowanie .......... 163
c) Wpływ położenia maksymalnego wybrzuszenia ........ 173
10. Żegluga na wiatrach pełnych ................ 176
11. Kształt żagli ..................... 185
12. Współdziałanie żagli ................... 190
a) Wpływ żagla przedniego na grot ............. 192
b) Wpływ kąta trymu żagla przedniego ............ 197
c) Dostrajanie żagli ................... 200
d) Pokrycie grota przez żagiel przedni ............ 209
e) Spinaker ...................... 217
13. Środek ożaglowania (środek parcia) .............. 226
a) Środek ożaglowania a kierunkowa równowaga jachtu ...... 227
b) Wędrówka „środka parcia" sil aerodynamicznych ....... 230
c) SOż dla układu grot, fok i bezan ............. 233
14. Nieco uwag o kroju, trymie i wadacii żagli ........... 235
a) Właściwości wytrzymałościowo tkaniny ........... 236
b) Zasady kroju grota .................. 242
c) Problem giętkich drzewc ................ 251
d) Krój żagli przednich .................. 259
e) Dostrojenie otaklowania ................ 262
Część III
RUCH JACHTU ..................... 265
1. Hydrodynamiczne opory kadłuba ............... 267
a) Opór tarcia ..................... 269
b) Opór falowy .................... 280
c) Zasadnicze stany ruchu jachtu ............ .. 293
d) Opór indukowany (spowodowany przez dryf) ......... 305
e) Opór przechyłu ................... 319
2. Sprawność regatowa jachtu ................. 325
a) Ogólna spriiwnośc jachtu ................ 325
b) Sprawność regatowa jachtu w żegludze na wiatr ........ 344
c) Metoda przewidywania osiągów jachtu ........... 352
3. Stateczność i, , równowaga" jachtu .............. 371
a) Stateczność poprzeczna ................. 372
b) Stateczność podłużna ................. 385
c) Stateczność kierunkowa ................. 387
d) Manewrowanie .................... 391
Część IV
WIATR I WODA ..................... 399
Wiatr ........................ 401
a) Wyzyskanie układów niżowych .............. 401
b) Struktura wiatru ................... 406
c) Wiatry lokalne .................... 415
d) Wiatr w polu regatowym ................ 422
Woda ........................ 432
a) Zachowanie się fal .................. 432
b) Żegluga na wiatr przeciw fali .............. 442
c) Żegluga z wiatrem i falą ................ 448
d) Prądy i ptywy .................... 452
e) Żegluga na wodach płytkich ............... 460
Współczynniki przeliczeniowe z miar angielskich na metryczne .....465
spis literatury ...................... 466
indeks rzeczowy ...................... 468
ilustracje ....................... wklejka

