Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-074-2
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235,
objętość 504 str., oprawa miekka
Pojawiające się do tej pory
różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności,
talentu czy geniuszu człowieka miały – oczywiście nie wszystkie – jedną
zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy
(najczęściej psychologii lub/i pedagogiki), bądź to zredukowanego obszaru
problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego).
Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że
każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model
działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół
musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo
operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i
technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej
motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w
miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z
bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego
wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych
obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach
życia.
Stąd niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym
na praktyczne pytania typu „jak”, nie jest również typowym podręcznikiem
historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu „co”, a
tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających
apodyktycznie na najważniejsze pytania typu „dlaczego”. Chociaż w jakiejś mierze
stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich
Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna,
wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju
oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej
strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik
stymulowania zdolności, a z drugiej – wzbudzić refleksję nad historią tego, co
istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i
wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej – przedstawić bardzo złożoną i
odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na
miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko
faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych,
którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli,
opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym
procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej
istoty...[...]
Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który
oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek
czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o
książce pisze tak: Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania
najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej
strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka,
z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z
drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie
współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet
geniuszu.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.