Bulimia od A do Z. Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców
Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca w świecie, bywają niepewni i zagubieni. Chcą zarówno zachować swą indywidualność i oryginalność, jak również upodobnić się do rówieśników, wzorców medialnych itp. W żmudnym procesie poszukiwania własnej tożsamości często podejmują działania, które godzą w ich zdrowie i prawidłowy rozwój. Jednym z nich jest niekontrolowane objadanie się i przeczyszczanie.
Książka jest kompendium podstawowej wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców z zakresu bulimii; szczegółowo zaś jej epidemiologii, symptomatologii, mechanizmu, metod leczenia i wspierania chorych. Autorki skupiają się w niej przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi zarówno niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i wskazują na konieczność trenowania i wykorzystywania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy. Dobry kontakt dorosłego z dzieckiem/dorastającym stanowi bowiem olbrzymi zasób sprzyjający budowaniu ich wzajemnej relacji i efektywności procesu wspierania. Wzajemne zaufanie, otwartość, akceptacja zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka, a dalej – otwartej z nim na ten temat rozmowie i uruchomieniu działań pomocowych.
dr med. Rafał Antkowiak, psychiatra:
Autorki nie tylko rzetelnie przedstawiają najnowszą wiedzę o obrazie klinicznym, diagnozie, różnicowaniu, powikłaniach, przyczynach oraz terapii bulimia nervosa, ale też podają szereg praktycznych porad, np. gdzie i jak szukać pomocy i wsparcia czy co zrobić, gdy chora nie chce się leczyć, jak rozmawiać z osobą cierpiącą na bulimię. Szczególnie pomocne są zamieszczone na końcu książki załączniki pozwalające np. stwierdzić skłonności do zachowań bulimicznych czy też identyfikować niepokojące sygnały bulimii (…).
Uważam, że praca Beaty Ziółkowskiej i Doroty Mroczkowskiej jest wszechstronnym opracowaniem, które w dość przystępny sposób dostarcza rzetelnej i nowoczesnej wiedzy tym wszystkim, którzy stykają się z osobami chorującymi na bulimię.
Spis treści:
A Słowo wstępne
B 1. Bulimia nervosa czyli żarłoczność psychiczna
1.1. Co to jest bulimia nervosa?
1.2. Kryteria diagnostyczne bulimii
1.2.1. Klasyfikacja DSM-IV
1.2.2. Klasyfikacja ICD-10
1.2.3. Klasyfikacja J.E. Mitchell
1.3. Obraz kliniczny i mechanizm bulimii
1.4. Epidemiologia
C 2. Cykl życia a bulimia
D 3. Diagnoza różnicowa i współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych
3.1. Diagnoza różnicowa
3.1.1. Anorexia nervosa
3.1.2. Jedzenie kompulsywne
3.2. Współwystępowanie zaburzeń
3.2.1. Depresja
3.2.1. Zaburzenia osobowości typu borderline
3.2.3. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
3.2.4. Samouszkodzenia
E 4. Efektywna komunikacja – podstawowe zasady
4.1. Zasady efektywnej komunikacji
4.2. Bariery komunikacyjne
4.3. Komunikacja w rodzinie
F 5. Fakty i mity na temat bulimii
5.1. Potoczne przekonania na temat bulimii
5.2. Stygmatyzacja i autostygmatyzacja osób chorych na bulimię
G 6. Ginekologiczne i seksualne problemy w bulimii
6.1. Problemy ginekologiczne
6.2. Problemy seksualne
6.3. Doświadczenie molestowania seksualnego w dzieciństwie
H 7. Historia objadania się i wymiotowania
I 8. Inne zaburzenia odżywiania a problematyka bulimii
8.1. Charakterystyka wybranych zaburzeń odżywiania
8.1.1. Anorexia nervosa
8.1.2. Niespecyficzne zaburzenia odżywiania
Jedzenie kompulsywne
8.1.3. Zaburzenia jedzenia nieuwzględnione w klasyfikacji DSM-IV
Zespół jedzenia nocnego
Orthorexia nervosa
Bigorexia
8.2. Zależności pomiędzy zaburzeniami odżywiania
J 9. Jedzenie i dieta – znaczenie i funkcje
9.1. Funkcje jedzenia
9.2. Geneza formowania się stosunku do pokarmu
9.3. Dlaczego tak trudno kontrolować jedzenie?
9.4. Dieta – przyjaciel czy wróg
9.5. Unormowany sposób odżywiania
K 10. Kontrola w bulimii
10.1. Deficyt kontroli oraz wzmożona kontrola w bulimii
10.2. Specyfika „myślenia bulimicznego” a procesy kontroli
L 11. Leczenie bulimii – oddziaływania medyczne
11.1. Podstawowe wytyczne dotyczące leczenia medycznego
11.2. Udzielanie informacji medycznych
M 12. Mity i fakty na temat bulimii
N 13. Nowe uzależnienia a bulimia
13.1. Bulimia jako nowe uzależnienie
13.2. Uzależnienia a bulimia
O 14. Obraz ciała w bulimii
14.1. Wizerunek ciała i jego znaczenie
14.2. Specyfika spostrzegania ciała w bulimii
P 15. Powikłania bulimii
R 16. Rozmowa i kontakt z osoba cierpiącą na bulimię
16.1. Dlaczego warto rozmawiać?
16.2. Co sprzyja rozmowie?
16.3. Jak zakończyć rozmowę?
16.4. Fakty i mity na temat roli rodziców
S 17. Sens i znaczenie bulimii
T 18. Terapia bulimii
18.1. Cele terapii bulimii
18.2. Wybrane podejścia w pracy terapeutycznej
18.3. Etapy pracy terapeutycznej
18.4. Przekonania sprzyjające podjęciu i powodzeniu terapii
18.5. Formy pomocy terapeutycznej
18.6. Podstawowe modele terapii
18.7. Co zrobić, gdy chory nie chce się leczyć?
U 19. Uwarunkowania bulimii
19.1. Wieloczynnikowy model uwarunkowań bulimii nervosy
19.2. Czynniki podmiotowe i kontekstowe
19.2.1. Czynniki podmiotowe bulimii
Determinanty biologiczne
Determinanty poznawcze
Determinanty osobowościowe – regulacyjne znaczenie wybranych potrzeb dla osób z bulimią
19.3. Czynniki środowiskowe bulimii
19.3.1. Determinanty społeczno-kulturowe
19.3.2. Determinanty rodzinne
W 20. Wsparcie w bulimii
20.1. Czym jest wsparcie?
20.2. Pomoc i wsparcie w bulimii
20.2.1. Rodzice i najbliżsi
20.2.2. Szkoła i nauczyciele
Szkoła i nauczyciele – czynniki utrudniające udzielanie pomocy
Szkoła i nauczyciele – wskazania do pracy
20.3. Najczęstsze problemy związane z uruchamianiem pomocy
Z 21. Zapobieganie zaburzeniom odżywiania
21.1. Poziomy działań profilaktycznych
21.2. Sygnały ostrzegawcze
Bibliografia
Załączniki
Informacje o autorkach