PRZEPIĘKNA , dekoracyjna akcja na 500 MAREK POLSKICH WARSZAWSKIEJ SPÓŁKI BUDOWY PAROWOZÓW z 1921 r. Ciekawostką jest to, że była wykonana wyjątkowo starannie metodą LITOGRAFII ARTYSTYCZNEJ we Lwowie /sygnowana/. W następnym roku tj. 1922,akcje tej spółki miały już nieco inny rysunek i gorszą technikę wykonania / były drukowane w Warszawie/. A wiec wybitnie piękny i dekoracyjny papier, zdrowy i w bdb stanie. Akcje tworzą dwa arkusze /złożone/.
Nie ma załamań, naderwań, przybrudzeń / jeżeli jakieś widać - to tylko wytwór skanera/. Wybitnie nadaje się do oprawy i dekoracji naściennej.
Spółka ta została założona na początku 1920 roku przez Banki: Kredytowy i Ziemski we Lwowie oraz inż. Z.Sochackiego na podstawie 10 letniej umowy z rządem opiewającej na budowę 350 nowych parowozów oraz naprawę główną 510 parowozów z tendrami. Planowano również produkcję na eksport. Wykupiono teren o powierzchni 28 500 m2 w Warszawie przy ul. Kolejowej. Rozbudowano dwie hale fabryczne, a pomiedzy nimi wybudowano trzecią, rozbudowano budynki administracyjne, socjalne i produkcyjne, dodatkowe hale i montażownie, kuźnie, odlewnie i magazyny, wybudowano sieć torów. dojazdowych i roboczych. Wyposażenie obejmowało około 3 000 obrabiarek o łącznej mocy 1 600 KM. Były one produkcji głównie niemieckiej i austriackiej. Fabryka ściśle współpracowała z austriacką firmą G. Siegl w Neustadt k/ Wiednia Pierwszą naprawę parowozu wykonano w grudniu 1920 r. W lipcu 1922 r. zmontowano z dostarczonych części pierwszy parowóz. 23 grudnia 1923 r. oddano do ruchu pierwszy wyprodukowany całkowicie przez zakład parowóz Tr12. WSABP zajmowała się również produkcją parowozów wąskotorowych, kotłów, lokomobili, walców drogowych. Produkowała także silniki spalinowe według projektu prof. Ebermana. W 1935 roku, po wyprodukowaniu 320 parowozów, zakłady zostały przejęte przez Zakłady Metalowe w Ostrowcu. Do 1939 Spółka Akcyjna Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich - Wytwórnia Parowozów w Warszawie zbudowała jedynie prototyp wagonu silnikowego oraz kilka parowozów wąskotorowych. W czasie wojny zakład istniał jako Ostrowiecer Hochöfen und Werke AG, jednak produkcja parowozów nie wzrosła do znaczących rozmiarów. W 1944 r. fabryka została zniszczona. Po wojnie nie wznowiono produkcji parowozów. W 1946 r. rozpoczęto produkcję kotłów, głównie do parowozów przemysłowych i wąskotorowych budowanych w FABLOKu. Pod koniec lat 50-tych, jako Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (potem Waryński), podjęły produkcję ciężkiego sprzętu budowlanego.
WARSZAWSKA SPÓŁKA AKCYJNA BUDOWY PAROWOZÓW
II seria Akcja Warszawskiej Spółki Akcyjnej Budowy Parowozów na 500 marek
data na akcji: 1 kwietnia 1921
Jedna z najpiękniejszych Polskich akcji kolekcjonerskich
nie wysyłam za granicę
historia (za http://free.of.pl/p/parowozy/historia/wsap.html)