Wstęp 7
1. Ogólne zasady konstrukcji kadłubów statków stalowych 9
1.1. Ruszty konstrukcji okrętowych 9 1.2. Odstęp elementów zładu 16 1.3. Krzyżowanie się usztywnień 16 1.4. Skalopsy spoin, otwory przelewowe i odpowietrzające 19 1.5. Otwory ulżeniowe i komunikacyjne 20 1.6. Luzy i naddatki technologiczne 23 1.7. Węzłówki 24
2. Nazwy płatów poszycia, usztywnień i wiązarów elementów kadłuba 30
2.1. Nazwy i rozmieszczenie pogrubionych pasów poszycia 30 2.2. Nazwy usztywnień i wiązarów elementów kadłuba 33
3. Materiały do budowy kadłubów statków morskich 36
3.1. Stale kadłubowe 36 3.2. Skład chemiczny i wytrzymałość stali kadłubowych 37 3.3. Stale specjalne 41 3.4. Odbiory i atesty materiałowe 42 3.5. Dobór kategorii stali 42 3.6. Spawalność stali 46 3.7. Stopy aluminium 46
4. Spawanie elementów kadłuba 48
4.1. Uwagi ogólne 48 4.2. Metody spawania 48 4.3. Rodzaje spoin 50 4.4. Rozmieszczenie spoin 53
5. Podstawy rysunku okrętowego 54
5.1. Ogólne zasady 54 5.2. Oznaczanie spoin na rysunkach 55 5.3. Rysowanie płatów poszycia 58 5.4. Rysowanie usztywnień i wiązarów kadłuba 59 5.5. Określanie położenia przekrojów, elementów i detali konstrukcyjnych wzdłuż statku 63 5.6. Główne rysunki konstrukcyjne kadłuba 63
6. Obciążenia kadłuba statku 75
6.1. Podział obciążeń kadłuba 75 6.2. Lokalne obciążenia kadłuba 78 6.3. Ogólne obciążenia kadłuba i siły wewnętrzne 80 6.4. Dynamiczne obciążenia kadłuba 84 6.5. Naprężenia w kadłubie statku 86 6.6. Wpływ ogólnych obciążeń kadłuba na jego konstrukcję 88
7. Układy wiązań kadłuba 91
7.1. Uwagi ogólne 91 7.2. Poprzeczny układ wiązań kadłuba 91 7.3. Wzdłużny układ wiązań kadłuba 93 7.4. Mieszany układ wiązań kadłuba 97
8. Konstrukcja dna 103
8.1. Budowa dna podwójnego 103 8.2. Układy wiązań dna 106 8.3. Stępka płaska i denny wzdłużnik środkowy 108 8.4. Wzdłużnik tunelowy 110 8.5. Denne wzdłużniki boczne 112 8.6. Denniki 113 8.7. Denne wręgi wzdłużne 116 8.6. Konstrukcja dna w rejonie obła na statkach z mieszanym układem wiązań 118
9. Konstrukcja burt 121
9.1. Uwagi ogólne 121 9.2. Układy wiązań burt 121 9.3. Poszycie burt 123 9.4. Wręgi 123 9.5. Wzdłużniki burtowe 128 9.6. Burtowe wręgi wzdłużne 130
10. Konstrukcja pokładów 132
10.1. Uwagi ogólne 132 10.2. Układy wiązań pokładów 133 10.3. Poszycie pokładu 136 10.4. Pokładniki 136 10.5. Wzdłużniki pokładowe 138 10.6. Pokładniki wzdłużne 139 10.7. Kształt naroży otworów lukowych 140 10.8. Zrębnice łukowe 142 10.9. Połączenia wiązań pokładów z wiązaniami burt i grodzi .... 143 10.10. Konstrukcja pokładów górnych na statkach otwartych 145 10.11. Konstrukcja zbiorników szczytowych na masowcach samotrymownych 145
11. Konstrukcja grodzi 148
11.1. Rozmieszczenie grodzi poprzecznych 148 11.2. Położenie grodzi zderzeniowej 149 11.3. Grodzie wzdłużne 150 11.4. Typy konstrukcyjne grodzi 150 11.5. Kierunki usztywnień grodzi 152 11.6. Poszycia grodzi płaskich 154 11.7. Usztywnienia główne grodzi 154 11.8. Wiązary grodzi 156 11.9. Konstrukcja grodzi podwójnych 158 11.10. Grodzie profilowane 161
12. Konstrukcja dziobu 164
12.1. Obciążenia dziobu statku 164 12.2. Dziobnica 165 12.3. Dno części dziobowej statku 165 12.4. Burty części dziobowej statku 166 12.5. Grodź zderzeniowa 168 12.6. Przykłady konstrukcji części dziobowej statków handlowych 170 13. Konstrukcja rufy 174
13.1. Kształty ruf statków handlowych 174 13.2. Typy tylnie 176 13.3. Rufa typu Mariner 178 13.4. Grodź rufowa 179 13.5. Konstrukcja skrajnika rufowego 180 13.6. Konstrukcja nawisu rufowego 181
14. Konstrukcja kadłuba w maszynowni 183 13.7. Uwagi ogólne 183 13.8. Konstrukcja fundamentu silnika głównego 183 13.9. Wzmocnienia dna w maszynowni 185 13.10. Wzmocnienia burt w maszynowni 185
15. Wzmocnienia lodowe 187
13.11.Klasy lodowe 187 13.12.Wzmocnienia lodowe klasy L4 187 13.13.Wzmocnienia lodowe L3, L2, LI, L1A 188
16. Konstrukcja podpór 192
13.14.Rozmieszczenie podpór 192 13.15.Typy i profile podpór 192 13.16.Połączenie podpór z konstrukcją kadłuba 192
17. Przykłady zmian konstrukcji elementów kadłuba 195
Literatura i inne źródła 200
|