Książka jest NOWA, w stanie IDEALNYM. Niezależnie od ilości zakupionych książek płacisz tylko jednorazowy koszt wysyłki. Budżetowanie jako narzędzie rachunkowości zarządczej
Wydawnictwo: Helion Nie znać kosztów firmy to znaczy spisać ją na straty
- Kalkulacja kosztów dla potrzeb budżetowania
- Planowanie i kontrola wykonania budżetu
- Studium przypadku: budżetowanie w firmie
Co daje dobre budżetowanie? Prosta księgowość to za mało. Każda kluczowa decyzja w firmie ma złożone skutki finansowe. Organizacja, która nie zna swoich kosztów, wymyka się spod kontroli... aż w końcu zaskakuje ją dzień, kiedy kończą się środki na koncie. Zarządzający, którzy są tego świadomi, chcą znać obecne i przyszłe koszty firmy. Oceniają, czy planowana inwestycja wygeneruje nadwyżkę gotówki, zysk księgowy i korzyści podatkowe. Potrzebują precyzyjnych budżetów i informacji zwrotnych o ich wykonaniu. Muszą być pewni, że działalność jest rentowna i że nagle nie skończą się fundusze. Krótko mówiąc, potrzebują rachunkowości zarządczej i dobrego budżetowania.
Rachunkowość zarządcza jest źródłem wiedzy o kosztach firmy, a budżetowanie to przekuwanie tej wiedzy w działanie. Z tej książki dowiesz się, jak stworzyć i wykonać dobry budżet. Poznasz metody kalkulacji kosztów. Znajdziesz tu opis całego procesu budżetowania oraz wiedzę przydatną każdemu, kto zajmuje się rachunkowością zarządczą:- przyjmowanie założeń do budżetów,
- klasyfikacja kosztów dla celów budżetowania,
- porównywanie kosztów i przychodów,
- obliczanie kosztów marginalnych,
- analiza rozbieżności kosztów,
- ocena efektywności i rentowności inwestycji,
- ocena kondycji finansowej firmy, tworzenie elastycznych budżetów operacyjnych,
- korygowanie budżetów.
Spis treści:Wstęp (5)
1. Planowanie działalności przedsiębiorstwa (9)
- 1.1. Istota planowania w przedsiębiorstwie (9)
- 1.2. Etapy planowania (15)
- 1.3. Hierarchia planów organizacyjnych (18)
- 1.4. Planowanie finansowe (29)
- 1.5. Budżetowanie jako metoda zarządzania (36)
- 1.6. Klasyfikacja budżetów (41)
2. Metodyka budżetowania (45)
- 2.1. Pojęcie procesu budżetowania (45)
- 2.2. Metody budżetowania (48)
- 2.3. Funkcje i zadania budżetowania w przedsiębiorstwie (54)
- 2.4. Etapy budżetowania (58)
- 2.5. Kontrola budżetu (70)
3. Techniki budżetowania kapitałowego (79)
- 3.1. Rodzaje technik budżetowania kapitałowego (79)
- 3.2. Statyczne techniki budżetowania kapitałowego (81)
- 3.3. Techniki budżetowania kapitałowego oparte na zdyskontowanych przepływach pieniężnych (90)
4. Rachunkowość zarządcza i jej rola w procesie kierowania przedsiębiorstwem (95)
- 4.1. Rachunkowość zarządcza w procesie gospodarczym (95)
- 4.2. Koszty w systemie kryteriów wyboru decyzji (104)
- 4.3. Kryteria klasyfikacji kosztów (108)
- 4.4. Istota i zadania rachunku kosztów (116)
5. Ewidencja kosztów (123)
- 5.1. Funkcje układu ewidencyjnego kosztów (123)
- 5.2. Rodzajowy układ kosztów (124)
- 5.3. Charakterystyka produkcji pomocniczej (126)
- 5.4. Podstawowe metody kalkulacji (129)
- 5.5. Kalkulacja podziałowo-procesowa (131)
- 5.6. Koszty wydziałowe (135)
6. Budżetowanie jako narzędzie zarządzania (139)
- 6.1. Podstawowe definicje (139)
- 6.2. Centra odpowiedzialności jako narzędzia zarządzania (141)
- 6.3. Procedura sporządzania budżetów (142)
- 6.4. Ewidencja budżetów (144)
7. Przepływy pieniężne (147)
- 7.1. Strumienie przepływów pieniężnych (147)
- 7.2. Kryterium kosztu kapitału w budżetowaniu kapitałowym (151)
- 7.3. Ryzyko w decyzjach budżetowania kapitałowego (154)
8. Charakterystyka badanej firmy w sektorze budżetowania (159)
- 8.1. Rys rozwoju (159)
- 8.2. Przedmiot działania - struktura usług (160)
- 8.3. Struktura organizacyjna (163)
- 8.4. Konkurencja (166)
- 8.5. Odbiorcy (166)
- 8.6. Dostawcy (167)
- 8.7. Analiza SWOT (168)
- 8.8. Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa (171)
9. Budżetowanie w ZPUH "ABC" (175)
- 9.1. Wprowadzanie budżetowania w przedsiębiorstwie (175)
- 9.2. Budżet ZPUH "ABC" na rok 2001 (178)
- 9.3. Kontrola budżetu (191)
- 9.4. Ocena procesu budżetowania w ZPUH "ABC" (192)
Skorowidz (197)
|