Brute Force to dynamiczna gra akcji, w której głównych bohaterów obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Tytuł ten pod wieloma względami przypomina słynną strzelankę Halo. Brute Force w większym stopniu nastawiony jest jednak na prowadzenie działań taktycznych w ściśle zorganizowanej drużynie. Za produkcję gry odpowiedzialne jest studio Digital Anvil, które do tej pory specjalizowało się w PeCetowych symulatorach lotu (m.in. StarLancer). Brute Force ukazał się wyłącznie na konsolę Microsoftu.
Akcja opisywanej gry osadzona została w odległej przyszłości. Wątek fabularny w trakcie właściwej rozgrywki schodzi na dalszy plan, gra koncentruje bowiem naszą uwagę na pojedynkach z siłami wroga. Do dyspozycji gracza oddano czteroosobowy zespół, w skład którego wchodzą: Tex (typowy żołnierz specjalizujący się w obsłudze broni ciężkiej), Flint (cybernetycznie udoskonalony snajper), Hawk (pozostający przez znaczną część gry w cieniu skaut) oraz Brutus (wyjątkowo silny przedstawiciel jednej z ras Obcych). W trakcie zabawy dowodzimy całą drużyną, przy czym można dowolnie przełączać pomiędzy poszczególnymi jej członkami. Na uwagę zasługuje również fakt, iż przygotowana przez producentów kampania może być ukańczana samodzielnie lub przy współudziale innych graczy (zawodnicy przejmują kontrolę nad pozostałymi członkami ekipy). W takich sytuacjach ekran jest oczywiście dzielony na kilka części. Multiplayer obejmuje również klasyczne rodzaje zabawy, jak chociażby znany wszystkim deathmatch.
Gracz ma do wyboru szeroki wachlarz broni (pistolety laserowe, miniguny, karabiny maszynowe i snajperskie itp.) oraz wyposażenia dodatkowego, obejmującego między innymi kamuflujące kombinezony czy różnego rodzaju miny. Odpowiednie dopasowanie przedmiotów do sytuacji panującej na polu bitwy odgrywa w trakcie gry dość istotną rolę. Członkowie sterowanej przez nas drużyny w miarę ukańczania kolejnych misji rozwijają swoje umiejętności.
Gracz w trakcie zabawy odwiedza sześć zróżnicowanych lokacji. Oprawa wizualna Brute Force prezentuje bardzo wysoki poziom. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wyjątkowo szczegółowe otoczenie. Warto również dodać, iż napotykani w trakcie zabawy przeciwnicy obdarzeni zostali zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Wrogowie potrafią łączyć się w grupy, organizować zasadki, czy też wzywać dodatkowe posiłki.