"Refreshingly broad-brush in its approach...this history provides the big picture."—The Christian Science Monitor.
Written from a consciously anti-enthnocentric approach, this fascinating work is a survey of the civilizations of the modern world in terms of the broad sweep and continuities of history, rather than the "event-based" technique of most other texts.
Braudel was the most prominent member of the Annales school of history in post-World War II France. This history, originally published in 1963 as part of curriculum reform for French secondary students, was eventually judged by French school teachers as too hard for their students and was withdrawn. More than half the book is devoted to the development of Western civilization, and despite the judgment of French school teachers, it is suitable for serious high school students along with undergraduate and public libraries.
"A leader of the Annales school, which reacted against the prominence of politics and personalities in historiography, Braudel wrote based on la longue duree, emphasizing the material basis of daily life--the routine workings of commerce as it changes over the long term. This outlook has gradually permeated the profession, and, as so often happens when a good idea proves unstoppable, its proponent takes a turn at textbook writing. This is the late Braudel's 1962 lesson for French university students on the origin of European, Islamic, Indian, Asian, and New World civilizations. As a text it wasn't widely adopted, perhaps because France was then in a political uproar, pitting its colonialists--heirs to the civilizing mission of the nineteenth century--against decolonizers. And the book bears that sign of its time: The colonial motif pops up everywhere, presented as a timeless feature of ways of life in collision. So it was at the Battle of Tours in 732, which stopped the Muslim juggernaut; and so it is now in the anti-Western sentiments in the Arab world. Whether the conflict split religion and religion, town and country, or liberty and right, the colonial view benefits from Braudel's phenomenal depth of knowledge and synthesizing agility, and his palpable curiosity enlivens the sometimes deadly textbook form. For serious history collections." Gilbert Taylor
|
|
Fernand Braudel ( 24 August 1902 – 27 November 1985) was a French historian and a leader of the Annales School. His scholarship focused on three main projects: The Mediterranean (1923–49, then 1949–66), Civilization and Capitalism (1955–79), and the unfinished Identity of France (1970–85). His reputation stems in part from his writings, but even more from his success in making the Annales School the most important engine of historical research in France and much of the world after 1950. As the dominant leader of the Annales School of historiography in the 1950s and 1960s, he exerted enormous influence on historical writing in France and other countries.
Braudel has been considered one of the greatest of the modern historians who have emphasized the role of large-scale socioeconomic factors in the making and writing of history. He can also be considered as one of the precursors of world-systems theory.
Fernand Braudel (ur. 24 sierpnia 1902; zm. 27 listopada 1985) – francuski historyk czasów nowożytnych, przedstawiciel szkoły Annales. Urodził się w Luméville-en-Ornois (Meuse). Jego ojciec był nauczycielem matematyki. Fernand Braudel uczył się w liceum Voltaire'a w Paryżu, a następnie podjął studia historyczne na Sorbonie. Po ukończeniu studiów w roku 1923 pracował jako nauczyciel licealny w Algierze i Paryżu prowadząc równocześnie badania do doktoratu, który początkowo miał być poświęcony polityce śródziemnomorskiej Filipa II. Za namową Luciena Febvre'a ostatecznie tematem swej pracy uczynił nie Filipa II, a Morze Śródziemne. W latach 1[zasłonięte]935-19 pełnił funkcję profesora na Uniwersytecie w São Paulo. Podczas II wojny światowej znajdował się w niemieckim obozie jenieckim, gdzie napisał dzieło Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II (La Méditerranée et le Monde Méditerranéen a l'époque de Philippe II), które przyniosło mu światową sławę. Po wojnie przejął obowiązki zamordowanego przez Gestapo Marca Blocha w redakcji Annales. Économies, Sociétés, Civilisations (1946) i w Collège de France (1949). Po śmierci Luciena Febvre’a w roku 1956 objął kierownictwo sekcji VI École Pratique des Hautes Études oraz Annales. Économies, Sociétés, Civilisations stając się bezdyskusyjnym przywódcą szkoły Annales i nauczycielem wszystkich jej późniejszych przedstawicieli. W 1984 roku został wybrany na członka Akademii Francuskiej. Był członkiem zagranicznym PAN, a także doktorem honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego. Zmarł w swej rezydencji w Saint Gervais.
- Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1-2, przeł. t. 1: Tadeusz Mrówczyński i Maria Ochab, t. 2: Marcin Król i Maria Kwiecińska; wstępem opatrzyli Bronisław Geremek, Witold Kula, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1[zasłonięte]976-19 (wyd. 2 Warszawa: "Książka i Wiedza" 2004).
- Historia i trwanie, przeł. Bronisław Geremek, przedm. B. Geremek i Witold Kula, Warszawa: "Czytelnik" 1971 (wyd. 2 Warszawa: "Czytelnik" 1999).
- (współautorzy: Filippo Coarelli, Maurice Aymard), Morze Śródziemne. Region i jego dzieje, przeł. Maria Boduszyńska-Borowikowa, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1982.
- Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1 - 3 Struktury codzienności - Gry wymiany - Czas świata , przeł. Maria Ochab i Piotr Graff, wstęp i red. nauk. Jacek Kochanowicz, Warszawa: Państwowe Instytut Wydawniczy 1992.
- (współautor) Morze Środziemne. Przestrzeń i historia. Ludzie i dziedzictwo, przeł. Maria Boduszyńska-Borowikowa, Barbara Kuchta, Adam Szymanowski, Warszawa: "Volumen" 1994.
- Gramatyka cywilizacji, przeł. Hanna Igalson-Tygielska, wprow. Maurice Aymard, Warszawa: Oficyna Naukowa 2006.
|
|