BRANDING NARODOWY W PRAKTYCE
Studium przypadku Księstwa Liechtensteinu
Sławomir Gawroński
Wydawnictwo BBConsult 2011, s. 202
Księstwo Liechtensteinu to jedno z karłowatych państw europejskich, których historia, przetrwanie i współczesność silnie wpływają na koloryt starego kontynentu. Położone wysoko w Alpach, w sąsiedztwie Szwajcarii i Austrii wielu kojarzy się wyłącznie z turystyką narciarską i rajem podatkowym, umożliwiającym ochronę kapitału części możnych tego świata przed mackami systemów fiskalnych ich krajów macierzystych. Jakkolwiek jest to kraj zapewniający ponadprzeciętnie wysoki standard życia swoim mieszkańcom, a inwestorom lokującym w nim swoje inwestycje – bezpieczeństwo i stabilność, na przełomie XX i XXI w. reputacja księstwa stała się poważnie zagrożona. Krytyczne głosy odnoszące się do niezgodnej z europejskimi standardami polityki fiskalnej dało się słyszeć zarówno ze strony państw-sąsiadów narażonych na niekorzystne konsekwencje wynikające z rozwoju Liechtensteinu, jak i różnorodnych organizacji międzynarodowych oraz środków masowego komunikowania. W obliczu możliwego kryzysu reputacji władze księstwa podjęły decyzję o stworzeniu strategii kreacji marki Liechtenstein, będącej podstawą dla wieloletniego procesu realizacji koncepcji brandingu narodowego. Prezentowana monografia przybliża istotę koncepcji brandingu narodowego, ale przede wszystkim opisuje proces przygotowywania i realizacji koncepcji marki Liechtenstein. Koncepcji ciekawej, bo realizowanej na potrzeby miniaturowego kraju, nieznanego bliżej większości międzynarodowej opinii publicznej, a jednocześnie przygotowanej w zaskakująco interesujący i profesjonalny sposób.
SPIS TREŚCI
BRANDING NARODOWY – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE
1. Branding narodowy – problemy definicyjne
2. Podstawowe grupy odniesienia
3. Komunikacja marketingowa w brandingu narodowym
KSIĘSTWO LIECHTENSTEIN – MAŁY KRAJ WIELKICH PIENIĘDZY
1. Dwa tysiące lat historii
2. Liechtenstein – historia najnowsza
3. Liechtenstein - dzisiaj
LIECHTENSTEIN – DAS GLOBAL VILLAGE. WYNIKI AUDYTU
1. Dotychczasowe badania w zakresie wizerunku Liechtensteinu
2. Grupy interesariuszy
3. Metodologia audytu
4. Stan istniejący
5. Potencjalne scenariusze zmiany wizerunku
MARKA LIECHTENSTEIN – KONCEPCJA PROJEKTU
1. Analiza sytuacji wyjściowej
2. Pozycjonowanie marki Liechtenstein
3. Narzędzia komunikacyjne
4. Organizacja wdrażania strategii
5. Identyfikacja wizualna