Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Bomby poszły, Henryk Kwiatkowski [1982]

30-04-2014, 17:43
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 12 zł     
Użytkownik eLGie
numer aukcji: 4170676016
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 4   
Koniec: 30-04-2014 17:37:21

Dodatkowe informacje:
Tematyka: Lotnictwo
Stan: Używany
Waga (z opakowaniem): 1.00 [kg]
Okładka: miękka z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1982
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Tytuł: Bomby poszły.
Autor: Henryk Kwiatkowski, ilustrowała Wanda Włoszczak.
Wydawca: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1982, wydanie I. 327 stron, zdjęcia we wklejkach, oprawa miękka z obwolutą, format 21x12 cm. Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia obwoluty – poza tym stan OK.

Opis: Henryk Kwiatkowski – po klęsce Francji w 1940 roku, został ewakuowany do Anglii i skierowany do Blackpool. Przebywał tam do sierpnia 1941 r., kiedy to skierowany został na kurs pilotażu podstawowego do 15 EFTS w Carlisie. we wrześniu 1941 r. został wysłany na dalsze szkolenie w pilotażu do 3 SFTS w South Cerney. Po ukończeniu tej szkoły skierowany został ponownie do Blackpool, a następnie do 18 OTU w Bramcote. Przeszkolił się tam na Wellingtonach i skompletował załogę w składzie: por. naw. Roman Klisz, sierż. rtg. Franciszek Dembek i kpr. strz. Józef Molenda. We wrześniu 1942 r. przydzielony został do 305 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Wielkopolskiej” - tam dołączył piąty członek załogi, kpr. strz. Józef Burchard. Na pierwszy lot bojowy, jako przyszły dowódca załogi, poleciał jako drugi pilot w załodze por. pil. Matylisa nocą z 2 na 3 października 1942 r. (celem było Krefeld). Następne dwa loty bojowe odbył w załodze por. Jonikasa, nocą z 5 na 6 i z 6 na 7 października (Aachen i Osnabrück). Nocą z 10 na 11 października poleciał już ze swoją załogą na minowanie portu Brest. Później, aż do lata 1943 r. latał na bombardowania miast takich jak Stuttgart, Essen, Duisburg, Dormund Düsseldorf, Wuppertal, Kolonia, Hamburg. Minował i bombardował także liczne porty i drogi wodne m. in. w okolicach Helgolandu, Lorient, Spiekeroog, St. Nazaire. Ostatni w turze, 32 lot bojowy, wykonał nocą z 25 na 26 lipca 1943 r. (Essen).
Po zakończeniu kolejki lotów Kwiatkowski odbył trzytygodniowy kurs dla podchorążych, po którym awansowany został na podporucznika. Następnie ochotniczo zgłosił kandydaturę do lotów na czterosilnikowcach do okupowanych krajów. 7 lutego 1944 r. przybył do Tempsford i w 138 squadronie rozpoczął przeszkolenie na Halifaksach. W kwietniu 1944 r. przeleciał na maszynie tej na lotnisko Campo Casale koło Brindisi we Włoszech, skąd w składzie 1586 Eskadry do Zadań Specjalnych zaczął latać nad tereny okupowanie. Na pierwszy lot specjalny poleciał nocą z 22 na 23 kwietnia 1944 r. nad północne Włochy (reszta załogi: sierż. pil. Józef Klęczański, por. naw. Jerzy Zbroja, sierż. mech. Jerzy Lewiński, sierż. st. sierż. rtg. Władysław Piaścik, sierż. strz. Marian Roman i sierż. strz. Jan Lück.). Ostatni lot specjalny wykonał nocą z 25 na 26 lipca 1944 r. Łącznie w drugiej turze lotów odbył 41 misji, w tym 19 do Włoch, 12 do Jugosławii i 10 do Polski.
Oferowana książka to opis jego wojennych losów.

Spis treści:

Od autora;
Wędrówka po Francji;
Francja;
Pierwsze kroki na ziemi angielskiej;
Szkolenie;
W dywizjonie bombowym 305;
W polskiej eskadrze misji specjalnych w Brandisi;
Na Dalekim Wschodzie.

- Polecam!