TREŚĆ.
I. Epoka „pracy organicznej^ i pozytywizmu.
Stosunki polityczne i ekonomiczno - społeczne po upadku powstania 63 roku. Echa romantyzmu w życiu i literaturze. Poszukiwanie nowych dróg. Reakcja przeciw starym hasłom. Pozytywizm i materjalizm. Rozwój i kult nauk ścisłych. Stosunek młodych do przeszłości. „StańczycyH i ich „Tekaa. „Przegląd Tygodnie-wyu w Warszawie: „My i Wyu — Świe/tochow-skiego. Stanowisko Prusa w walce dwu obozów; artykuł jego w „Opiekunie domowym11 p. t. „Nasze grzechyu. Zarysowanie się wyraźne duchowego i literackiego oblicza Prusa w okresie walkł......... , -str. 1—29.
a.
11. Organizacja psychiczna Prus
Wielka zdolność obserwacji. Dokładna nauka. Oryginalność. Żyłka satyryczna. Realizm. Fantazja. Dowcip i humor, Skłonność do analizy. Koncepcje socjologiczne, ftltruizm. Rozszczepienie duchowe: walka wewnętrzna romantyka z pozytywistą. Moralizatorstwo. Wola pracy......... . str.
XIV
III. Świat rzeczy i zjawisk w koncepcji Prusa.
Stosunek do filozofji pozytywnej i materjali-zmu. Stosunek do nauk ścisłych. Pogląd na okultyzm i spirytyzm. Pogląd na religję i rolę Kościoła. Moralno-etyczny rys — zasadniczym w światopoglądzie Prusa. Cierpienie, jako czynnik dodatni w życiu. Busola życia . str. 44—62.
IV. Etyka Prusa.
Idea a ideał. Zależność od Spencera. Porównanie z Brzozowskim. Źródła ideałów: natura, człowiek, Bóg. Ideał użyteczności, jego definicja. Dobro i zło. Prawda i fałsz. Piękno i brzydota. Sprawiedliwość. Ideał szczęścia, jego definicja. Szczęście a cierpienie. Względność szczęścia. Zestawienie etyki Prusa, Brzozowskiego i Balickiego. Ideał doskonałości, jego definicja. Ewolucjonizm w doskonaleniu się. Zależność Prusa od Spencera, Stosunek do chrześcijańskiej doskonałości Uporządkowanie ideałów. Doskonalenie się, jako ideał najwyższy. Hygjena moralna. Czyn, jako podłoże każdego ideału i warunek życia. Wychowanie w myśl wskazanych ideałów Prusa. Charakter i wykształcenie umysłowe. Hygjena a oświata........, . str. 62-—98.
V. Czlowiek-indywiduum, a ideały,
Organizm człowieka a dusza. Przejaw ideałów w duszy człowieka przez cechy organiczne, uczucie zasadnicze, cechy woli oraz idee najwyższe. Droga do zdobywania ideałów: kształcenie woli, pielęgnowanie uczuć, rozwój myśli. Postacie powieściowe Prusa
XV
w świetle jego teorji o ideałach, flnielka, Madzia Brzeska — Izabela Łęcka. Kontrasty i zestawienia. Adler i Boehme. Wokulski-Krukowski. — Norski a Kotowski. Rze-cki, Ochocki — Dębicki, Geist. Ramzes Xiii a Herhor..........str. 98—133.
VI. Społeczeństwo a ideały. V
Społeczeństwo, jako organizm psycho-fi-zyczny. Zależność od Spencera, Użyteczność społeczeństwa. Idea pracy. Kultura i praca. Kultura cząstkowa; zestawienie z Brzozowskim. Użyteczność w polityce, życiu społecznem, eko-nomicznem i osobistem. Szczęście społeczeństwa. Współdziałanie warunkiem szczęścia. Przeciwstawienie się egoizmowi narodowemu. Zagadnienie kapitału i pracy, wyzysku i filan-tropji. Doskonałość społeczeństwa. Genjusz i tłum. Współdziałanie a walka, Dobrobyt ma-terjalny i bezpieczeństwo, Obowiązki obywatela. Kwestja kobieca j sposób jej rozwiązania. Kwestja żydowska i ewolucja poglądów na nią u Prusa......., . . str. 733--7(|9.
VII. Non omnls moriar.
Ziemia, prosty człowiek i Bóg — kwintesencja światopoglądu i ideałów Prusa, człowieka i artysty. Optymizm Prusa i jego uzasadnienie. Prus a Gogol. Prus, jako wyraziciel duszy polskiej. Słoneczność i rnroczność. Prus a Tołstoj i Dostoiewskij. Prus -- Przyszłości.
str. 169—176.
Przypisy........str. 176 194.
Bibljografja......str 195-198.
Skorowidz nazwisk . . . str. 199—202.
XVI