|
"PORADNIK DYDAKTYCZNY OFICERA", J.BOGUSZ, T.KARWAT ; MON; nakład : 2 836 ; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 8,00 zł.
SPIS TREŚCI :
WSTĘP. . . ...... ....... 5
Rozdział I PODSTAWOWE POJĘCIA DYDAKTYKI WOJSKOWEJ . . 9 1. Dydaktyka wojskowa.......... 9 2. Dydaktyka a metodyka......... 10 3. Nauczanie (szkolenie).......... 12 4. Uczenie się............. 13 5. Samokształcenie........... 15 6. Kształcenie wojskowe.......... 15 7. Wychowanie wojskowe......... 16 8. Umiejętność i nawyk.......... 17 9. Zasady szkolenia . . . . . . . . . 18 10. Metody szkolenia........... 24 11. Formy nauczania........... 34 12. Środki szkolenia........... 36 13. Przedmiot badań dydaktyki wojskowej..... 37
Rozdział II POZNAWANIE PODODDZIAŁU JAKO ZESPOŁU I INDYWIDUALNYCH CECH PODWŁADNYCH....... 39 1. Zakres i możliwości poznawania zespołu i jednostki . . 39 2. Poznawanie pododdziału jako zespołu wychowawczego . 44 3. Poznawanie sytuacji dydaktycznej pododdziału jako zespołu.............. 48 4. Poznawanie indywidualnych cech podwładnych ... 58 5. Rozpoznawanie typów żołnierzy „trudnych" . . 67 6. Kryteria oceny podoficerów — bezpośrednich wychowawców żołnierzy służby zasadniczej...... 72
Rozdział III CELE I ZADANIA DYDAKTYCZNE W SZKOLENIU WOJSKOWYM .............. 77 1. Pojęcie celu, zadania i działania........ 77 2. Charakterystyka celów i zadań szkolenia..... 82 3. Kryteria klasyfikacji oraz klasyfikacja celów i zadań szkolenia............. 95 4. Metody i przykłady określania celów szkolenia . . . 107
Rozdział IV DOBÓR I UKŁAD TREŚCI SZKOLENIA WOJSKOWEGO . 112 1. Dobór treści szkolenia.......... 113 2. Analiza doboru treści programu szkolenia..... 116 3. Analiza układu treści programu, szkolenia..... 122 4. Istota planowania szkolenia na szczeblu pododdziału . . 131 5. Optymalizacja kalendarzowego miesięcznego, planu szkolenia i tygodniowego podziału godzin...... 143
Rozdział V PROCES DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY W PODODDZIALE ............ 148 1. Swoistość procesu dydaktyczno-wychowawczego . . . 148 2. Charakterystyka procesu dydaktycznego w pododdziale . 152 Proces szkolenia indywidualnego w grupach szkoleniowych .............. 156 Elementy procesu zgrywania pododdziałów . . . . 158 Proces przekazywania wiedzy i umiejętności młodszym służbą przez żołnierzy starszego rocznika .. . 160 Praca instruktorsko-metodyczna w pododdziale . . . 164 3. Ogniwa dydaktyczne zajęć wojskowych..... 168 Uniwersalne ogniwa dydaktyczne....... 169 Musztra bojowa............ 185 Ćwiczenia taktyczne z wojskami....... 186 Ćwiczenia taktyczne ze strzelaniem amunicją bojową . 186 Ćwiczenia grupowe........... 187 4. Kierowanie wychowawcze w toku zajęć szkoleniowych . 198
Rozdział VI PRZYGOTOWANIE WŁASNE OFICERA DO ZAJĘĆ I NIEKTÓRE SPOSOBY ICH PROWADZENIA......203 1. Przygotowanie własne do zajęć i ich przeprowadzenie . 206 2. Sposoby opracowania konspektów do zajęć politycznych i ogólnowojskowych.......... 211 3. O niektórych sposobach prowadzenia zajęć .... 237 4. Przygotowanie organizacyjne i przebieg zajęć problemowo-zespołowych ....... 255 5. Zajęcia programowane.......... 277 6. Organizacja i przebieg wycieczek....... 278
Rozdział VII KIEROWANIE SAMOKSZTAŁCENIEM ŻOŁNIERZY ... 284 1. Motywy uczenia się i samokształcenia..... 284 2. O niektórych sposobach uczenia się...... 289 3. Organizacja samokształcenia w wojsku..... 299 4." Samodzielna praca żołnierzy z podręcznikiem . . . 303 5. Korzystanie z różnych form słowa mówionego . . . 305 6. Organizacja nauki własnej żołnierzy...... 307 7. Niektóre trudności w uczeniu się i samokształceniu . . 310 8. Kilka uwag o zapobieganiu trudnościom w szkoleniu, uczeniu się i samokształceniu żołnierzy..... 314
Rozdział VIII WYKORZYSTANIE NOWOCZESNYCH ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH W PROCESIE SZKOLENIA WOJSK.. 319 1. Rola i funkcja środków dydaktycznych w szkoleniu wojsk 319 2. O zasadach nauczania poglądowego...... 324 3. Wykorzystanie filmu w szkoleniu wojsk . . . . . 327 4. Telewizja w szkoleniu wojsk ........ 334 5. Magnetofon w szkoleniu żołnierzy....... 337 6. Przezrocza w szkoleniu wojsk........ 340 7. Maszyny dydaktyczne.......... 342 8. Tablice przyczepne........... 351
Rozdział IX ORGANIZACJA WSPÓŁZAWODNICTWA I PRZODOWNICTWA W PODODDZIALE.......... 355 1. Pojęcie współzawodnictwa......... 355 2. Formy współzawodnictwa w wojsku...... 357 3. Współzawodnictwo zespołowe o miano najlepszych . . 364 4. Współzawodnictwo o miano Drużyny Służby Socjalistycznej................372 5. Pedagogiczne zasady rozwoju przodownictwa i współzawodnictwa.............374
Rozdział X POZNAWANIE I OCENA WYNIKÓW SZKOLENIA ... 382 1. Funkcja kontroli i oceny w procesie szkolenia żołnierzy . 382 2. Przedmiot oraz kryteria kontroli i oceny..... 388 3. System i metody kontroli......... 392
BIBLIOGRAFIA . 419 |
|
|