Opera narodziła się ponad 400 lat temu. Szybko zyskała światowe powodzenie i zajęła trwałe miejsce w naszej cywilizacji, zdobywając rzesze wiernych, a nawet fanatycznych wielbicieli. Ma też niemałe grono przeciwników.
Ubolewam, że wielu ludzi krytykuje operę nigdy jej nie widząc. Zachęcam wszystkich do poznania konwencji operowej, tego kolorowego świata, w którym niczym kolibry z amazońskiej puszczy królują primadonny i pierwsi tenorzy.
Wierzę, że po obejrzeniu tej kolekcji dołączą Państwo do grona wielbicieli zaczarowanego świata opery.
"Cyrulik sewilski" z jego włoską melodyjnością, temperamentem, młodzieńczą werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych arcydzieł opery komicznej.
Powodzenie swe zawdzięcza zarówno świetnemu librettu, jak też muzyce Rossiniego, w której trudno nawet wyszukać najlepsze fragmenty, gdyż każda strona partytury jest prawdziwym klejnotem kompozytorskiego mistrzostwa i muzycznego dowcipu.
To z tej opery pochodzą tak znane arie jak śpiewana przez sprytnego Figara Largo al factotum, która zapewnia mu pracę, albo wyznanie Rozyny Una voce poco fa czy rada Basilia, znana jako La calunnia.