ROZWÓJ KONCEPCJI BOGA W KULTURZE ARABSKIEJ PRZED ISLAMEM
Shakir Kitab
piękny papier czerpany okładki
2002 rok
str. 363
OPIS
Ze wstępu
Stanowisko specjalistów w dziedzinie badań arabistyczno-islamistycznych wobec genezy powstania tekstu koranicznego i religijnej myśli muzułmańskiej jest podzielone na dwa nurty. Pierwszy z nich nie przyjmuje innej genezy Koranu niż objawienie boskie. Dlatego skupił swoje działania badawcze na tym, co ukształtowało się po objawieniu, czyli na całej pozostałej nauce islamu - dogmatach, filarach, ewentualnie historii, a szczególnie na dziejach samego Proroka oraz na językoznawstwie, teologii, filozofii i wielu innych dziedzinach. Zwolennicy drugiego nurtu, z kolei, za genezę islamu uważają wszystkie inne kultury starożytnego wschodu: zarówno te wyrosłe z religii judaistycznej i chrześcijańskiej, jak i kulturę Mezopotamii i w najmniejszym stopniu Egiptu. Nie udało mi się jednak znaleźć u islamistów drugiej grupy choćby jednego postulatu, który wskazywałby na arabską rodzimą kulturę jako jedną z genez tekstu koranicznego lub myśli islamu. Jedynie islamiści polscy, m.in. Janusz Danecki, wskazywali na muzułmańską koncepcję Boga stanowiącą rozwój i kontynuację lokalnego i wschodniego monoteizmu.
W mojej pracy staram się wyłonić elementy przedmuzułmańskiej kultury arabskiej, które przeniknęły do myśli islamu, szczególnie do tekstu koranicznego. Ponieważ okazało się, że jest ich wiele, ograniczyłem zakres mojej pracy do zagadnienia koncepcji Boga w dawnej poezji arabskiej, pokazując jak rozwój tej koncepcji wpływał na myśl samego Proroka i tekst Koranu(...)
Spis tresci
Wprowadzenie - Przegląd koncepcji Boga w otoczeniu Arabii przed islamem
Bóg
Mezopotamia
Egipt
Judaizm, chrześcijaństwo, judeochrześcijaństwo
CZĘŚĆ I.
ROZWÓJ KONCEPCJO BOGA OD POLITEIZMU DO HENOTEIZMU
Politeizm
Religie pierwotne
Animizm
Totemizm
Manizm - kult przodków
Kult ciał astralnych
Demonizm
Przegląd najważniejszych bóstw arabskich
Relacja między człowiekiem a Bogiem w politeizmie staroarabskim
Henoteizm
Henoteizm na Półwyspie Arabskim
CZĘŚĆ II.
HANIFIZM
Myśl hanifizmu
Interpretacja koraniczna
Nurt arabski
Działalność misjonarska
Forma frakcyjna
Świ�ta Księga
Rytuały
Dogmaty
Najważniejsze postacie hanifizmu
Literatura hanifizmu
Poezja hanifizmu
Część dogmatyczna
Etyka hanifizmu
Umayya Ibn Abi as Salt - poeta i niedoszły prorok hanifizmu
Umayya i Muhammad
Ummaya poetą
DODATEK:
HANIFIZM W PROCESIE CENTRALIZACJI ŻYCIA GOSPODARCZO-SPOŁECZNO-POLITYCZNEGO I NARODZINY PROROKA
Państwa Arabii Południowej
Zakończenie
Bibliografia