|
|
Boże Igrzysko
Dzieje Rzeczpospolitej Szlacheckiej
"Nierządem Polska stoi" - nieźle ktoś powiedział;
Lecz drugi odpowiedział, że nierządem zginie.
Pan Bóg nas ma jak błaznów. I to prawdy blisko,
Że między ludźmi Polak jest Boże igrzysko.
Boże Igrzysko to gra, w której gracze wcielają się w postaci magnatów Rzeczypospolitej w okresie od rządów Władysława Jagiełły do rozbiorów Polski. Gracze rywalizują ze sobą o punkty chwały walcząc z historycznymi wrogami Rzeczypospolitej, rozwijając ją kulturalnie, i dbając o wzrost swoich prywatnych majątków. Tytuł gry nieprzypadkowo nawiązuje do słynnej książki opisującej historię Polski, która była inspiracją dla autora gry, Martina Wallace’a jednego z najbardziej cenionych twórców gier na świecie. Dzięki znakomitemu odwzorowaniu uwarunkowań historycznych, gra pozwala poczuć klimat epoki, wyzwań i dylematów jakie stały przed możnymi Rzeczypospolitej tego jakże ciekawego okresu naszej historii.
Gra nawiązuje swoim tytułem i tematyką do sławnej książki Normana Daviesa traktującej o historii Polski. Tytuł jest jednocześnie cytatem z jednej z fraszek Jana Kochanowskiego: "Nie rzekł jako żyw żadnej więtszej prawdy z wieka, / Jako kto nazwał bożym igrzyskiem człowieka."
Gracze rozwijają swoje majątki w 5 prowincjach kraju, z których każda ma przypisanego sobie historycznego najeźdźcę. Magnaci rekrutują prywatne wojska aby walczyć z wrogami Rzeczypospolitej zdobywając chwałę i broniąc swoich włości. Pozyskują własnych „klientów” w prowincjach czyli popierających magnata szlachciców, dzięki którym mogą wykonywać większość akcji w grze. Zdobywają także miejsca w sejmie, co pozwala im na wpływ na politykę Rzeczypospolitej i w szczególności dysponowanie armią królewską, bardzo ważną przy starciach z silnymi przeciwnikami kraju.
Rozgrywka toczy się przez 4 tury odwzorowujące okresy historyczne i w dużej mierze polega na wygrywaniu interesów politycznych między graczami oraz na wyborze interesu własnego bądź ogólnokrajowego co nie zawsze idzie w parze.
Mechanika Bożego Igrzyska, mimo że na pierwszy rzut oka skomplikowana, podczas gry okazuję się być prostą i intuicyjną, jednocześnie oddając w znakomity sposób smaczki historyczne takie jak: liberum veto, konfederacje, kozaków czy odsiecz wiedeńską.
Polska edycja została wydana w zupełnie nowej szacie graficznej i posiada zaakceptowany przez autora gry wariant czteroosobowy (w pierwotnej wersji God's Playground jest grą wyłącznie dla 3 graczy).
Zawartość pudełka:
- instrukcja
- plansza
- 4 karty pomocy
- 48 żetonów wpływów - 4 komplety po 12 żetonów w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym
- 32 żetony wojsk prywatnych - 4 komplety po 8 żetonów (4 piechoty, 3 kawalerii, 1 artylerii) w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym
- 9 żetonów wojsk królewskich (4 piechoty, 4 kawalerii, 1 artylerii) w kolorze złotym
- 2 żetony wojsk kozackich (2 kawalerii) w kolorze jasnobrązowym
- 80 kostek graczy - 4 komplety po 20 kostek w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym
- 12 kostek króla w kolorze złotym
- 64 dyski graczy - 4 komplety po 16 dysków w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym
- 2 duże dyski miast w kolorze szarym
- 8 dysków zarządców w kolorze szarym
- 1 duży dysk traktatu w kolorze złotym
- 5 dużych dysków zamożności posiadłości ziemskich w kolorze czarnym
- 2 piony w kolorze czarnym
- 125 kostek wrogów - 25 czarnych, 25 zielonych, 25 brązowych, 30 pomarańczowych, 20 fioletowych
- 10 habsburskich znaczników wpływów w kolorze fioletowym
- 31 żetony złotych o nominale 5
- 29 żetony złotych o nominale 1
- 4 kostki do gry
- kartonowa buława hetmańska
| Liczba graczy: 3 - 4 osoby |
| Wiek: od 12 lat |
| Wydawca: Phalanx Games Polska |
| Projektant: Martin Wallace |
| Wydanie: polskie |
| Instrukcja: polska |
| Czas gry: około 120 - 180 minut |
|