Skrzynia biegow: manualna, 5 biegów typ: GETRAG 226 2.2
Zawieszenie: oryginalne BOGE + tuningowe sprężyny G-Power z epoki, dedykowane do tego modelu e24 (tak wyposażone auto zastałem w Solingen)
Koła:
Oryginalne BMW - największe w tamtych czsach, prawie 17" czyli TRX 415 - rozmiar opony z 1980 r [Michelin] ZR415 - 2 sztuki absolutnie nowe i 2 używane w doskonałym stanie. Dodam, że komplet takich nowych upon to wydatek ok tysiąca Euro.
Zender - skręcane !!! - oryginalne tuningowe koła z epoki wraz z oponami Fulda Y-2000 z 1984r 225/50ZR16 przód, oraz 245/45ZR16 tył, opony są jak nowe ale strasznie twarde
Alpina 17 " 8,5 i 9,5 cala szerokości z epoki, z rantem zakończonym na ostro, opony Dunlop/Continental 235 przód oraz 255 tył
Radio: niedawno zakupiony odbiornik BMW bavaria z epoki ze skalą analogową
Podgrzewana wkładka zamka kierowcy
Wspomaganie kierownicy
Centralny zamek
Oryginalne fabryczne zabezpieczenie antykradzieżowe montowane na błotniku tylnym pod szybą za kierowcą (zamek patetowy)
Instalacja radiowa Oryginalna wraz z elektryczną anteną i 4 głośnikami współosiowymi Baupunkt
Na tylnej półce schowki (pody) a w nich skryte głośniki , brak zagłówków tylnych
Wykonane prace
Wszelkim pracom przyświecał cel przywrócenia oryginalności choć poważnym wyłamaniem była zmiana koloru... Dziś nie wiem czy dobrze zrobiliśmy jednak wyszedłem z założenia, że ponieważ lakier był spalony przez słońce i tak należało go usunąć i lakierować całość na nowo. Z kolei auto zostało rozebrane tak mocno, że zmiana koloru nie stanowiła żadnego problemu, a moja osobista opinia jest taka, że kolor ciemny - szczególnie przy autach z taką ilością listew chromowanych to lepszy wybór, dlatego po sporym zamieszaniu i przy dużej dozie niepewności zmieniliśmy kolor na głęboką czerń.
Wnętrze
Zawór wody chłodzącej się rozszczelnił i ubarwił dywan na tęczowo - do niczego się nie nadawał. Poza tym śmierdział i mało tego cała izolacja dźwiękochłonna/wygłusznia pod dywanem i na ścianie grodziowej była nasączona tym paskudztwem tzn. płynem chłodniczym. Okazało się, że oryginalne maty dzwiękochłonne są już niedostępne w ASO poza jednym elementem (z wielu) za niebagatelną kwotę ponad 700 zł (rok 2007).
Ponieważ wszystko należało wymienić zacząłem od usunięcia na gorąco starych mat bitumicznych do gołej stali . Na tą powierzchnię, odtłuszczoną nałożyliśmy lakiery podkładowe a następnie 2 warstwy maty bitumicznej na ciepło , następnie częściowo oryginalną matę, a na reszcie podłogi specjalne samoprzylepne pianki o grubości od 5 do 18mm [armaflex] - materiał o zamkniętej strukturze komórki co blokuje skutecznie wchłanianie wody i wilgoci.Stosuje się go na instalacje [rurociągi] chłodnicze gdzie dochodzi do kondensacji pary wodnej z powietrza. Następna warstwa to 2 mm guma w celu zasymulowania warstwy twardej (zgodnie z oryginałem). Następnie nowo uszyty dywan i dywaniki pod nogi.
Podsufitka - nowa dziurkowana biała, a w zasadzie kremowa - oryginalna
Fotele Recaro - dedykowane do modelu e24, w 100% oryginalne, włącznie z nalepka producenta, odnowione (umyte i zaimpregnowane) preparatami marki Gliptone - stan nie wymagał żadnej ingerencji tapicera. Proces renowacji skór trwał w sumie 5 dni (ok 6 h każdego dnia). Problem był tylko jeden - brak konserwacji skóry od kilkudziesięciu lat, co spowodowało że stała się ona twarda jak cienka płyta pilśniowa. Na szczęście nikt jej nie używał i nie powstały na niej żadne pęknięcia ani przedarcia. Po kilkukrotnym powtórzeniu procesu [mycie/szczotkowanie + odżywka --> Gliptone) materiał powrócił do stanu zdatnego do użytkowania i podziwiania :)
Boczki - oryginalne - chromowane elementy (głównie chromowane plastiki podłokietników ) na drzwiach od wew. wymienione na nowe
Prace blacharskie
Niebywałe ale prawdziwe - auto mialo niewiele korozji, głównie za sprawą tak długiego postoju w ciepłym miejscu: dziura we wnęce koła zapasowego, w prawym progu pod słupkiem A, drzwi od spodu (rynienki + uchwyty uszczelki na drzwiach od dołu L+P). Wszystkie naprawy wykonane wg sztuki, dorobione uchwyty uszczelek zgodnie z oryginałem.
Zawieszenie
Po demontażu wszystko (bez drążków kierowniczych - kupione nowe) zostało wypiaskowane po czym ocynkowane i polakierowane proszkowo. Wszystkie tuleje gumki, poduszki i sworznie zostały wymienione na nowe zakupione w ASO BMW włącznie z głównymi poduszkami tylnej belki.
Dodatkowo wymienione zostały łożyska wszystkich kół/piast - wszystko zakupione w ASO
Układ hamulcowy
Piaskowane i lakierowane odpowiednią farbą zaciski hamulcowe.
Wymienione gumki uszczelniające tłoczki - wszystkie OEM BMW
Nowe przewody hamulcowe - przewód główny ok 3000mm + przednie i tylne (boczne) + oryginalne nowe klamry, śruby, gumki mocujące + nowy trójnik nad dyfrem - wszystko OEM
Nowe tarcze P+T zimmermann + klocki hamulcowe ATE P+T
Zestaw ham. ręcznego na L i P stronę - nowy OEM
Układ paliwowy
Trawienie zbiornika kwasem z dodatkiem inhibitora + zabezpieczenie fosforanem. Piaskowanie i cynkowanie zbiornika od zewnątrz. Zabezpieczenie zbiornika poliuretanową masą natryskową. Wymiana starych przewodów stalowych OEM [ok 3400 mm x 2 zasilanie + powrót],wszystkich przewodów gumowych, pompy paliwa [BOSCH] + filtr paliwa [BOSCH].
Wymiana regulatora ciśnienia paliwa - OEM BMW
Wymiana wtryskiwaczy paliwa na nowe - OEM BMW/Bosch
Oczywiście wymienione zostały takie podstawowe elementy jak przewody WN, cewka, kopółka wraz z palcem - wszystko OEM lub BOSCH
Układ napędowy
Wyważenie wału - kontrola [wszystko było ok] - przeguby również były ok
Oczyszczanie i cynkowanie wału
Wymiana podpory wału oraz przegubu wału - OEM BMW
Wymiana uszczelnienia dyfra - OEM BMW
Wymiana łożysk dyfra - OEM BMW
Wymiana poduch zawieszenia skrzyni biegów oraz silnika - OEM BMW
Wymiana kompletu elementów konstrukcji lewarka w celu usztywnienia drążka zmiany biegów
Silnik i komora silnika-osprzęt
Auto posiada rzadko spotykany blok silnika o symbolu M90. Jest to największy blok (3453 cm³) stosowany pierwotnie w gaźnikowym lub wtryskowym modelu E3/E9 3.0 Si/CS/CSi, a skonstruowany na potrzeby modelu BMW M1. Tam też z odpowiednią głowicą (24 zaworową i 2 wałkami rozrządu) znaną z silnika M6, blok ten standardowo osiągał moc prawie 280 KM, nie wspominając o wersjach turbodoładowanych, przygotowywanych do wyścigów torowych (ten sam blok wytrzymywał ponad 800KM !!! - co prawda nie wiadomo ile okrążeń wytrzymywał ale to ten blok:) )
Bloki M90 montowane były do E24 tylko do pewnego momentu w roku 80, jednak dokładnych informacji nigdy nie udało mi się uzyskać. Mało tego pytając o ten symbol w serwisie panowie za ladą robą zazwyczaj bardzo duże oczy twierdząc, że wręcz nic takiego nie istnieje:) Są przekonani, że w E24 były montowane wyłącznie bloki M30 co oczywiście nie jest prawdą. Istnieje drobna różnica pomiędzy M30 i M90 patrząc na sam blok, a co za tym idzie głowica musi również być inna. I tak właśnie jest. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że na głowicy widnieje odlany symbol M90 co nie pozwala pomylić się przy jej doborze do bloku. Dla większości znawców tej marki jest to zupełnie nieznany temat jednak ja przez kilka lat styczności z tym wspaniałym autem zdobyłem trochę więcej wiedzy niż przeciętny "fachowiec" od bmw i oczywiście jeśli ktokolwiek ma ochotę to udzielę korepetycji nieodpłatnie i na przykładach w postaci zdjęć z życia wziętych, a dokładnie z mojego warsztatu:)
Zakres czynności przy renowacji silnika i głowicy poniżej:
Planowanie głowicy + frezowanie i polerowanie gniazd, polerowanie zaworów i grzybków zaw. + kilkukrotna regulacja zaworów
Honowanie szklanek - tłoki pozostały nominalne!!
Planowanie bloku, polerowanie sworzni, sprawdzenie wału korbowego + wymiana wszystkich pierścieni na nowe oryginalne + nowe panewki korbowodowe i główne.
Oczywiście blok silnika został wypiaskowany a następnie polakierowany odpowiednią farbą termo i olejoodporną.
Głowica oraz wszelkie części aluminiowe zostały wyszkiełkowane, a kapa głowicy, miska olejowa i niektóre drobiazgi zostały zabezpieczone specjalnym lakierem aby zapobiec zabrudzeniu i utlenianiu.
Na wszystkie czynności posiadam dokumenty ze specjalistycznego warsztatu z którym współpracujemy.
Silnik jest obecnie po dotarciu i auto od momentu "zmartwychwstania" przejechało ok 4-5 tyś. Przebyłem kilka podróży po 500 km autostradami. Silnik na żądanie osiąga swoje maximum bez zawahań. Wartość przyśpieszenia jest mi nieznana ale osiągnąłem tym BMW wielokrotnie prędkość powyżej 200 km/h, a raz rozpędził się do 230 co i tak nie było jego maksimum.
Zakres nowych części w silniku i komorze silnika:
Nowe uszczelki pod głowicę, kapy rozrządu, kolektor wodny, kolektory wydechowe, kapę zaworową, miskę olejową,pompę wody - OEM BMW
Nowy ślizg, prowadnica i sprężyna napinająca łańcuch rozrządu
Renowacja rozrusznika i alternatora - mechaniczna i estetyczna
Wymiana zbiornika wody i wentylatora visco + wszystkie węże gumowe - OEM BMW
Dużo drobiazgów jak klamry, haczyki nowe śruby itp - tylko OEM BMW
Wszystkie elementy z aluminium szkiełkowane a stalowe piaskowane i ocynkowane .
Obudowa filtra powietrza + osłona wentylatora na podszybiu - pochromowane
Wymienione na nowe oczywiście takie el jak filtry oleju,paliwa, pow. KN,płyny (chłodn, wspomagania , skrzyni biegów i dyfra - 100% Castrol) termostat, przewody zapłonowe, cewka, kopułka + palec - 80 % OEM BMW
Poprawiona podstarzała elektryka na oryginalnych częściach z ASO
Z zewnątrz
Poza nowym lakierem należało wymienić kilka elementów, które są najdroższymi z całej listy zakupów. Wszystkie części zakupiliśmy nowe w salonie. Stare gumy czy listwy określane często na aukcjach jako "w dobrym stanie" i tak są STARE , a to nigdy ładnie nie wygląda.
Wymian uległy:
Chromy wokół szyby czołowej
Chromy z gumami na podszybiu drzwi kier. i pas.
Tylne chromy na podszybiu OK - tylko wymiana gum na nowe (one zawsze są spękane)
Chromy na rancie dachu - nowe do okoła
Nerki L+P
Reflektory Przednie - również od BMW - Piaskowane i ocynkowanie okulary na których osadza się klosze.
Nowy sygnał dzwiękowy (niskie i wysokie tony , czyli 2 szt) - OEM
Gumowy odbój tylnego zderzaka (listwa - ponad 400zl - zamówiona pierwszy raz w historii poznańskiego salonu ) + specyficzne końcówki gumowe na koniec listwy gumowej
Gumowe listwy na przedni zderzak (2 x boczna + środkowe) + końcówki + nowe chromy + uszczelka pod chromy
Zestawy oryginalne do mocowania zderzaków do karoserii P+T i gumowych elementów do zderzaków
Uszczelki drzwi - L+P
Uszczelka pod maskę (na front i prostokątna na komorę wentylatora) + nowe odboje
Dużo specjalnych klipów, plastikowych tulei do mocowania listew ozdobnych i specjalne kliny do chromów
Wszystkie szyby są oryginalne, przyciemniane na brązowo i w bardzo dobrym stanie. Uszczelki szyb są oryginalne i nie zostały wymienione na nowe ponieważ ich stan jest wręcz doskonały. Po prostu po oczyszczeniu z masy uszczelniającej i zakonserwowaniu są jak nowe.
Niedawno zakupiłem oryginalne pasy na karoserię (widoczne na ostatnim zdjęciu). Jest to oryginalny fabryczny dekor z jakim E24 do 1982 roku opuszczało linię produkcyjną. Po tym czasie dekory zostały zmienione na inne (zmienił się ich kształt/grafika).
Na pewno zapomniałem o wielu częściach, które wymieniliśmy ale trwało to tak długo że nie sposób wszystko spamiętać.
W sumie to mogłem oszczędzić czasu wszystkim czytającym i napisać ze wszystko jest albo nowe, albo tak odrestaurowane ze wygląda i funkcjonuje jak nowe (.... z dodatkowych, nie wymienionych czynności...: wszystkie silniczki elektryczne - sprawdzone i 2 naprawione )
W zasadzie posiadam zmagazynowane 90 % wszystkich starych części, które zdemontowaliśmy (do wglądu jeśli by ktoś był zainteresowany). Część z nich nadaje się nawet do ponownego montażu, czyli odsprzedaży, bo po co montować to w tym egzemplarzu... Na nowe części zakupione w ASO BMW posiadam cały segregator faktur zbieranych sukcesywnie przez cały okres rewitalizacji auta . Suma zakupów opiewa na ponad 20 tyś zł .
W cenie auta są 2 komplety kół:
Tunigowe koła 16 " z epoki , skręcane 2 częściowe, kultowe felgi firmy ZENDER z oponami Fulda Y2000 (stan jak nowe , jednak stare 20 letnie, żal używać raczej wyłącznie na show) 245 i 255 ze sporym profilem 55 i 45.
Oryginalne felgi z epoki z oponami TRX - jeszcze starsze od Fuld ale prawdziwe TRX rozmiar R 415 opona 245/55 -Michelin. Są to największe z dostępnych w tamtym czasie obręczy - BMW Styling 5, Kreuzspeichen-Styling TRX. Dla mniejszych znawców jest to rozmiar calowo pomiędzy 16" a 17 ".
Trzeci zestaw [dostępny za dopłatą] to koła Alpina, 17 calowe z epoki. Szerokość 8,5 przód i 9 cali tył z oponami nowoczesnymi 235 i 255 - charakterystyczny kanciaty rant, bardzo podobne do modelu softline jednak o zupełnie innej wartości. Wtajemniczonym na pewno różnicy nie trzeba tłumaczyć .
Praktycznie auto jestem zmuszony sprzedać ze względów prozaicznych, czyli brak środków na rozwijanie własnego interesu. Nie ma sensu rozpisywać się ile dla mnie znaczy ów pojazd, ale mam nadzieję, że powyższy opis wystarczająco to dokumentuje. Oczywiście bardzo niechętnie się go pozbędę, jednak wszystko ma swoją cenę i tak w moim przypadku ten pojazd również. Zatem bardzo proszę wszystkich o nie zadawanie pytań o negocjacje cenowe czy też zamiany na cokolwiek. Nie jestem handlarzem tylko hobbystą klasycznej motoryzacji. Postanawiam pozbyć się tego wspaniałego samochodu wyłącznie aby inwestować kolejne pieniądze w mój warsztat lub może w kolejny projekt ratowania jakiegoś pojazdu spod znaku śmigiełka. Wszystko po to aby robić w życiu to co najbardziej lubię, czyli obcowanie z takimi autami jak to BMW, a nie jak np jego następca i tym podobne marne imitacje prawdziwych samochodów, które powinny być określane raczej mianem promów kosmicznych niż automobilami z krwi i kości.
Cena nie podlega negocjacji - jeśli ktoś pominął powyższy akapit :)
Bardzo chętnie odpowiem na wszystkie pytania telefonicznie, mailowo oraz osobiście.
Przyjazd do klienta nie wchodzi w rachubę, chyba że na lawecie i wyłącznie przy odpowiedniej aurze - na koszt zainteresowanego.
Auto znajduje się pod Poznaniem (ok 15 km od centrum miasta w północnym kierunku, na Piłę/Koszalin )
Tel kontaktowy od 12-24, 7 dni w tygodniu
696 [zasłonięte] 110
e-mail:
[zasłonięte]@oldtimerpark.pl