Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Blumówna Helena WARSZTAT MALARZA REALISTY __ FOTKI

24-01-2012, 5:51
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 55 zł     
Użytkownik RECIPAT
numer aukcji: 2004189509
Miejscowość częstochowa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 16-01-2012 21:05:13

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1954
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 WARSZTAT MALARZA REALISTY

krajobraz



Helena Blumówna 

 

 

Wydawnictwo: "Sztuka" 1954 nakład 15000 egzemplarzy.
Liczba stron: 60 ( notki biograficzne i opisy obrazów) + 60 reprodukcji
Oprawa: miękka
Wymiary:14,5 x 20,4 cm
.

 

 

W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się duża ilość rysunków i szkiców malarzy polskich XIX i XX w.

Rysunki te pochodzą przeważnie z darów kolekcjo­nerów, kompletujących swe zbiory z dużym wyczuciem arty­stycznymi ze zrozumieniem ich znaczenia dla rozwoju sztuki polskiej. Niektóre rysunki sami artyści oddawali jeszcze za ży­cia do zbiorów muzealnych, inne są ich spuścizną artystyczną przekazywaną przez spadkobierców.

Systematycznie prowa­dzone inwentarze i katalogi, sporządzone współcześnie z da­rami, mogą rozstrzygnąć niekiedy o atrybucji rysunków w ra­zie, gdyby miały powstać wątpliwości co do ich autorstwa. Na marginesie dyskusji o malarstwie polskim, jak również w związku z reorganizacją galerii malarstwa polskiego Muzeum Narodowego w Sukiennicach, przeprowadzoną w 1951 r. — podjęliśmy badania nad zbiorem rysunków. Wyniki tej pracy postanowiono ujawnić w formie wystaw czasowych w bocznych salach galerii. Przewidziane wystawy miały określony pro­gram — pokazać na pewnym zespole dzieł rozwój określonego problemu. Jako główne zagadnienie wysunął się „warsztat malarza-realisty". Niestety ograniczenie, wynikłe z braku odpo­wiedniej ilości miejsca wystawowego, nie pozwoliło na pełne ukazanie warsztatu polskich malarzy-realistów w rysunkach i szkicach. Stąd wynikła decyzja wystawienia posiadanego materiału w określonych zespołach. Tematem pierwszej, inau­guracyjnej wystawy tego cyklu stał się krajobraz. Wybór mo­tywu krajobrazowego posiada swe uzasadnienie nie tylko w możliwości zestawienia odpowiedniej ilości eksponatów, ale odpowiada przede wszystkim roli, jaka przypadła krajobra­zowi w kształtowaniu się realizmu w malarstwie polskim XIX w. 

 Ilość wystawionego materiału tj. sześćdziesięciu rysunków i akwarel, w tym jednego szkicu olejnego — była stosunkowo niewielka, ponieważ wystawa mieściła się w dwóch małych salkach. Nic tedy dziwnego, że materiał ten nie mógł dać peł­nego obrazu rozwoju malarstwa pejzażowego. Niemniej sam jego dobór wzbudził duże zainteresowanie, gdyż nasunął histo­rykowi sztuki szereg refleksji, a nawet zarysował kilka pro­blemów. Stąd też wystawa była poważnym osiągnięciem i wydanie katalogu już po jej zamknięciu wydaje się uzasadnione.

Materiał wybrany na wystawę i przedstawiony w całości w niniejszej publikacji obejmuje lata 1830—1890. Krajobraz wiąże się ściśle z zagadnieniem realizmu w malarstwie XIX w. W latach 1820—1830 we wszystkich krajach europejskich ar­tyści zwrócili się wprost do przyrody i przez jej dokładne studia zarzucili idealizowanie i romantyczną heroizację. Oczy­wiście, że zwrot ten nie doprowadził od razu do pełnego zro­zumienia realistycznego malarstwa krajobrazowego, ale zapo­czątkował długotrwały proces, który dokonywał się etapami. W historii sztuki przyjęto, że początki tego ruchu tkwiły w malarstwie angielskim (Constable, Bonnington), które na­wiązywało do wielkich 'tradycji niderlandzkich XVII w. Około 1824 r. zaznajomienie się malarzy francuskich z pejza­żem angielskim spowodowało zwrot tak w malarstwie fran­cuskim jak i w ogóle na kontynencie europejskim. We Francji zwrot ten znalazł najwspanialszy i pełny wyraz w szkole bar-bizońskiej (T. Rousseau, Dupre, Troyon i inni). Oddziaływanie tego ogólnego prądu przeniosło się na sztukę niemiecką, by i tam zainicjować rozwój. Od romantycznego pejzażu droga rozwojowa prowadziła do dojrzałego realizmu malarstwa A. Menzla. Niezależnie od ruchu powstałego na zachodzie Eu­ropy, obserwujemy to samo zjawisko w malarstwie rosyjskim. Zwrot do realizmu nie był i tu sprawą jednego artysty, lecz składały się nań wysiłki kilku najwybitniejszych jednostek. (Prekursor krajobrazu realistycznego S. Szczedrin zmarł w 1830 r., kontynuatorem jego był M. I. Lebediew 1812— 1837). Dziś wobec aktualnego programu powrotu do natury — sprawy te są nam szczególnie bliskie. Fakt ten, zarysowujący się również we współczesnym postępowym malarstwie fran­cuskim, spowodował uwagi godną wypowiedź Aragona *, któ­ry snując refleksje na temat tradycji pejzażu francuskiego i jego genezy w XVI w., zajął się szczególnie okresem budzenia się realizmu po 1824 r. i wiekiem dziewiętnastym, który okre­śli! piękną nazwą „wielkiego inwentarza przyrody fran­cuskiej". Aragon powtarza, że przykład Anglików zachęcił młodzież francuską w latach trzydziestych XIX w. do zerwania z pej­zażem komponowanym („paysage de composition"). Podnosi rolę i znaczenie tych malarzy francuskich generacji Musseta, którzy nie ulegali romantyzmowi lecz dążyli do naśladowania na­tury, samo zerwanie z tradycją pejzażu komponowa­nego „nazajutrz" po salonie 1824 r. — nazywając wiel­kim krokiem w kierunku realizmu. Równocześnie nie godzi się już na mianowanie tych artystów nadal romantykami, gdyż to nie jest zgodne z ich ideologią i twórczością. Towa­rzyszy temu procesowi zastąpienie w krajobrazowym malar- stwie francuskim motywów obcych (przeważnie włoskich) motywami przyrody własnej, głównie z okolic Ile-de-France. Zebrany w tym wydawnictwie materiał, złożony z rysun­ków i szkiców, posiada niemałe znaczenie dla poznania roz­woju krajobrazu w realistycznym malarstwie polskim XIX w., daje również pojęcie o roli rysunku i szkicu w war­sztacie malarza realisty. Pierwszy z tych problemów byl osta­tnio niejednokrotnie przedmiotem badań, natomiast drugi wy­maga jeszcze, pogłębienia. Skompletowane w tym zestawieniu prace mają różny cha­rakter. Niektóre rysunki i akwarele, jako całkowite spełnienie zamierzeń artysty, stanowią dzieła skończone, inne posiadają charakter doraźny jako bezpośrednie studia natury. Oczy­wiście szkicowość, doraźność rysunku czy akwareli nie przesą­dzają o ich jakości ani nie pomniejszają ich znaczenia. Określe­nie charakteru rysunku ułatwia tylko jego ocenę i zrozumienie. Rysunek pozostawia artystom wiele możliwości twórczych. Powstaje często jako bezpośrednia notatka z natury dla utrwa­lenia w pamięci artysty realiów potrzebnych mu do jego war­sztatu pracy (np. rysunek Juliusza Kossaka z przedstawieniem dworku i jego oparkanienia). Liczne tego rodzaju prace odnaj­dujemy w dziełach Jana Matejki. Przeglądając rysunki Matejki widzimy, że niektóre z nich o charakterze szkicowym lub war­sztatowym służyły do utrwalenia motywu czy kształtu przed­miotu, inne znowu, które miały może to samo przeznaczenie, nabierały w realizacji cech dzieła przeprowadzonego konse­kwentnie do końca, stanowiąc pełne rozwiązanie jakiegoś za­łożenia artystycznego. Takim rysunkiem jest „Las" Matejki. Okazuje się, że rola rysunku w twórczości artysty nie zawsze jest jednakowa, może on służyć różnym celom. Dość wskazać na szkic akwarelowy A. Mroczkowskiego „Widok na Hawrań i Murań". "W tej notatce posiadającej już duże wartości utrwalił artysta swe spostrzeżenia kolorystyczne, które były mu za­pewne potrzebne przy malowaniu obrazów olejnych. Charakter skończonego dzieła wykazuje przede wszystkim akwarela A. Gryglewskiego, wierne odtworzenie określonego tematu. Wykończenie wszystkich szczegółów nie jest oczywiście warunkiem pełnej realizacji artystycznej, jak to widzimy np. w pięknej akwareli J. Brandta „Zagrody Wiejskie". Niezależnie jednak od swego charakteru — rysunek, szkic czy akwarela stanowi bardziej bezpośredni wyraz wysiłków artystycznych niż malarstwo olejne i pozwala głębiej wniknąć w istotę pracy malarza i bliżej poznać jego zamierzenia. Należy też przypomnieć, że podczas gdy rysunki dawnych mistrzów od dawna były przedmiotem licznych studiów i pu­blikacji — rysunki artystów XIX w. rzadko oglądane, tkwiące w tekach muzealnych lub zapomniane i rozproszone w posia­daniu prywatnym  nie doczekały się jeszcze pełnego opra­cowania, zresztą nie tylko u nas. A przecież posiadają pierwszo­rzędne znaczenie i mogą w niejednym pogłębić i uzupełnić naszą znajomość rozwoju sztuki XIX w. Zachowane w krakowskim zbiorze rysunki Jana Nepomu­cena Głowackiego są jakby ilustracją do cytowanego na wstę­pie artykułu Aragona. W szczególności „Widok Alwernii" (rys. piórkiem) z r. 1829 jest niewątpliwie odtworzeniem praw­dziwego motywu krajobrazowego. Nie jest to już „pejzaż kom­ponowany", złożony z szeregu umownych powtarzanych sche­matycznie i dowolnie elementów jak drzewa, skały itp., lecz wierny i prawdziwy, choć pozbawiony jeszcze obecności czło­wieka, obraz polskiej przyrody. Sygnatura artysty mówi o jego pełnej świadomości: „/. N. Głowacki rys. z natury Alwernia dn. 12 sierpnia 1829 r." Rok ten jest zatem jedną z dat wy­znaczających początki realistycznego krajobrazu polskiego.


Stan książki określam na bardzo dobry.

Blumówna Helena WARSZTAT MALARZA REALISTY __ FOTKI

 

kliknij aby powiększyćGaleria zdjęć
kliknij aby powiększyćGaleria zdjęć
kliknij aby powiększyćGaleria zdjęć
kliknij aby powiększyćGaleria zdjęć
kliknij aby powiększyćGaleria zdjęć

 


W związku z licznymi pytaniami i prośbami od kupujących, informuję iż:
formą płatności za zakupiony towar jest przelew na konto bankowe lub wpłata na konto w Urzędzie Pocztowym
"
- nie wysyłam za pobraniem
- nie wysyłam za granicę
- numer konta bankowego lub adres (w przypadku odbioru osobistego) udostępniam dopiero po dokonaniu zakupu
- na wpłatę czekam 7 dni i w takim samym czasie od chwili wpływu pieniędzy na konto wysyłam towar
- proszę, aby zawsze potwierdzono adres do wysyłki.






KOMUNIKAT!!!!!!!!!!!!!!
PRZED ZAKUPEM KONIECZNIE ZAPOZNAJ SIĘ Z REGULAMINEM NA STRONIE O MNIE