,,Blues mieszka w Polsce to żaden cud, warunki świetne ma przecież tu” – zapewnia na początku tej płyty Andrzej Pawka ,,Pawkin” w ognistej interpretacji utworu Sławka Wierzcholskiego i Nocnej Zmiany Bluesa. Ale – wbrew słowom piosenki – warunki dla bluesa przez wiele lat nie były w naszym kraju zbyt sprzyjają-ce. Choć Niebiesko-Czarni w 1967 roku jako pierwsi nagrali na płytę utwór bluesowy ,,Pod naszym niebem”, a rok później ,,Przyszedł do mnie blues”, który był tekstowym debiutem Bogdana Loebla w tego rodzaju liryce, choć obserwowane były już zaczyny bluesowego fermentu na Śląsku za sprawą muzyków skupionych wokół Romana ,,Pazura” Wojciechowskiego, czy w Poznaniu dzięki zainteresowaniom Wojciecha Skowrońskiego, choć konwencję rhythm and bluesa adaptowały na swoje potrzeby warszawskie zespoły Dzikusy, Chochoły, Pięciu, to jednak tak naprawdę serca i umysły słuchaczy na tę muzykę otworzył dopiero nagrany w 1971 roku album ,,Blues” grupy Breakout. O ważkości tego fonograficznego dzieła świadczy najlepiej fakt, że dwie dekady później płyta zwyciężyła bezapelacyjnie w plebiscycie kwartalnika ,,Twój Blues” na rodzimy album bluesowy XX wieku, piosenka ,,Kiedy byłem małym chłopcem” została bluesowym utworem, a Tadeusz Nalepa bluesową osobowością minionego stulecia. Mimo sukcesów na niwie bluesa, Breakout na długo pozostawał w Polsce samotnym liderem tego nurtu, a jego kolejne płyty – choć szybko znikające z półek księgarń – zbywane były kpiarskimi notkami w szacownym magazynie ,,Jazz”. Mocno ożywczy powiew przyniosła dopiero działalność Kasy Chorych z charyzmatycznym frontmanem Ryszardem ,,Skibą” Skibińskim. Na przełomie lat 70. i 80. białostocki zespół z dużym powodze-niem uczynił z bluesa muzykę śmiało konkurującą z rockowymi przedstawicielami fali Muzyki Młodej Genera-cji. Irek Dudek, nie zrażony marginalnym zainteresowaniem jego formacji Apokalipsa i Irjan, w latach 80. doczekał się wreszcie niekłamanego uznania jako twórca festiwalu Rawa Blues oraz jako lider licznych, interesujących projektów bluesowych. Przypomniany w tym zbiorze ,,Flute Tune” to nic innego, jak nowsza wersja utworu ,,Wiatr się na jesionie wietrzy” z czasów grupy Irjan. Kolejny muzyk ze Śląska, Leszek Winder, po rozwiązaniu super-grupy Krzak, zdecydował się na podjęcie działalności estradowej pod własnym szyldem, skupiając wokół siebie śmietankę muzyków z kręgu bluesa i rocka. Najbardziej śląski ze śląskich bluesmanów, Jan ,,Kyks” Skrzek, porzucił dla fortepianu i harmonijki szychty w kopalni Siemanowice, zaskarbiając sobie sympatię słuchaczy niewymuszonym autentyzmem i próbą dowiedzenia, że blues – przynajmniej w cieniu kopalnianych wież i w otoczeniu familoków – może przy-brać coś na kształt sztuki ludowej. Od trzydziestu lat muzyczne rewiry, wytyczone pod koniec lat 60. przez Animalsów, Rolling Stonesów, Blood Sweat and Tears, czy Joe Cockera, przemierza Roman ,,Pazur” Wojciechowski, właściciel jednego z najbardziej dynamicznych głosów w polskim bluesie i rocku. Utwór ,,Jak psu kość” miał swego czasu trafić na nową płytę ,,Pazura”, jednak jej realizacja nie doszła do skutku. Mniej więcej w tym samym czasie – pod koniec lat 70. – na bluesowej scenie zadebiutowały wokalistki. Martyna Jakubowicz, określana jako ,,polska Joan Baez”, umiejętnie połączyła bluesa z folkiem, znacząc go później nie tylko rockowym makijażem, z kolei artystyczny wizerunek Elżbiety Mielczarek pozostał wierny tradycyjnym bluesowym formom. Na bazie boomu bluesowego lat 80. pojawiła się nowa fala wykonawców, która w dużej części tworzy także współczesny obraz tej muzyki w Polsce. Nocna Zmiana Bluesa zaznaczyła swój ponad 25-letni estradowy żywot kilkoma bluesowymi wcieleniami, jeszcze dalej w muzycznych mariażach podążył Sławek Wierzcholski (dodajmy: także pedagog, juro¬r, promotor młodych zespołów, ceniony sideman, dziennikarz radiowy, pu-blicysta prasowy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Blueso¬wego), na tej płycie występujący w towarzystwie instrumentalistów grupy Dżem. Ale toruńsko-śląska współpraca miała i odwrotną kolejność: przy akompaniamencie muzyków z grodu Kopernika ,,Hotelowego bluesa” z właściwą tylko sobie swobodą zaśpiewał Ryszard Riedel. Własny muzyczny wizerunek – wysublimowany, oszczędnie grany blues w balladowej otoczce – wypraco-wał szczeciński After Blues, przez dwie dekady występujący jako duet i brzmiący co najmniej jak trio. Połowy lat 80. sięgają początki zespołu Kłusem z Blusem (uwaga: brak pierwszej literki ,,e” w wyrazie ,,blusem” nie jest wynikiem błędu korektorskiego), udanie przekonywującego, iż z Rzeszowa – przynajmniej jeśli chodzi o muzykę – wcale nie jest tak daleko do Chicago i Kalifornii. W tamtych czasach przygodę z blu-esem zaczynał także Adam Kulisz, ongiś jedyny wykonawca z grona awansujących na dużą scenę Rawy Blues, któremu pozwolono zagrać na bis. I – dodajmy – nie skończyło się na jednym! Na tej płycie Adam prezentuje się w swoim najnowszym artystycznym wcieleniu z perkusistą Michałem Giercuszkiewiczem i kontrabasistą Mariuszem Maksymowiczem. Od 15 lat konsekwentnie doskonali swój charakterystyczny styl zespół Blues Flowers. Wielkopolscy muzy-cy, jako jedni z nielicznych, mogą poszczycić się niekwestionowanym bluesowym przebojem ,,Nie będę grzecz-nym chłopcem”. Dla przypomnienia, a było to swego czasu nie lada wydarzeniem, piosenka zwyciężyła w telewizyjnym plebiscycie ,,Muzyczna Jedynka”. Najmłodszy w tym towarzystwie zespół Jąkpa Blues Band to po części repertuarowy spadkobierca grupy Bluesdorf Orchestra, laureata Rawy Blues’ 93. Lider, Waldemar Pająk, zdyskontował właśnie kilkanaście lat grania bluesa debiutanckim albumem ,,Północna godzina”. Tutaj mamy jego próbkę. ,,Blues mieszka w Polsce” – śpiewa za Sławkiem Wierzcholskim Pawkin, ale smutna prawda jest taka, że coraz liczniejsza rzesza bluesowych muzyków mieszka już w niebie. Z kilkunastu solowych płyt Tadeusza Nalepy niniejszy zbiór wieńczy pierwsza wersja utworu ,,To mój blues”, którym w 1982 roku artysta zadebiutował na antenie radiowej po zawieszeniu działalności grupy Breakout, rozpoczynając trwającą ćwierć wieku karierę solową. I choć przez zdecydowaną większość tego czasu muzykowi towarzyszyli na scenie żona Grażyna i syn Piotr, to swój ostatni, niedokończony koncert – 12 sierpnia 2006 roku w czeskim Trzyńcu – ,,ojciec” polskiego bluesa zagrał z towarzyszeniem zespołu Free Blues Band. ,,Słuchaj to dla ciebie / z aniołami gram / ten swój blues” – śpiewa ten, od którego wszystko się zaczęło, i którego 4 marca 2007 roku wśród nas już zabrakło...
Mariusz Szalbierz
1. Pawkin - Blues mieszka w Polsce 3.22
(S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Andrzej Pawka ,,Pawkin” – śpiew, gitary
Marek Raduli – gitara solowa
Sławek Wierzcholski – harmonijka
Irek Muszyński – perkusja
Tomasz Bidiuk – gitara basowa
Maciej Machulak - instr. klawiszowe
Piotr Mariański – chórki
Nagranie z singla na ,,Polski dzień bluesa - 16 września 2006”
(MTJ, 2006)
2. Breakout - Kiedy byłem małym chłopcem 3.09
(T. Nalepa / B. Loebl)
Tadeusz Nalepa – gitara, śpiew
Dariusz Kozakiewicz – gitara
Jerzy Goleniewski – gitara basowa
Tadeusz Trzciński – harmonijka
Józef Hajdasz – perkusja
Nagranie z płyty ,,Blues”
(Polskie Nagrania, 1971)
3. Kasa Chorych - Boogie dziadka Skiby 2.59
(R. Skibiński)
Ryszard Skibiński – harmonijka
Jarosław Tioskow – gitara
Andrzej Kotarski – gitara
Leszek Domalewski – gitara basowa
Mirosław Kozioł – perkusja
Henryk Krzeszowiec – fortepian
Nagranie z płyty: ,,Ryszard ,,Skiba” Skibiński”
(Wifon, 1984; reedycja Metal Mind Productions, 2007)
4. Martyna Jakubowicz - Blues o zużytych butach i szczęśliwym końcu szerokiej drogi
3 .59
(M. Jakubowicz / A. Jakubowicz)
Nagranie z płyty ,,Total” (Polton, 1991; reedycja Pomaton EMI / Box Music, 1999)
Płyta składankowa, w opisie brak składu zespołu
5. Irek Dudek - Flute Tune 5.15
(I. Dudek / J. Harasymowicz)
Irek Dudek – śpiew, harmonijka
Krzysztof Głuch – fortepian
Jacek Gazda – gitara basowa
Ryszard Węgrzyn – gitara
Jerzy Węglewski – perkusja
Nagranie z płyty ,,Niepublikowane” - ,,Irek Dudek Anthology 1[zasłonięte]976-20”
(Metal Mind Productions, 2006)
6. Jan Skrzek - To był chłop 5.21
(J. Skrzek / T. Kijonka)
Jan Skrzek – śpiew, fortepian, harmonijka
Nagranie z płyty ,,Górnik blues” (Poljazz, 1986; reedycja Metal Mind Productions, 2000)
7. Leszek Winder - Blues o śmierci 5.51
(L. Winder)
Leszek Winder – gitary
Jerzy Kawalec – gitara basowa
Rafał Rękosiewicz – instr. klawiszowe
Michał Giercuszkiewicz – perkusja
Nagranie z płyty ,,Leszek Winder Blues Forever”
(Polskie Nagrania, 1985; reedycja Metal Mind Productions, 2004)
8. Elżbieta Mielczarek - Poczekalnia PKP 4.35
(J. Myrow / M. Kreutz)
Elżbieta Mielczarek – śpiew
Jan Skrzek – harmonijka
Piotr Ruciński – gitara
Nagranie z płyty ,,Blues Koncert”
(MTJ, 2005)
9. Nocna Zmiana Bluesa i Ryszard Riedel - Hotelowy blues 3.54
(S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Sławek Wierzcholski – śpiew; harmonijka
Ryszard Riedel – śpiew
Andrzej Gulczyński – kontrabas
Marek Dąbrowski – gitara akustyczna
Józef Eliasz - perkusja
Nagranie z płyty ,,Chory na bluesa”
(Bass Records, 1993)
10. Roman ,,Pazur’’ Wojciechowski – Jak psu kość 2.46
(R. Wojciechowski / J. Nowosad)
Roman ,,Pazur” Wojciechowski – śpiew
Sebastian Riedel – gitara
Mieczysław Jurecki – gitara basowa
Stanisław Witta – instr. klawiszowe
Andrzej Ryszka – perkusja
Zrealizowano w Studio ,,Merlin” w Katowicach (2006)
11. Blues Flowers - Nie będę grzecznym chłopcem 4.05
(J. Drażewski / J. Drażewski)
Jarosław ,,Jaromi” Drażewski – śpiew; gitara akustyczna
Robert Grześkowiak – gitara
Maciej Kręc – gitara basowa
Henryk Szopiński – instr. klawiszowe
Paweł Kuśnierek – perkusja
Nagranie z płyty ,,Nie będę grzecznym chłopcem”
(Flower Records, 1997)
12. After Blues - Mój raj 4.40
(L. Piłat, W. Baranowski / Sz. Kaczmarek)
Waldemar Baranowski – gitara
Leszek Piłat – gitara basowa, śpiew
gościnnie: Piotr ,,Baton” Jaźwiński-Lemke – perkusja
Nagranie z płyty ,,Już nie kłam”
(Tomato, 1995)
13. Sławek Wierzcholski i Dżem - Wodnik – rozrywkowy bar 1.58
(S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Sławek Wierzcholski – śpiew; harmonijka
Paweł Berger – instr. klawiszowe
Jerzy Styczyński – gitara
Adam Otręba – gitara
Beno Otręba – gitara basowa
Jerzy Piotrowski - perkusja
Nagranie z płyty ,,Ciśnienie”
(Bass Records, 1993)
14. Kłusem z Blusem - Boogie dla króliczka 4.22
(W. Clark / T. Kiersnowski)
Tomek Kiersnowski – śpiew; harmonijka
Sławek Rybczyński – gitara
Wojtek Kwieciński – kontrabas
Jarek Gajewski – instr. klawiszowe
Krzysztof Filipski – perkusja
Nagranie z płyty ,,Z Rzeszowa przez Chicago do Kalifornii”
(Omerta Art, 2005)
15. Adam Kulisz - Jaromkowy blues (3.00)
(A. Kulisz / A. Kulisz)
Adam Kulisz – śpiew, gitara
Michał Giercuszkiewicz – perkusja
Mariusz Maksymowicz – kontrabas
Nagranie z płyty ,,Bluesletter”
(JAM, 2008)
16. Jąkpa Blues Band - Blues 40-tej Ulicy (7.44)
T. Bogucki / T. Bogucki)
Waldemar ,,Jąkpa” Pająk – gitary, śpiew
Tomasz Piłat – perkusja
Maciej Maciołek – gitara basowa
Michał ,,Cielak” Kielak – harmonijka
Cezary Górski – instr. klawiszowe.
Nagranie z płyty ,,Północna godzina”
(Flower Records, 2008).
17. Tadeusz Nalepa – To mój blues 4.31
(T. Nalepa / T. Nalepa)
Tadeusz Nalepa – gitary, śpiew
Bogdan Kubicki – gitara basowa
Marek Surzyn – perkusja
Nagranie z płyty ,,To mój blues” (Polskie Nagrania, 1989; na CD jako ,,To mój blues vol. I 1[zasłonięte]979-19”, 1991; reedycja box ,,Tadeusz Nalepa 1[zasłonięte]982-20”, Metalmind Productions, 2006)
- Nośnik : CD
- Opakowanie : Digipack
- EAN : 590[zasłonięte][zasłonięte]21405
- Wydawca : 4ever MUSIC
Odbiór Osobisty Warszawa
Szczegóły znajdziesz w zakładce "O mnie". Przedmioty będą czekały na Ciebie maksymalnie 14 dni.
Wysyłka
Dokładamy starań aby Twoje zamówienie zostało wysłane tak szybko jak to tylko możliwe i odpowiednio zabezpieczone. Jeżeli
Twoje zamówienie do Ciebie nie dotrze w ciągu 3 dni lub masz uwagi dotyczące zabezpieczenia przesyłki przed uszkodzeniem skontaktuj sie proszę z nami.
Poczta Polska
Przesyłki wysyłane są zawsze jako polecone-priorytetowe(mają możliwość monitorowania lokalizacji). Jeżeli życzysz sobie
numer listu przewozowego napisz do nas w uwagach do sprzedającego. Koszty wysyłki dotyczą wyłącznie przesyłek krajowych.
Przesyłki zagraniczne wyceniane są indywidualnie.
Kurier
Korzystamy z sieci K-ex. Mają możliwość monitorowania lokalizacji. Jeżeli życzysz sobie numer listu przewozowego napisz do nas w uwagach do sprzedającego.
Dokonując zakupu na naszych aukcjach automatycznie wyrażasz zgodę na udostępnianie Twoich danych osobowych przewoźnikom Twojego zamówienia.
Nie znalazłeś interesującego Ciebie albumu muzycznego/filmowego na naszych aukcjach?. Napisz do nas. Poinformujemy Cię w jakiej cenie w jakim czasie będziemy mogli dla Ciebie sprowadzić ten produkt.
Dane kontaktowe
4ever Music
tel. +48 22 [zasłonięte]3143
mobile +48 [zasłonięte]765450
[zasłonięte]@4evermusic.pl
Płatności
PL901[zasłonięte]000900[zasłonięte]00013[zasłonięte]145
Madej Paweł Madejski
Pileckiego 109 m 43
02-781 Warszawa