Po koniec lat 70. zespoły Irjan i Kasa Chorych wyruszyły w wspólną trasę koncertową z programem ,,Różne barwy bluesa”. Kilka lat później, działając już pod własnym szyldem, Irek Dudek postanowił przypomnieć, że blues – bez uszczerbku dla swej tradycyjnej formy – może przybrać niejedno oblicze. W latach 80. funkcjono-wała więc rozbudowana instrumentalnie Sesja Bluesowa Ireneusza Dudka, kilkunastoosobowy Big Band Boogie, kameralne trio skrzypcowe. Muzyczne poszukiwania twórcy festiwalu Rawa Blues największe uznanie zyskały jednak w następnej dekadzie, kiedy to pod hasłem ,,symphonic blues” zestawił na jednej scenie zespół bluesowy z kompletną orkiestrą smyczkową, poddając wysublimowanej aranżacyjnej kosmetyce zarówno własne utwory, jak i bluesowe standardy. Symfoniczny projekt spotkał się z bardzo pochlebnym przyjęciem – także u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie pisano, że Dudek ,,stworzył symbiozę między muzyką bluesową a polską melancholią”. Jeszcze odważniej do przekształcania bluesowego tworzywa podszedł Sławek Wierzcholski, nagrywając na przełomie wieków płyty ,,Polski blues” i ,,Przejściowy stan”. Pierwsza z nich to flirt bluesa z muzyką ludową, druga to jeszcze dalej idący mariaż bluesa z folkiem (dość wspomnieć, że na płycie zagrało 25 muzyków z siedmiu krajów). Przy instrumentarium, na które złożyły się m.in. lira korbowa, drumla, burczybas, cymbały, udy, tuba, koza, marimba, nawet akordeon, mandolina czy skrzypce zdawały się być bardzo pospolitymi instrumentami, o gitarach i harmonijce nie wspominając. A że Sławek nie toleruje artystycznego zastoju, na okoliczność realizacji kolejnej płyty wziął jednorazowy rozbrat z Nocną Zmianą Bluesa, zapraszając do współpracy wyłącznie muzyków jazzowych z Wojciechem Karolakiem na czele. Jakby tego jeszcze było mało, w towarzystwie Jacka Sprucha and the The Old Time Band przeniósł się w klimaty archaicznego bluesa Delty. O eksperymenty na bazie 12-taktów pokusił się bydgoski Green Grass, kojarzony dotąd z konwencją bluesa chicagowskiego. Na koncercie, którego efektem jest płyta ,,Blues dla Majki”, grupa Jacka Herzberga śmiało wykroczyła poza schemat elektrycznego bluesa, przywołując za sprawą zaproszonego wokalisty Wacława Węgrzyna atmosferę nagrań Jima Morrisona i okraszając muzyczną fuzję bluesa, jazzu i funky odlotowymi dźwiękami trąbki awangardowego jazzmana Andrzeja Przybielskiego. Wszystko razem przydało muzyce Green Grass niespotykanego dotąd kolorytu i co ważne – doskonale się z nią zasymilowało, czego najlepszym dowodem jest utwór ,,Pociąg widmo’’, pędzący z impetem w takt gitarowo-trąbkowych improwizacji. W Doktor Blues, innym projekcie Jacka, blues także miesza się z folkiem i jazzem, ale już w tradycyjnej, akustycznej formule, ubarwionej dźwiękami takich instrumentów, jak gitara rezofoniczna, banjo, kazoo, altów-ka, czy kongi. Daleko poza bluesową stylistykę wykraczają muzyczne zainteresowania Bartka Łęczyckiego, od trzech lat triumfatora kategorii harmonijkarz roku w plebiscycie czasopisma ,,Twój Blues”. Bartek bierze na warsztat także jazz, funk, country, muzykę orientalną, hip-hop, a nawet ciężkiego rocka i folk irlandzki. W niniejszym zestawie prezentuje się w autorskiej wersji tematu ,,Meisterklasse Boogie’’ z ,,harmonijkowego’’ repertuaru Sławka Wierzcholskiego. Własną przestrzeń muzyczną, rozpiętą pomiędzy bluesem a jazzem, wypracował sobie Grzegorz Kapołka, bluesowy gitarzysta roku 2001 w plebiscycie miesięcznika ,,Gitara i Bas”. Jego wysoko cenione płyty ,,Blue Blues” i ,,Blue Blues II” (we wspomnianym rankingu bluesowy krążek 2001 roku) są dobitnym przykładem bliskiego pokrewieństwa obu tych gatunków. O tym, że tkwiąc głęboko w bluesowych korzeniach można podejść do bluesa w nietuzinkowy sposób, prze-konuje toruński zespół Tortilla. Na ostatniej płycie grupa Maurycego Męczekalskiego wzbogaciła brzmienie akordeonem, saksofonami, organami Hammonda i Farfisa, skrzypcami i wiolonczelą, zgrabnie kojarząc atencję dla bluesowej tradycji z rock’n’rollową energią i jazzowym pulsem. Także sąsiad Tortilli ,,zza miedzy”, formacja Banaszak & The Best, daje dowód, że nie odchodząc daleko od bluesowego kanonu można porwać słuchacza radosnymi, tanecznymi rytmami za sprawą wybuchowej mieszanki jump-bluesa, neoswinga, boogie, rock’n’rolla i rockabilly. O interesujący projekt muzyczny pokusił się Bogdan Szweda (na co dzień Schau-Pau Acoustic Blues) z towarzyszeniem grupy Easy Rider. Utwór ,,La Femme Défendue” to efekt inspiracji młodym kinem francuskim i tamtejszą gwiazdą ekranu młodego pokolenia, Isabelle Caré (stąd w typowym bluesie nietypowy refren... po francusku). ,,Sytuacja wybitnie bluesowa: mój bohater w poszukiwaniu swojej muzy wędruje po całym świecie, nie śpi po nocach, by w końcu znów wylądować w Paryżu. Czyli, jak mawiał Leadbelly, jest w nim blues!” – mówi o swoim projekcie Bogdan. Odmienne oblicze od pamiętnych występów z Ryszardem ,,Skibą” Skibińskim ma współczesna Kasa Cho-rych. Pod wodzą Jarosława Tioskowa grupa hołduje stylistyce gitarowego blues-rocka. W tym jednak przy-padku pojęcie to należałoby traktować znacznie szerzej, albowiem w muzyce ,,kasiarzy” pojawiają się też elementy funky, reggae, czy – jak w piosence ,,Puls” – pop-rocka. Działająca od ćwierć wieku Krakowska Grup Bluesowa (gwoli ścisłości odnotujmy, że była w tym okresie dziesięcioletnia przerwa) wykonuje stylowo brzmiący konglomerat rhythm’n’bluesa, soulu i boogie. A o tym, że nie zamyka się w sztywnych ramach, świadczy rozkołysany w rytmie reggae utwór ,,Jak zwał, tak zwał”, okra-szony zagrywkami fletu oraz – gościnnie – harmonijkową solówką Sławka Wierzcholskiego. W duchu Blues Brothers (ale też Jamesa Browna czy Lynyrd Skynyrd) ukształtował swój sceniczny wizeru-nek śląski Gang Olsena, raczący słuchaczy niezwykle rajcownym muzycznym konglomeratem soulu, rocka i rhythm’n’bluesa. W kategorii ,,Blues i okolice” pojawia się również Tadeusz Pocieszyński & The Bluesmobile w subtelnej, jazzującej balladzie ,,Pojedynczy człowiek”, wyraźnie odmiennej od bluesowych fascynacji Tade-usza, oraz Adam Kulisz w autorskim boogie rodem znad rodzimego Korzyńca. Lubelska formacja Teksasy, na co dzień pozostająca pod przemożnym wpływem stylów ,,texas shuffle” i ,,california boogie blues”, udowad-nia, że można też zagrać powściągliwie, ale za to te dźwięki, które należy. We własnych kompozycjach pojawiają się uznani w środowisku soliści: Paweł Szymański, tutaj śpiewający jedynie ze skromnym akompaniamentem gitarowym, oraz wyjątkowy w swym rodzaju multiinstrumentalista i wokalista Jarosław Drażewski. Przykłady własnego podejścia do bluesowej materii dają także najmłodsi w tym zestawie wykonawcy: zafascynowane konwencją fortepianowego boogie wielkopolskie trio Boogie Boys oraz wymykająca się jednoznacznym stylistycznym klasyfikacjom formacja Limbo w nieco surrealistycznie brzmiącej fuzji klasycznego bluesa, folku i piosenki autorskiej.Cóż, blues różne ma barwy i niejedno imię...
Mariusz Szalbierz
1. Green Grass – Pociąg widmo 5.33 (J. Herzberg / W. Sikorski)
Jacek Herzberg – gitara; Dariusz Głowacz – gitara; Jarosław Ignaszak – instr. klawiszowe;
Tomasz Tabaka – gitara basowa; Robert Robaszkiewicz – perkusja
gościnnie: Wacław Węgrzyn – śpiew; Andrzej Przybielski - trąbka
Nagranie z płyty ,,Blues dla Majki”, zrealizowanej 26.05.2006 r. podczas koncertu w studiu Radia PiK w Bydgoszczy (Agencja Artystyczna Green Grass, 2006)
2. Dudek Symphonic – Kameralny blues 4.09 (I. Dudek / K. Daukszewicz)
Irek Dudek – śpiew, harmonijka; Jerzy Piotrowski – perkusja
Tomasz Kupiec – kontrabas; Robert Gola – gitara
Roland Oumar – instr. klawiszowe; Marek Różycki – wiolonczela;
Marta Tuźnik – skrzypce, śpiew; Anna Ziębik – skrzypce, śpiew; Magda Topór-Kamińska – skrzypce, śpiew
Katarzyna Organiściak – skrzypce, śpiew; Aleksandra Kuczmarz – skrzypce, śpiew
Liliana Gaj – skrzypce, śpiew
Nagranie z płyty ,,Nowa Płyta” - ,,Irek Dudek Anthology 1[zasłonięte]976-20” (Metal Mind Productions, 2006)
3. Gang Olsena – Białe myszy, dzikie koty 3.06 (B. Simiński, J. Borzucki / J. Wykpisz)
Janusz Wykpisz – śpiew; Andrzej Papa-Gonzo – śpiew; harmonijka; Beata Bednarz – śpiew
Aleksandra Chludek – śpiew; Ewa Brachun – śpiew; Marek Firek – harmonijka ustna; Bogdan Simiński – gitara Janusz Frychel – gitara basowa; Janusz Borzucki – instr. klawiszowe; Adam Lomania – organy Hammonda
Roman Górniok – perkusja; Zbigniew Szczerbiński – perkusja; Dariusz Chybiorz – trąbka
Sebastian Sołdrzyński – flugelhorn; Marek Łukaszczyk – puzon; Marek Kierzek – saksofon
Leszek Wiśniowski – saksofon; Stanisław Kołakowski – saksofon; Michał Kresimon – saksofon
Nagranie z płyty ,,Raycowny Rhythm & Blues” (E-media, 2000)
4. Jacek Spruch and the The Old Time Band – The Row 4.05(J. Spruch / S. Wierzcholski)
Jacek Spruch – gitara; Sławek Wierzcholski – harmonijka, śpiew; Joanna Szczepańska – skrzypce, śpiew
Grzegorz Minicz – tara
Nagranie z płyty ,,Jacek Spruch and the The Old Time Band featuring Sławek Wierzcholski” (Delta, 2002)
5. Grzegorz Kapołka Trio – For John Lee 3.25 (G. Kapołka)
Grzegorz Kapołka – gitara; Dariusz Ziółek – gitara basowa; Ireneusz Głyk – perkusja
Nagranie z płyty ,,Blue Blues” (M.P., 1999)
6. Boogie Boys – Boogie-woogie całą noc 3.20 (M. Cholewiński / B. Szopiński)
Bartek Szopiński – piano, śpiew; Michał Cholewiński – piano; Szymon Szopiński – perkusja
Nagranie z płyty ,,Revelation” (Flower Records, 2004)
7. Tadeusz Pocieszyński & The Bluesmobile – Pojedynczy człowiek 5.27 (T. Pocieszyński / T. Pocieszyński)
Tadeusz Pocieszyński – gitara, śpiew; Adam Niedzielin – instr. klawiszowe; Robert Lenert – harmonijka
Jacek Chruściński – gitara basowa; Artur Malik – perkusja; Edyta i Magda – chórki
Nagranie z płyty ,,Pojedynczy człowiek” (Falco, 2002)
8. Krakowska Grupa Bluesowa - Jak zwał, tak zwał 4.00(S. Wierzcholski / A. Kuryło)
Artur Bazior – gitara, śpiew; Paweł Małysiak – gitara, śpiew;
Bartosz Bętkowski – saksofony tenorowy i barytonowy, flet;
Tomasz Suchowiejsko – saksofony altowy i sopranowy, śpiew
Leszek Kowal – gitara basowa; Jerzy Walasek – perkusja; gościnnie Sławek Wierzcholski – harmonijka
Nagranie z płyty ,,Pomyśl dobrze” (Krakowska Grupa Bluesowa, 2007)
9. Bartek Łęczycki – Meisterklasse Boogie 2.59 (S. Wierzcholski)
Bartosz Łęczycki - harmonijka diatoniczna; Atanas Valkov – piano; Krzysztof Kukawski – kontrabas
Sindbad - perkusja
Zrealizowano wiosną 2004 r. w studio MMusic w Lublinie.
10. Kasa Chorych - Puls 3.42 (J. Tioskow, G. Kluczyński / J. Kaczyński)
Jarosław Tioskow – gitara, śpiew; Grzegorz Kluczyński – gitara; Marek Szerszyński – gitara basowa
Michał ,,Cielak” Kielak – harmonijka; Mirosław Wiechnik – perkusja
Nagranie z płyty ,,Koncertowo” (JAM Records, 2008)
11. Jaromi – Gdy zapłacą mnie pieniążki 3.49 (J. Drażewski / J. Drażewski)
Jarosław ,,Jaromi” Drażewski – śpiew, gitary, bas
Nagrania dokonano w kwietniu 2007 r. w studiu Obrabiarka Jarka w Kościanie
12. Wierzcholski / Karolak – Piątek wieczorem 3.36 (S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Sławek Wierzcholski – śpiew, harmonijka; Wojciech Karolak – instr. klawiszowe;Józef Eliasz – perkusja
Grzegorz Nadolny – kontrabas; Janusz Konefał – gitara; Piotr Wojtasik – trąbka; Maciej Strzelczyk – skrzypce
Jerzy Główczewski – saksofony
Nagranie z płyty ,,Piątek wieczorem” (Polskie Radio, 2004)
13. Bogdan Szweda & Easy Rider – La Femme Défendue 4.26 (B. Szweda – B. Szweda)
Bogdan Szweda – gitara, śpiew; Andrzej Wodziński – gitara; Jacek Gazda – gitara basowa
Jarosław Wodziński – perkusja
Nagranie zrealizowano w marcu 2008 r. w Studio S-TONE w Sosnowcu
14. Doktor Blues – No Matter How She Done It 4.02 (T. Red)
Jacek Herzberg – gitara, śpiew; Paweł Tomaszewski – gitara, banjo, kazoo; Waldemar Knade – altówka
Karol Szymanowski – cajon; gościnnie: Marcin Grabowski – kontrabas
Zarejestrowano w marcu 2008 r. podczas koncertu ,,Zagrać każdy może” w studio Radia PiK w Bydgoszczy.
15. Adam Kulisz – Boogieman 2.44 (A. Kulisz / A. Kulisz)
Coolish Blues Session: Adam Kulisz – śpiew, gitara; Marek Drobny – gitara basowa;
Błażej Chwieralski – perkusja Wojciech Smorąg – instr. klawiszowe
Nagranie z płyty ,,Boogieman” (Omerta Art, 2004)
16. Limbo – Milkcow’s Calf Blues 3.38 (R. Johnson)
Michał Augustyniak – gitara, śpiew; Łukasz Wiśniewski – harmonijka ustna; Piotr Górka – kontrabas
Bartek Kazek – perkusja
Nagranie zrealizowano ,,na setkę" 25.06.2008 r. w ,,Studio 2002" w Krakowie
17. Tortilla – Miasto płonie 2.54(M. Męczekalski / W. Ślefarski)
Maurycy Męczekalski – gitara elektryczna i akustyczna; Przemek Łosoś – śpiew, harmonijka, akordeon
Maciej Jackowski – gitara basowa; Grzegorz Weręgowski – perkusja; gościnnie:
Jacek Wróblewski – saksofon altowy; Paweł Szymański – gitara slide
Nagranie z płyty ,,Tortilla” (MTJ, 2006)
18. Paweł Szymański – Za późno by płakać 3.07 (P. M. Szymański / P. M. Szymański)
Paweł Szymański – śpiew, gitara akustyczna
Nagranie zrealizowano 19.01.2008 r. w studio ,,Trema" w Ciechanowie
19. Banaszak & The Best - Mam czas 3.12 (P. Banaszak / D. Jaskrowski / A. Kachel / M. Szulkowski)
Piotr Banaszak – kontrabas, gitara basowa, śpiew; Dariusz Jaskrowski – instr. klawiszowe;
Adam Kachel – śpiew, harmonijka; Sebastian Niemiec – saksofon; gościnnie: Marcin Szulkowski – gitara
Miłosz Szulkowski – perkusja; Krzysztof Borowiec – saksofon; Rafał Mięcicki – perkusja
Maciej Wróblewski – perkusja
Nagranie z płyty ,,Jump Blues”, zarejestrowanej 24.02.2000 r. w studiu Radia PiK w Bydgoszczy (Mark-Pol, 2000)
20. Teksasy – O tak musi być 3.39(A. Suchorab, K. Nowak / J. Stankiewicz)Jerzy ,,Szela” Stankiewicz – harmonijka, śpiewTomasz Deutryk – perkusjaKrzysztof Nowak – gitara basowaAndrzej Suchorab – gitaragościnnie: Piotr Sztajdel – instr. klawiszoweNagranie z płyty ,,Boogie całą noc” (ART Creation, 2007)
21. Sławek Wierzcholski – Przejściowy stan 3.29 (S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
S. Wierzcholski – śpiew, harmonijka; Marek Dąbrowski – gitara akustyczna;
Witold Jąkalski – gitara akustyczna, dobro; Evgienij Genev – akordeon; Włodzimierz Halik – saksofon
Nagranie z płyty: ,,Przejściowy stan” (Polskie Radio, 2001)
- Nośnik : CD
- Opakowanie : Digipack
Odbiór Osobisty Warszawa
Szczegóły znajdziesz w zakładce "O mnie". Przedmioty będą czekały na Ciebie maksymalnie 14 dni.
Wysyłka
Dokładamy starań aby Twoje zamówienie zostało wysłane tak szybko jak to tylko możliwe i odpowiednio zabezpieczone. Jeżeli
Twoje zamówienie do Ciebie nie dotrze w ciągu 3 dni lub masz uwagi dotyczące zabezpieczenia przesyłki przed uszkodzeniem skontaktuj sie proszę z nami.
Poczta Polska
Przesyłki wysyłane są zawsze jako polecone-priorytetowe(mają możliwość monitorowania lokalizacji). Jeżeli życzysz sobie
numer listu przewozowego napisz do nas w uwagach do sprzedającego. Koszty wysyłki dotyczą wyłącznie przesyłek krajowych.
Przesyłki zagraniczne wyceniane są indywidualnie.
Kurier
Korzystamy z sieci K-ex. Mają możliwość monitorowania lokalizacji. Jeżeli życzysz sobie numer listu przewozowego napisz do nas w uwagach do sprzedającego.
Dokonując zakupu na naszych aukcjach automatycznie wyrażasz zgodę na udostępnianie Twoich danych osobowych przewoźnikom Twojego zamówienia.
Nie znalazłeś interesującego Ciebie albumu muzycznego/filmowego na naszych aukcjach?. Napisz do nas. Poinformujemy Cię w jakiej cenie w jakim czasie będziemy mogli dla Ciebie sprowadzić ten produkt.
Dane kontaktowe
4ever Music
tel. +48 22 [zasłonięte]3143
mobile +48 [zasłonięte]765450
[zasłonięte]@4evermusic.pl
Płatności
PL901[zasłonięte]000900[zasłonięte]00013[zasłonięte]145
Madej Paweł Madejski
Pileckiego 109 m 43
02-781 Warszawa