BLESC50 Regulator EMAX-50A -=RC4MAX=-
BLESC50 Regulator EMAX-40A
Seria regulatorów do silników bezszczotkowych zdobywającego coraz większą popularność na polskim rynku producenta elektroniki modelarskiej - EMAX.
Stanowi doskonałą propozycję zarówno dla modelarzy rozpoczynających przygodę z modelami napędzanymi silnikami trójfazowymi jak również zupełnie poczatkujących, za stosunkowo niewielką cenę oferuję szeroki zakres parametrów dostępnych dotychczas w znacznie droższych , markowych regulatorach innych firm.
Główne cechy ( zalety ) regulatorów EMAX:
# Z uwagi na niską masą może z powodzeniem być stosowany w modelach halowych.
# Bardzo bogaty zasób programowalnych funkcji , możliwych do ustawienia w sposób tradycyjny czyli za pomocą drążka gazu w nadajniku - metoda wymagająca pewnego przećwiczenia procedur i niestety dość czasochłonna Druga metoda, niezwykle prosta ( szczególnie zalecana dla początkujących ) to zakup karty programowania ( uniwersalnej, do wszystkich regulatorów EMAX ) , która poza wygodą i ogromną prostotą obsługi (czytelne menu na diodach LED ) oferuję więcej fukcji .
# Bardzo korzystna relacja ceny do jakości i oferowanych możliwości regulatora.
# Szereg zabezpieczeń:
- automatyczne odcięcie zasilania silnika w wypadku wykrycia
nieprawidłowości w połączniu, zatarciu łozysk / przekładni , blokady
śmigła itp.
- zabezpieczenie przed przegrzaniem - jeżeli temperatura regulatora
przekracza 1100 , regulator automatycznie redukuje moc.
- zabezpieczenie przed utratą sygnału: w wypadku utraty sygnału z nadajnika okres 1 sek , regulator redukuje moc, w przypadlu dłuższej niż 2 sek przerwy - następuje całkowite odcięcie.
TRYBY PRACY REGULATORÓW EMAX :
# ZWYKŁE URUCHOMIENIE
# USTALENIE POZYCJI MAKS / MIN DRĄŻKA GAZU
# PROGRAMOWANIE.
- ZWYKŁE URUCHOMIENIE REGULATORA - należy ustawić dźwignię drążka gazu w nadajniku w położeniu min, następnie włączyć zasilanie regulatora. Rozlegnie się narastający , trzytonowy sygnał dźwiękowy (123) oznaczający poprawność podłączenia zasilania . Następnie regulator wyemituje sygnały dźwiękowe - ich ilość ( beep ) oznacza ilość cel w pakiecie. Na końcu regulator rozpocznie szybki "self test" zakończony długim sygnałem dźwiękowym lub melodią , jeżeli została zaprogramowana ( opcja dostępna wyłącznie z użyciem karty programowania )
- USTALENIE MAKS / MIN POZYCJI DRĄŻKA GAZU ( wymagane przy zmianie nadajnika ). Należy ustawić drązek gazu w pozycji maks. i podłączyć zasilanie do regulatora. Podwójny sygnał "beep oznajmi zapamiętanie maksymalnej pozycji gazu , należy wówczas przesunąć manetkę gazu w dół do pozycji min. , rozlegnie się sygnał dźwiękowy - ilość "beep" oznacza ilość cel pakietu. Na koniec rozlegnie się długi sygnał , potwierdzający zapamiętanie skrajnych położeń drążka gazu.
PROGRAMOWANIE
Istnieją 2 metody programowania regulatorów tej serii:
# za pomoca specjalnej karty programowania - zalecana z uwagi na dużą
wygodę i prostotę obsługi , umożliwia ponadto dostęp do większej ilości programowalnych funkcji jak np możliwość ustawienia aż 15 tu melodii , emitowanych przez uzwojenie silnika przed startem.
# za pomocą drążka gazu w nadajniku ( opis poniżej ) - metoda mniej polecana z uwagi na dużą ilość fukcji i związanych z nimi procedur. Odradzamy początkującym.
- przestawić drążek gazu w nadajniki do pozycji maksimum , włączyć radio.
- podłączyć zasilanie do regulatora - po 2 óch sek. będzie słyszalny dźwięk "beep-beep" następnie po 5 ciu sekundach rozlegnie się 5cio tonowa melodia, oznaczająca iż regulator jest gotowy do programowania.
- po wejściu w tryb programowania rozpocznie się emisja 8 miu sygnałów / tonów ( w formie pętli ) , każdy z nich oznacza daną funkcję programowania:
1. hamulec ( 1 krótki ton )
2. typ akumulatorów ( 2 krótkie tony )
3. cut off mode - sposób odcięcia zasilania silnika - ( 3 krótkie tony )
4. cut off thresold - napięcie odcięcia zasilania ( 4 krótkie tony )
5. startup mode - ( 1 długi ton )
6. timing - kąt wyprzedzenia fazy ( 1 krótki, 1 długi )
7. set all to default - ustawienia fabryczne ( 1 długi , 2 krótkie )
8. exit - wyjście z trybu programowania ( 2 długie tony )
Opuszczenie drążka gazu w ciągu 3 sekund po usłyszeniu danego sygnału(ów) oznacza wejście w tryb ustawień danej funkcji.
Zatwierdzenie wartości odbywa się poprzez przesunięcie drążka gazu do góry po sekwencji sygnałów przypisanej do danej funkcji - ilustruje to tabelka 3 w instrukcji reglera - Set Item value ( programmable value ) - pozostawienie drążka a pozycji "góra" , po usłyszebiu sekwencji 4 tonowego sygnału powoduje przejście do następnej funcji (1-8) , opuszczenie w dół - zakończenie programowania. Inną metodą zakończenia programowania jest zawierdzenie przesunięciem gazu w dół w 8 ej sekwencji w ciagu 3 sekund po usłyszeniu 2 óch długich sygnałów.
DANE TECHNICZNE:
zakres napięć/ilość cel: 6 V - 18,5 V = 5-15 cel Nixx / 7,2V - 18,5V = 2-5 cele Li-Pol
prąd ciągły: 50 A , dopuszczalny prąd chwlowy: 65 A
rozmiary: 58x27x10 mm
waga: 36 g
B.E.C. 5 V / 3A w układzie SWITCH ( impulsowy )
Battery Eliminator Circuit-podział napięcia z jednego pakietu zasilającego silnik i odbiornik i serwa . Ze względu na ograniczenia dot ilości serw w zależności od ilości cel ( napięcia pakietu ) prosimy uważnie zapoznać się notatką na końcu opisu, ilustrującą tą zależność.
Power Cut Off - odcięcie zasilania silnika przy końcu pojemności baterii, umożliwia bezpieczne sprowadzenie modelu na ziemię dając zapas energii niezbędny do pracy serwomechanizmów oraz kilkusekundowej (jeszcze) pracy silnika na wypadek kłopotów z lądowaniem.
Regulator daje możliwość uzyskania malego zapasu energii do zasilania silnika na wypadek niespodziewanego lądowania / kraksy , uzyskuje się to przez szybkie zamknięcie drążka gazu na czas najwyżej jednej sekundy przed ponownym , powolnym otwarciem przepustnicy.
TOP - zabezpieczenie przed przegrzaniem. Po osiągnięciu przez regulator temperatury 1100 C regulator automatycznie odcina zasilanie silnika -
zabezpieczenie przed niekontrolowanym uruchomieniem silnika po podpięciu zasilania
SPOSÓB PODŁĄCZENIA REGULATORA :
1. Podłączenie do pakietu akumulatorów należy przeprowadzić za pomocą solidnych konektorów, dających pewne, bezstratne połączenie prądowe - np. konektory typu DEAN T , MP JET 2,5 mm , Graupner 4,0 mm
Należy zwrócić szególną uwagę na polaryzację, nie wolno dopuścić do odwrotnego podpięcia biegunów - REGLER NIE POSIADA ZABEZPIECZENIA PRZED BŁĘDNĄ POLARYZACJĄ !
Podobnie solidne połączenie musi być pomiędzy silnikiem a regulatorem, w przypadku braku konektorów należe silnik przylutować bezpośrednio do kabli
reglera.
2. Włączyć nadajnik a następnie zasilanie regulatora przestrzegając wskazówek zawartych powyżej
ILOŚĆ SERWOMECHANIZMÓW ( dotyczy małych serw, o niewielkim poborze prądu )
W ZALEŻNOSCI OD ILOŚCI STOSOWANYCH CEL W PAKIECIE ZASILAJĄCYM:
- 2S - do 4S Li-Pol - 5 serw max
- 5S Li-Pol - 4 serwa max
UWAGI DOT UŻYTKOWANIA:
!!! NIGDY NIE DOPUŚĆ DO ODWROTNEGO PODPIECIA BIEGUNÓW ZASILANIA - KONTROLER ULEGNIE ZNISZCZENIU !!!
!!! kable zasilające nie powinny być nigdy dłuższe niż jest to naprawde niezbędne !
!!! nigdy nie dopuść do kontaktu regulatora z wilgocią ! (szczególnie bedącego pod napieciem) , z tego też powodu ABSOLUTNIE NIE WOLNO LATAĆ PODCZAS DESZCZU czy nawet drobnej mżawki i padającego śniegu. Latając w zimie uważaj podczas lądowania na śniegu - nawet jeden płatek, który dostanie sie pod osłone regulatora może zniszczyć bezpowrotnie urządzenie bedące pod napieciem !!!
!!! kontroler podczas pracy wydziela ciepło, dlatego też wymaga intensywnego chłodzenia - instalujac go w modelu zrób to w takim miejscu abu zapewnić mu jak najlepsze chłodzenie ( np za śmigłem ) - nie wolno zabudowywać / owijac czymkolwiek regulatora
!!! połączenia silnika z reglerem muszą być starannie izolowane, najlepiej używać pozłacanych konektorów zabezpieczonych izolacją termokurczliwą.
Zapraszamy także na inne nasze aukcje: