|
Biznes po prostu jest znakomitą lekturą zarówno dla tych, którzy chcą sprawdzić się w biznesie, jak i tych, którzy już prowadzą małe firmy i szukają pomysłu na ich rozwinięcie. Adresowana jest również do przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces i starają się utrzymać pozycję lidera.
Książka jest wyjątkową pozycją na naszym rynku. Napisana przez autora, który równie przekonywująco mówi o skromnych początkach swojej kariery biznesowej, jak i o doświadczeniach kierowania jedną z największych, prywatnych grup kapitałowych w Polsce. Czytając odnosi się wrażenie, że nie ma tam refleksji czy porad, które nie wynikałyby z jego własnych, nie zawsze pozytywnych doświadczeń.
Leszek Czarnecki w interesujący sposób wprowadza w tajniki przedsiębiorczości. Czytelnik uczestniczy w praktycznej edukacji ekonomicznej, popartej wieloma konkretnymi przykładami. Autor nie daje gotowych recept na rozwiązanie problemów, ani jednoznacznych odpowiedzi. Za to angażuje, zmusza do myślenia i samodzielnego wyciągania wniosków. Budzi zainteresowanie ekonomią, szacunek dla ludzi przedsiębiorczych. Inspiruje.
Niewątpliwym atutem książki jest jej osobisty ton, rzetelność, przykłady czerpane z własnej biografii. Leszek Czarnecki nie boi się również przyznać do błędów, które niegdyś popełnił. Duże wrażenie sprawiają historie ludzi znajomych, nieraz wręcz przyjaciół autora, którzy zrobili nieprzeciętną karierę jako przedsiębiorcy i menedżerowie. Ich życie i ścieżka zawodowa mogą stanowić wzór dla niejednego biznesmena.
Dużym atutem książki jest nieobecność żargonu typowego dla akademickich i konsultingowych opracowań tego typu. Jednocześnie autor nie pomija żadnego z istotnych aspektów prowadzenia biznesu. Odnosi się nieodparte wrażenie, że za 20 lat wielu zamożnych przedsiębiorców powie, iż źródłem ich pierwszych inspiracji i późniejszego sukcesu biznesowego była lektura tej właśnie książki.
Na przestrzeni lat Leszek Czarnecki coraz poważniej i z rosnącym zaangażowaniem wspierał misję krzewienia ducha przedsiębiorczości wśród młodych Polaków.
I właśnie podczas spotkań ze studentami w latach 2[zasłonięte]008-20 powstał pomysł na tę książkę. Wykłady, dyskusje panelowe – w których brali również udział wybitni przedstawiciele polskiego życia gospodarczego – pokazały, jak duże jest zapotrzebowanie na podstawową, zdawałoby się, wiedzę z zakresu budowy firmy i zarządzania nią.
Książka składa się z trzech części. Pierwsza część adresowana jest do tych wszystkich, którzy chcą otworzyć swoją pierwszą firmę i nie wiedzą od czego zacząć. Autor skupia się na kwestiach wyłącznie praktycznych, starając się maksymalnie uprościć teorię. Część druga zaadresowana jest bardziej do osób, które już posiadają małą firmę i borykają się codziennie z różnymi problemami zarządzania: od zwykłych spraw pracowniczych, po kwestie finansowania biznesu i metody rozładowania narastającego stresu. Jest też mowa o najczęściej popełnianych błędach biznesowych i o tym jak ich nie popełniać. Przedstawiona też jest większość dostępnych technik finansowania rozwoju, pozwalająca na wyrobienie sobie przez przedsiębiorcę opinii, który sposób będzie najbardziej adekwatny do jego biznesu. Na końcu drugiej części poruszono również kwestie rozwoju przez przejęcie i połączenie, ukazując główne, związane z tym ryzyka. Ostatnia, trzecia część, zawiera dyskusje na temat tego, jak zarządzać sukcesem.
Końcowa część książki to opis 20 nieprzeciętnych karier przedsiębiorców i menedżerów w Polsce. Leszek Czarnecki analizuje źródła ich inspiracji, sukcesów zawodowych, opowiada jak budowali potęgę swych firm.
Biznes po prostu pokazuje również jeszcze jedną ciekawą rzecz – przedsiębiorców z nieco innej strony, jako normalnych ludzi, z ich obawami, popełnianymi błędami i ogromnym, nieustającym stresem. Bo zarządzanie stresem i kryzysami to istotna, nieodłączna codzienność biznesowego życia.
Książka jest wyjątków;} pozycji} na naszym rynku. Napisana przez autora, który równie przekonywująco pisze o skromnych początkach swojej kariery biznesowej, jak i o doświadczeniach kierowania jedną z największych, prywatnych grup kapitałowych w Polsce. Czytając książkę odnosi się wrażenie, że nie ma tam refleksji czy porad, które nie wynikałyby z własnych, nie zawsze pozytywnych, doświadczeń autora.
Miłą cechą jest brak żargonu typowego dla akademickich i konsultingowych opracowań tego typu. Jednocześnie autor nie pomija żadnego z istotnych aspektów prowadzenia biznesu. Jestem przekonany, że za dwadzieścia lat wielu zamożnych przedsiębiorców powie, iż źródłem ich pierwszych inspiracji i późniejszego sukcesu biznesowego była lektura tej właśnie książki.
Wiesław Rozłucki Pierwszy Prezes Giddy Papierów Wartościowych w Warszawie, 1991—2006 Doradca Banici Rothschild.
Książka „Biznes po prostu" jest znakomitą lekturą zarówno dla tych, którzy chcą sprawdzić się: w biznesie, jak i tych, którzy już prowadzą małe firmy i szukają pomysłu na ich rozwiniecie. Publikacja adresowana jest również do przedsifbiorców, którzy osiągnęli sukces i starają się utrzymać pozycją lidera.
Leszek Czarnecki — znany i ceniony przedsiębiorca i inwestor — w interesujący sposób wprowadza w tajniki przedsiębiorczości. Czytelnik uczestniczy w praktycznej edukacji ekonomicznej, popartej wieloma konkretnymi przykładami. Autor nie daje mu gotowych recept na rozwiązanie problemów, ani jednoznacznych odpowiedzi. Za to angażuje, zmusza do myślenia i samodzielnego wyciągania wniosków; Budzi zainteresowanie ekonomia, szacunek dla ludzi przedsiębiorczych. Inspiruje.
Niewątpliwym atutem książki jest jej osobisty ton, rzetelność, przykłady czerpane z własnej biografii. Leszek Czarnecki nie boi się również przyznać do błędów, które niegdyś popełnił. Duże wrażenie wywołują historie ludzi, którzy zrobili nieprzeciętną karierę jako przedsiębiorcy i menedżerowie. Ich życie i ścieżka zawodowa mogą stanowić wzór dla niejednego biznesmena.
Takiej książki jeszcze nie było. Gorąco polecam!
Stawomir Sikora Prezes Zarządu Banku Citi Handlowy
Spis treści:
Podziękowania
Wstęp
Słowo od autora
CZĘŚĆ I. JAK ZACZĄĆ?
Rozdział 1. Cechy przyszłego przedsiębiorcy
1.1. Przedsiębiorca zna swój biznes
1.2. Kreatywność
1.3. Myślenie syntetyczne i analityczne
1.4. Przywództwo i dobór ludzi
Rozdział 2. Jak założyć własny biznes
2.1. Trzy determinanty
2.2. Filozofia sportowca
2.3. W spółce czy osobno?
Rozdział 3. Czy nauka (formalne studia) i wiedza są potrzebne w biznesie?
Rozdział 4. Budowanie biznesplanu
4.1. Pomysł na biznes
4.2. Rynek i konkurencja
4.3.Marketing
4.4. Koszty inwestycyjne
4.5. Koszty operacyjne
4.6. Prognozy finansowe
4.7. Problemy prawno-podatkowe
4.8. Kadra
4.9.Finansowanie
4.10. Analiza wrażliwości.
4.11. Analiza SWOT
Podsumowanie
Rozdział 5. Korporacja czy własna firma
5.1. Nie każdy musi być przedsiębiorcą
5.2. Korporacja dobrym treningiem przed własnym biznesem
5.3. Franszyza czyli nasza (nie)mała stabilizacja
Rozdział 6. Codzienne zarządzanie operacyjne
6.1. Zarządzanie czasem
6.2. Delegacja kompetencji
6.3. Gotowość na zmiany
6.4. Nie mierzysz, nie zarządzasz
6.5. Rekrutacja pierwszych pracowników
Rozdział 7. Zarządzanie personelem
7.1. Atmosfera w pracy
7.2. Wyjazdy i imprezy integracyjne
7.3. Szkolenia
7.4. Metody zatrudniania
7.5. Systemy wynagrodzeń
7.6. Polityka sukcesji
Rozdział 8. Budowanie planu marketingowego
Rozdział 9. Zarządzanie kryzysem
9.1. Kryzys spowodowany przez media
9.2. Kryzys personelu
9.3. Problem z płynnością
9.4. Kryzys spowodowany przez organa administracji państwowej
9.5. Kryzys technologiczny .
Rozdział 10. Zarządzanie stresem
10.1. Zawsze scenariusz B
10.2. Postawa lidera ma wpływ na całą firmę
10.3. Rola używek, sportów ekstremalnych i rozładowanie codziennego stresu
Rozdział 11. Błędy podczas kariery biznesowej
11.1. Zły model biznesowy to jeden z najczęstszych powodów porażek
11.2. Złe wykonanie
11 3. Brak kontroli kosztowej (dwie fazy tworzenia biznesu) i chybione inwestycje
11.4. Niewłaściwi wspólnicy
11.5. Brak asertywności (rodzina i przyjaciele w firmie)
11.6. Budowanie pozornej potęgi za własne pieniądze (biuro + reklama)
11.7. Wiara w swój geniusz po pierwszym sukcesie
11.8. Brak zmian i ulepszania modelu biznesowego
Rozdział 12. Motywacja w pracy. Pasja przedsiębiorcy
12.1. Ambicja przedsiębiorcy
12.2. Przyjemność z pracy
12.3. Motorem nie mogą być pieniądze
Rozdział 13. Źródła kapitału
13.1. Kredyt kupiecki
13.2. Zaliczka (częściowa przedpłata) na poczet przyszłych dostaw
13.3. Kredyt bankowy, pożyczki hipoteczne
13.4. Leasing
13.5. Faktoring
13.6. Emisja obligacji
13.7. Fundusze private equity
13.8.IPO i pre-IPO
Rozdział 14. Rozwój przez przejęcia
14.1. Szansę i zagrożenia przy przejęciach
14.2. Proces due diligence
14.3. Moje przejęcia
Rozdział 15. Moje początki i historia biznesowa
15.1. Początki - Przedsiębiorstwo Techniki Alpinistyczno--Nurkowej TAN S.A.
15.2. Europejski Fundusz Leasingowy S.A.
15.3. Getin Holding S.A.
CZĘŚĆ III. NASTĘPNY KROK
Rozdział 16. Sukces w biznesie
16.1. Znaczenie zwrotu „sukces w biznesie"
16.2. Łatwiej zarobić pieniądze, niż je utrzymać
16.3. Firma rośnie za szybko, przestaję nad nią panować
16.4. Mam wszystkiego dość. Sprzedaż?
16.5. Sukces a filantropia
Rozdział 17. Kiedy było łatwiej - lata 90. versus 2010
Rozdział 18. Lista wybranych 20 sukcesów gospodarczych w Polsce w latach 1[zasłonięte]990-20
18.1. Andrzej Blikle i historia profesora matematyki, który produkuje najsłynniejsze polskie pączki
18.2. Tomasz Czechowicz, czyli sukces po upadku
18.3. Irena Eris i Henryk Orfmger, czyli sukces najbardziej rozpoznawalnej polskiej marki kosmetyków
18.4. Janusz Filipiak
18.5. Adam Góral i sukces Asseco, jednej z największych grup informatycznych w Europie Środkowej
18.6. Zbigniew Grycan
18.7. Grzegorz Hajdarowicz
18.8. Wojciech Inglot
18.9. Marcin Iwiński i Michał Kiciński - spółka CD Projekt
18.10. Wojciech Kruk i historia o tym, jak przejmowany przejął przejmującego
18.11. Adam Krzanowski i Jerzy Krzanowski
18.12. Tomasz Kurzewski - sukces największego polskiego producenta programów telewizyjnych
18.13. Rodzina Likusów
18.14. Mariusz Łukasiewicz
18.15. Dariusz Miłek
18.16. Michael Moritz
18.17. Krzysztof i Solange Olszewscy
18.18. Tomasz Sielicki - od menedżera do współwłaściciela ComputerLandu (obecnie Sygnity)
18.19. Wojciech Sobieraj
18.20. Jan Wejchert
Wykaz zdjęć
Wykaz rysunków
Indeks nazwisk i firm
|