Ks. Anzelm Weiss
Biskupstwa bezpośrednio zależne od Stolicy Apostolskiej w średniowiecznej Europie
KUL 1992
352 s., 20 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów ................................................................................................ 7
Wstęp ............................................................................................................... 11
I. Kształtowanie się podstawowych struktur organizacji terytorialnej Kościoła 21
1. Formowanie się zrębów organizacyjnych w czasach apostolskich .......... 22
2. Biskupstwo jako podstawowa jednostka organizacji terytorialnej Kościoła 33
3. Organizacja prowincjalno-metropolitalna .............................................. 44
a) Okres episkopalno-synodalny (do końca VII w.) ............................... 44
b) Ewolucja władzy metropolitów oraz roli i funkcji prowincji kościelnych 68
4. Tworzenie się ośrodków centralnego zarządzania Kościołem ................. 79
a) Geneza instytucji ponadmetropolitalnych .......................................... 79
b) Od patriarchatów Wschodu do Ekumenicznego Patriarchatu Prawosławnego ........ 81
c) Biskup Rzymu i patriarchat zachodni ................................................. 90
II. Rozwój instytucji specjalnego zarządzania Kościołem ............................... 101
1. Opieka papieska .................................................................................... 101
2. Egzempcja ............................................................................................. 109
3. Immediacja biskupstw- bezpośrednia zależność od Stolicy Apostolskiej . 120
4. Biskupstwa bezpośrednio zależne w świetle źródeł przekrojowych ........ 124
a) Ważniejsze źródła .............................................................................. 127
b) Charakter informacji ......................................................................... 135
III. Biskupstwa bezpośrednio zależne od Stolicy Apostolskiej na terenie Italii . 147
1. Rzymska prowincja kościelna ................................................................ 148
2. Italia Północna oraz Sardynia i Korsyka ................................................. 154
Pawia (155), Piacenza (158), Ferrara (160), biskupstwa na Sardynii (163), na Korsyce (164)
3. Południowa Italia i Sycylia ............................................................ 197
Regnum Normanorum (168), Aversa (173), Ravello (176), Melfi (177), Rapolla (178), Montepeloso (178), Troja (180), Vieste (182), Monopoli (183), Bisignano (185), Malvito - S. Marco Argento (186), Mileto (187), Squillace (189), Cassano Ionia (190), Taverna - Catanzaro (191), Nicastro (192), Mazara del Vallo (193), Mesyna (193), Katania (194), Syrakuzy (195), Agrigento (196), Valletta - Malta (196)
IV. Biskupstwa bezpośrednio zależne w krajach o ukształtowanej organizacji diecezjalno-metropolitalnej ....................................................................... 199
1. Hiszpania i Portugalia ............................................................................ 199
Besalu (201), Santiago de Compostela (201), Burgos (203), Leon i Oviedo (205), Porto (207)
2. Francja i Szkocja .................................................................................... 208
Le Puy-en-Velay (208), Szkocja (211)
3. Niemcy i Austria ................................................................................... 214
Bamberg (214), Miśnia (221), Wiedeń i Wiener Neustadt (225)
V. Biskupstwa bezpośrednio zależne na ziemiach nowo chrystianizowanych . 229
1. Zasady prawno-organizacyjne chrystianizacji Europy ........................... 230
2. Biskupstwa powstałe od VIII do XI w................................................... 251
Utrecht (251), Poznań (255), Praga, Odense (259)
3. Biskupstwa powstałe od XII do XV w................................................... 260
pomorskie (260), Przemyśl (274), Wilno (276), żmudzkie (279), sereckie (281), mołdawskie (284), Ryga, Leal, Selburg (284)
Zakończenie ..................................................................................................... 301
Bibliografia ....................................................................................................... 313
Indeks nazw geograficznych i etnicznych ......................................................... 325
Indeks nazwisk ................................................................................................. 334
WSTĘP
Wśród nurtów badawczych zgłębiających przeszłość Kościoła zawsze był żywy kierunek zajmujący się szeroko rozumiana problematyką prawno-organizacyjną. Uczeni - dokonując najbardziej ogólnego podziału - stawiały sobie za cel poznanie mechanizmów prawnych, którymi rządziły się instytucje kościelne oraz ustaleniem ich roli i funkcjonowaniem w określonej rzeczywistości czasowej i terytorialnej. Pierwsze z wymienionych zagadnień stanowią zasadniczo domenę badań historyków prawa i kanonistów. Drugimi zajmują się historycy, którzy dzięki zastosowaniu zdobyczy nauk socjologicznych, statystycznych i geografii historycznej mogą poszczycić się dużymi osiągnięciami. Do obu z tych nurtów badawczych nawiązuję w niniejszym studium.
Celem moim jest opracowanie problematyki biskupstw bezpośrednio zależnych od Stolicy Apostolskiej, istniejących w organizacyjnej strukturze średniowiecznego Kościoła Zachodniego. Zatem terytorialny zakres badań wykorzystanych w pracy nie wymaga bliższej precyzacji. Ustalenie zakresu czasowego jest proste, jeśli chodzi o terminus ad quem. Przyjąłem zań koniec wieku XV i początek następnego, zgodnie z tradycyjną granicą podziału między średniowieczem a czasami nowożytnymi2. Natomiast wiele zagadnień, których geneza jest zakorzeniona w starożytności, omawiam od ich początku.
Problematyka biskupstw bezpośrednio zależnych od Stolicy Apostolskiej nie jest obca historiografii polskiej, lecz występuje u nas, podobnie jak i w światowej literaturze historyczno-prawnej, pod nazwą biskupstw egzymowanych.
W Polsce, od czasów Władysława Abrahama, niemal wszyscy historycy piszący na temat początków naszego państwa i Kościoła spotykają się z problemem biskupstw egzymowanych. Łączy się to z próbą określenia statusu prawnego biskupów Jordana i Ungera. W tej ostatniej kwestii uczeni zajmują zasadniczo dwa odrębne stanowiska. Jedni przyjmują, że pierwsi polscy hierarchowie byli biskupami misyjnymi, inni uważają ich za poznańskich biskupów diecezjalnych, obdarzonych przywilejem egzempcji. Ci ostatni, chcąc wykazać prawdziwość swej hipotezy, muszą udowodnić, że w Kościele Zachodnim dziesiątego stulecia była znana praktyka egzempcji biskupstw. Główni twórcy tezy o diecezjalnym charakterze biskupów Jordana i Ungera, mianowicie ks. Józef Nowacki i ks. Marian Banaszak, omawiając zagadnienie egzempcji biskupstw, wykorzystali istniejące i dostępne im opracowania, nie prowadząc nad nimi specjalnych badań. Obaj dochodzą do wniosku, że stan wiedzy jest niewystarczający i postulują podjęcie badań nad tą kategorią biskupstw.
Wyczerpujące przedstawienie problemu biskupstw egzymowanych wydało się początkowo atrakcyjne i stosunkowo proste. Próby „wejścia" w temat rozwiały złudzenia. Okazało się, że literatura na interesujący nas temat jest znikoma. Istnieje natomiast bardzo obszerna bibliografia poświęcona egzempcji klasztorów i zakonów. Następnie okazało się, że nieliczne opracowania na temat biskupstw egzymowanych zostały w poważnym stopniu zdeterminowane przez terminologię, kategorie prawne odnoszące się do egzempcji zakonnej; wiadomo, że stan terminologii nie pozostaje bez wpływu na wartość formułowanego za jej pomocą poznania. Te niedoskonałości metodologiczne zawęziły możliwość krytycznego spojrzenia na kategorię biskupstw egzymowanych. Dokładna analiza tych ostatnich doprowadziła do stwierdzenia, że cechą wyróżniającą je w sposób istotny od innych biskupstw jest ich bezpośrednia zależność od papieża czy ogólniej od Stolicy Apostolskiej, która to zależność mogła zaistnieć bez nadania tzw. przywileju egzempcji. Zrodziło to przypuszczenie, że praktyka bezpośredniego poddawania biskupstw Stolicy Apostolskiej była odrębną od egzempcji instytucją prawną i należała do bogatego instrumentarium środków prawnych, które mogły służyć w średniowieczu do utrwalenia papieskiego centralizmu. Powyższe racje zdecydowały o nazwaniu omawianej w pracy kategorii biskupstw „bezpośrednio zależnymi", a odstąpieniu od tradycyjnej nazwy „biskupstwa egzymowane".
Pierwsze, teoretyczne omówienie egzempcji pochodzi z połowy XVI w. Autorem pracy pt. De exemptione canonica tractatus był kanonik gandawski, późniejszy biskup Filip Niger. Traktat napisał w 1523 r., lecz drukiem ukazał się on w Genewie dopiero w 1578 r. Książkę wydał już po śmierci autora jego siostrzeniec Karol de Lespinoy, który uzupełnił tekst odpowiednimi przepisami Soboru Trydenckiego. Niger omówił istotę egzempcji i jej rodzaje. Wśród wielu wypadków egzempcji nie wymienia biskupstw bądź nie stosuje tego terminu. Jedynie pewne wypowiedzi dotyczące np. Kościołów (...)