Bioshock 2 to rozbudowana gra akcji FPP z elementami innych gatunków, będąca kontynuacją wielkiego przeboju stworzonego przez 2K Boston, 2K Australia i 2K Marin w 2007 roku. Drugą odsłoną zajęła się ostatnia z wymienionych firm. Wydawcą produkcji jest natomiast 2K Games.
W drugiej odsłonie Bioshocka, rozgrywającej się kilka lat po wydarzeniach znanych z pierwowzoru, ponownie wracamy do podwodnego miasta Rapture. Tajemnicza metropolia miała być swoistą utopią i rajem, w którym nauka nie jest ograniczana moralnością czy strachem. Już w pierwszej części szybko okazało się jak bardzo rozminięto się z tym celem. Tym razem podwodny kompleks zwiedzamy w skórze pierwszego stworzonego w niej prototypowego Big Daddy’ego, który musi zmierzyć się z nową szefową Rapture, czyli porywającą małe dziewczynki Big Sister. Jest ona jedną z Little Sisters znanych z poprzedniej przygody.
Wcielając się w potężnego Big Daddy’ego otrzymujemy wszystkie jego charakterystyczne umiejętności. Podstawową bronią bohatera jest ogromne wiertło, oraz rivet gun, czyli potężne pneumatyczne działo. Gracze mogą również wykorzystywać znane z pierwszej części toniki i plazmidy, znacznie ulepszające niektóre parametry opisujące postać i oferujące nowe, niezwykłe umiejętności (np. zdolność podpalania przeciwników). Różne mutacje możemy też ulepszać, zwiększając tym samym moc ich działania. Przydatnym dodatkiem jest również umieszczona na hełmie latarka.
Na naszej drodze spotykamy wielu przeciwników znanych z pierwszej odsłony w tym zmutowanych mieszkańców Rapture. Ważną rolę odgrywają ponownie nieco przerażające Małe Siostry. Każdej z nich towarzyszy inny Big Daddy. Po pokonaniu potężnego ochroniarza możemy poświęcić małą dziewczynkę w zamian za surowiec Adam lub „zaadoptować ją”. W tym drugim przypadku kontynuuje ona poszukiwanie cennego materiału razem z graczem, którego zadaniem jest ochranianie jej. W późniejszej fazie zabawy pojawia się również opcja ratowania Małych Sióstr. Co jakiś czas przychodzi nam zmierzyć się ze wspominaną Big Sister, która jest niezwykle zwinna oraz bardzo potężna. Pojawia się ona za każdym razem gdy uporamy się z większą grupą wrogów. O jej obecności informują nasze podopieczne, śpiewając ostrzegawczą piosenkę.
Autorzy zdecydowali się kontynuować niektóre rozwiązania w zakresie mechaniki rozgrywki pochodzące z pierwszej części gry. Ponownie możemy odnajdywać i przesłuchiwać nagrania audio, przybliżające różne aspekty fabuły i historie mieszkańców Rapture. Ważnym elementem są również Vita-Chambers, czyli komory, w których bohater pojawia się po ewentualnej śmierci. W Bioshock 2 obecnych jest wiele dodatkowych opcji, dzięki czemu mamy dużą swobodę w sposobie prowadzenia zabawy. Przykładowo możemy hakować oraz naprawiać wieżyczki i boty, aby wykorzystać je do własnych celów, czy łączyć ze sobą pułapki i plazmidy w celu stworzenia jeszcze potężniejszych narzędzi.
Rapture zostało bardzo rozbudowane na potrzeby drugiej odsłony serii i wzbogaciło się o kilka zupełnie nowych lokacji. Jedną z nich jest chociażby Fonaine Futuristics, czyli instytut, w którym przetwarzany jest surowiec Adam. Oprócz tego otrzymujemy również możliwość przespacerowania się po dnie oceanu w drodze do kolejnych budynków i pomieszczeń. Całość wygląda imponująco i poszczególne fragmenty miasta robią bardzo pozytywne wrażenie. Uzupełnieniem świetnej kampanii dla pojedynczego gracza jest rozbudowany tryb zabawy sieciowej.